V těchto autech se kdysi poprali Senna s Laudou. Jedno z nich teď může být vaše

Dvě legendy Formule 1 skutečně změřily síly ve dvou totožných autech, kdy rozhodoval jen um každé z nich. Auto toho lepšího ale k mání není.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

V těchto autech se kdysi poprali Senna s Laudou. Jedno z nich teď může být vaše

19.4.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek

V těchto autech se kdysi poprali Senna s Laudou. Jedno z nich teď může být vaše

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Dvě legendy Formule 1 skutečně změřily síly ve dvou totožných autech, kdy rozhodoval jen um každé z nich. Auto toho lepšího ale k mání není.

Formule 1 se po těžké nehodě Nikiho Laudy v roce 1976 musela z ikonické Severní smyčky Nürburgringu nadobro stáhnout. V roce 1984 se ale v Nürburgu znovu objevila díky kratší, nově postavené trati po jejím boku. Při té příležitosti na dráze probíhaly i rozličné doprovodné akce a jednu z nich měla na svědomí i automobilka Mercedes-Benz.

Té se povedl vskutku mistrovský kousek, když v rámci svých propagačních aktivit uspořádala přátelský závod pilotů Formule 1. Nechyběl tehdy začínající Ayrton Senna, James Hunt, Carlos Reutemann, Keke Rosberg, John Watson, Denny Hulme, Sir Stirling Moss, Alain Prost a další jména, která dříve nebo později vstoupila do dějin motoristického sportu.

Na startovní rošt se postavil také navrátivší se Niki Lauda za volantem stříbrného Mercedesu 190 E 2.3-16. Marketingová akce německého výrobce měla ukázat vrcholný model běžného sedanu v tom nejlepším světle a závody na slavném okruhu pod taktovkou automobilových idolů byl ideální způsob.

Dne 12. května slunce rozpálilo asfalt a zvučná jména se pustila do klání šampionů, které podle některých jasně rozlousklo, kdo je ze všech nejlepší bez ohledu na éru, ve které vynikl. Každý sedlal stejný Mercedes s minimem dodatečných úprav. Jak můžete sami vidět níže na dobových záběrech, Ayrton Senna tehdy proťal cílovou pásku před Nikim Laudou, který se ten rok stal naposledy mistrem světa F1 - časy Sennovy slávy měly teprve přijít. Už tehdy ale bylo všem jasné, že se z Mercedesu 190 E W201 ve verzi 2.3-16 stane ikona, kterou zůstává dodnes.

Dostat se k některému z dodnes přežívajících exemplářů v dobrém stavu je buď složité a nebo velmi drahé, sáhnout přímo po některém z vozů, které sedlali Lauda, Senna a spol. se pak zdá být skoro nemožné. Zázraky se ale dějí. Sám Niki Lauda prodává svůj kus, v němž v roce 1984 hleděl na Sennova záda. Není to žádná replika nebo napodobenina, ale originální 190 E 2.3-16 s motorem Cosworth o výkonu 138 kW (188 koní) při 6 200 ot./min a točivým momentem 236 Nm při 4500 ot./min.

Opečovávaný čtyřdveřový sedan s polepy je ryzí symbol doby, kdy jezdci museli spoléhat hlavně na své schopnosti. Žádná elektronika jim nezachránila špatné dávkování plynu, každý centimetr asfaltu se získával s potem ve tváři, o pódiovém umístění rozhodovala jen práce řidiče. Prodejce v Německu si je vědomý exkluzivity zboží, a tak ani nemá potřebu do inzerátu vypisovat detaily - stačí fotky s Laudou a telefonní číslo. I tak se zájemci budou muset řadit za sebou.

Cena auta známa není, předpokládá se ale, že vůz změní majitele za částku mezi 100 a 200 000 liber (2,9 - 5,8 milionu Kč). Takže pokud máte zájem o pořádný kus automobilové historie...


V těchto autech se kdysi poprali Senna s Laudou. Jedno z nich teď může být vaše - 1 - Mercedes 190E Nikiho Laudy na prodej 01V těchto autech se kdysi poprali Senna s Laudou. Jedno z nich teď může být vaše - 2 - Mercedes 190E Nikiho Laudy na prodej 02V těchto autech se kdysi poprali Senna s Laudou. Jedno z nich teď může být vaše - 3 - Mercedes 190E Nikiho Laudy na prodej 03V těchto autech se kdysi poprali Senna s Laudou. Jedno z nich teď může být vaše - 4 - Mercedes 190E Nikiho Laudy na prodej 04V těchto autech se kdysi poprali Senna s Laudou. Jedno z nich teď může být vaše - 5 - Mercedes 190E Nikiho Laudy na prodej 05V těchto autech se kdysi poprali Senna s Laudou. Jedno z nich teď může být vaše - 6 - Mercedes 190E Nikiho Laudy na prodej 06
Nádherný Mercedes bude ozdobou něčí sbírky. Niki Lauda s ním drtil zatáčky Nürburgringu během přátelského závodu. Ukázka vytříbeného řidičského umění je zachycena na videu, na vítězství tehdy ale ani ten nestačil

Zdroj: Auto Classics

Mirek Mazal

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.