V tomto stavu našli asi nejvzácnější Ford Mustang. Majitel netušil, co má

Dekády hledaný stroj se díky chytré strategii nakonec podařilo najít. Skoro se chce říci, že za 5 minut 12, neboť jeho majitel netušil, co vlastní a auto nechal v polích doslova zarůstat do země.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

V tomto stavu našli asi nejvzácnější Ford Mustang. Majitel netušil, co má

20.8.2018 | Petr Prokopec

V tomto stavu našli asi nejvzácnější Ford Mustang. Majitel netušil, co má

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Dekády hledaný stroj se díky chytré strategii nakonec podařilo najít. Skoro se chce říci, že za 5 minut 12, neboť jeho majitel netušil, co vlastní a auto nechal v polích doslova zarůstat do země.

Nalézt v Americe vůz, který jeho někdejší majitel zavřel na pár desítek let do rozpadající se stodoly, dnes evidentně není nic až tak neobvyklého. Ostatně jen před pár dny jsme vám mohli ukázat DeLorean DMC-12, který zmizel z dosahu veřejnosti rok po premiéře prvního dílu Návratu do budoucnosti. Okolo tohoto nálezu se sice vznáší pár nejasností, nicméně ve výsledku nás vlastně ani nemusí příliš zajímat, zda se vrata stodoly v posledních letech opravdu neotevřela. Podstatné je, že zpátky mezi „živými“ je další výjimečný stroj.

Dnes se z Wisconsinu přesuneme do průmyslové části severního Texasu, kde nás naopak žádné nejasnosti nečekají. Objeven zde byl jeden z nejvzácnějších Fordů Mustang všech dob. Jde o experimentální vůz, na němž modrý ovál spolupracoval se společností Shelby American. Znám je pod přezdívkou Little Red, přičemž stejně jako dříve objevený Green Hornet patří mezi nejvzácnější prototypy - v obou případech jde o jediná kupé typu notchback (v podstatě dvoudveřové sedany), s nimiž je spojeno jméno Carrolla Shelbyho.

Nově objevený vůz odstartoval svou životní dráhu v roce 1967, je tedy ještě o rok starší než Green Hornet. Jde přitom o druhý smontovaný exemplář, s kterým měla společnost Shelby American co do činění. Stejně jako třetí vůz v pořadí, tedy GT500 Cabriolet, je pak jedním ze dvou exemplářů z onoho roku, v jejichž interiéru nechyběla černá kůže Connolly. Jako jediný se ovšem může chlubit motorem 428ci, tedy sedmilitrovým osmiválcem big-block, který byl navíc ještě přímo v továrně osazen dvojitými karburátory.

Zajímavé je, že ačkoliv jsou známa všechna tato fakta, lokace vozu byla až do letošního roku tajemstvím. Veřejnost jej naposledy mohla spatřit v roce 1968, kdy se stal inspirací pro tehdy velmi populární Mustang California Special. Následně byl přesunut do skladiště, ze kterého posléze zmizel. O jeho osud se později začal velmi zajímat Craig Jackson, šéf aukční společnosti Barrett-Jackson. Ta měla na starosti i prodej Green Hornetu, nicméně jeho aukce dopadla zklamáním, když nebylo dosaženo rezervní ceny.

Jackson se tedy spojil s známým specialistou na renovace klasických vozů Jasonem Billupsem a začali pátrat po druhém experimentálním kupé. Vůz hledali pomocí sériového čísla firmy Shelby, stejně jako mnozí před nimi. Ukázalo se však, že jde o špatnou strategii. „Proto jsme zvolili jiný přístup a nakonec nalezli i původní VIN Fordu, nicméně objevit toto číslo v archivech nebylo snadné. VINko nás dovedlo k původní registraci a následně také k poslednímu majiteli,“ popisuje náročné hledání Billups.

Oba „dobyvatelé ztracené archy“ v doprovodu dalších expertů na Ford Mustang následně 3. března letošního roku vyrazili do texaského Dallasu, kde je čekal současný majitel vozu. Ten si pochopitelně nebyl vědom skutečnosti, jaký poklad vlastně má, a tak s ním i zacházel. Mustang GT500 EXP tedy strávil poslední dvě dekády nikoliv ve stodole, ale venku na poli, do kterého se postupně začal i propadat. Jelikož přitom byl vystaven neduhům počasí, nepřekvapí rozsáhlá koroze či poškozený interiér. Motor byl dokonce zcela demontován.

Renovace tohoto exempláře tedy rozhodně nebude jednoduchá, na druhou stranu jde o jeden z vozů, které si to definitivně zaslouží. Projektu se účastní i společnosti Shell a Pennzoil, stejně jako na něj můžete finančně přispět i vy. Právě informace o crowdfundingu by přitom mohla naznačovat, že tento Mustang nezamíří do aukce, ale spíše do některého muzea, kde by mu mělo být vyhrazeno čestné místo. Přeci jen jde o kousek, u kterého všechno vlastně tak trochu začalo.


V tomto stavu našli asi nejvzácnější Ford Mustang. Majitel netušil, co má - 1 - Ford Mustang Shelby GT500 EXP 1967 nalez 01V tomto stavu našli asi nejvzácnější Ford Mustang. Majitel netušil, co má - 2 - Ford Mustang Shelby GT500 EXP 1967 nalez 02V tomto stavu našli asi nejvzácnější Ford Mustang. Majitel netušil, co má - 3 - Ford Mustang Shelby GT500 EXP 1967 nalez 03V tomto stavu našli asi nejvzácnější Ford Mustang. Majitel netušil, co má - 4 - Ford Mustang Shelby GT500 EXP 1967 nalez 04V tomto stavu našli asi nejvzácnější Ford Mustang. Majitel netušil, co má - 5 - Ford Mustang Shelby GT500 EXP 1967 nalez 05V tomto stavu našli asi nejvzácnější Ford Mustang. Majitel netušil, co má - 6 - Ford Mustang Shelby GT500 EXP 1967 nalez 06V tomto stavu našli asi nejvzácnější Ford Mustang. Majitel netušil, co má - 7 - Ford Mustang Shelby GT500 EXP 1967 nalez 07V tomto stavu našli asi nejvzácnější Ford Mustang. Majitel netušil, co má - 8 - Ford Mustang Shelby GT500 EXP 1967 nalez 08V tomto stavu našli asi nejvzácnější Ford Mustang. Majitel netušil, co má - 9 - Ford Mustang Shelby GT500 EXP 1967 nalez 09V tomto stavu našli asi nejvzácnější Ford Mustang. Majitel netušil, co má - 10 - Ford Mustang Shelby GT500 EXP 1967 nalez 10
Jeden z nejvzácnějších Fordů Mustang nebyl nalezen ve zrovna krásném stavu. Nyní tedy bude muset projít opravdu rozsáhlou a náročnou renovací

Zdroj: Barrett-Jackson

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.