Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Ve staré stodole našli zbídačené, orezlé auto. Byl to klenot s cenou přes 10 milionů
14.3.2018 | Petr Prokopec
Do tohoto auta byste na první pohled opravdu neřekli, že jde o cokoli tak vysoké hodnoty. Je to ale vůbec první silniční vůz světa se čtyřvačkovým motorem.
Model 356 byl vůbec prvním vozem značky Porsche. Jeho rané exempláře byly montovány ještě v rakouském Gmündu, s příchodem roku 1950 se ovšem veškerá produkce přestěhovala do německého Zuffenhausenu, který je automobilce domovem dodnes. Právě v té době začala reputace automobilky strmě stoupat, za čímž stojí i vítězství ve své třídě v Le Mans v roce 1951. Zatímco tedy výroba a prodej prvních padesáti kusů zabral Porsche čtyřiadvacet měsíců, během roku 1964 značka dodala zákazníkům už na 10 aut.
Právě do těchto dob, přesněji do roku 1954 se dnes vrátíme. Tehdy Porsche představilo zcela nový závodní motor Carrera, který se chlubil čtyřmi vačkovými hřídelemi. Jelikož v Zuffenhausenu nebylo nikdy daleko z okruhů na veřejné silnice, mohla značka již o pouhý rok později na autosalonu ve Frankfurtu představit nový model 1500 GS Carrera.
Toto provedení představovalo most mezi standardní silniční produkcí a závodními speciály, pod kapotou se totiž pyšnilo právě oním čtyřvačkovým motorem. Bylo to přitom vůbec poprvé, co se takový typ pohonné jednotky objevil v autě s registračními značkami. Agregát s interním kódem 547/1 dával rovných 100 koní v 6 200 otáčkách, což bylo na jedna-pětku v roce 1955 něco neuvěřitelného.
Model 1500 GS Carrera zůstal na výrobě po dva roky, než Porsche představilo zcela novou sérii 356 B. V jejím rámci 1,5litrový motor nahradil 1,6litrový, mimo to značka přišla dokonce i s dvoulitrem určeným pro provedení Carrera 2 GS. Identická nabídka pohonných jednotek pak byla spojena i s Porsche 356 C, které představovalo vůbec poslední revizi a jenž bylo na montážních linkách v letech 1964 a 1965.
My dnes setrváme u originálu, konkrétně pak u exempláře se šasí č. 100969 a motorem č. 90853. Ten byl o uplynulém víkendu na aukci prodán za 506 tisíc dolarů (cca 10 405 000 Kč), což je vskutku neuvěřitelná suma s ohledem na stav vozu, který by mnohý odsoudil do šrotu jako zrezlou rachotinu. Jeho konto navíc není zatíženo žádným závodním úspěchem, výjimečnost vozu to ovšem nesráží.
Dle továrních záznamů byl tento kus vyroben 4. července 1957, což pro takové Američany je významné datum s ohledem na oslavy Dne nezávislosti. Není tak vlastně podivné, že vůz zamířil právě do států ke slavnému prodejci Maxi Hoffmanovi. Jako první jej přitom měl převzít podplukovník Lassiter Thompson, který velel 61. letecké eskadře ve Wisconsinu.
Je přitom třeba dodat, že první léta existence tohoto vozu jsou poměrně nejasná, prvním jasně zdokumentovaným majitelem se tak až v roce 1966 stal mechanik Manfred Loewen. Ten vůz koupil s vadným motorem, na jehož poruchu došlo během cesty z Chicaga na Floridu. Loewen se přitom rozhodl, že vůz opraví, nicméně přestože sehnal originální komponenty, nakonec jej prodal.
V roce 1970 měnilo Porsche svého majitele znovu, tentokráte jej přitom pořídil Reginald Mullinux na oslavu své promoce. V té chvíli byl přitom původní čtyřvačkový motor Carrera rozmontován na kousky, pod zadní kapotou byla místo toho nainstalována jednotka z Porsche 912. Mullinux si vůz užíval do roku 1973, než jej kvůli vadným brzdám odstavil.
Po několika marných pokusech o opravu, během kterých došlo i na vyjmutí motoru z Porsche 912, zůstal automobil opuštěn. Skončil ve stodole, kde zůstal stát až donedávna i se spoustou dílů. Objeven byl po 44 letech Mullinuxovými potomky, které v první chvíli ani nenapadalo, že před nimi v podobě ošuntělého, orezlého veterána stojí cosi cenného. A dnes jsou o 10 milionů Kč bohatší...
Nový majitel je pochopitelně o stejně částku chudší, konec příběhu to pro něj ale není. Čeká ho náročná renovace, nicméně na druhou stranu má k dispozici původní jednotku, byť rozkouskovanou, stejně jako veškerou tovární dokumentaci, nářadí a uživatelské příručky. Kromě toho bylo součástí „balíčku“ i někdejší Loewenovo pracovní povolení, stejně jako jeho poznámky k modernizaci agregátu. Je tak dost možné, že nový majitel nechá vzniknout možná nejsilnější variantě tohoto motoru. Dá se přitom předpokládat, že v té chvíli bude mít jeho Porsche 356 A 1500 GS Carrera ještě daleko vyšší cenu...
Tohle orezlé Porsche 356 A se prodalo za neuvěřitelných 10,5 milionu korun. Důvodem je také jeho motor, který je ovšem aktuálně vyňat a rozmontován na kousky
Zdroj: Gooding & Company
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
před 2 hodinami - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- „Nejhorší, co jsem kdy viděl na sériovém autě”. Expert přes technologie, který zničil Fisker, zkusil Teslu Cybertruck
23.3.2024 - VW odpískal obytnou verzi elektrické dodávky kvůli její nepoužitelnosti, stejně nesmyslná výkonná verze je ale venku
23.3.2024 - Diesely nejsou mrtvé, říká Toyota. V prodeji budou ještě dekády, bojovat za ně začala i Škoda
24.3.2024 - Neobyčejně levně je k mání světově unikátní BMW 3 legendární generace E46, ani toho moc nenajelo
24.3.2024 - „Velká lež” a „podvod na přírodu”. Profesor techniky ve Vídni říká, že nařizování elektromobilů jde proti veškerému rozumu
24.3.2024
Živá témata na fóru
- Prodej Pneu 04.23. 09:26 - lewishamilton0998
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 05:20 - janom
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 04.22. 12:29 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.22. 10:30 - honziss
- Audi TT 1999 - koupit, nebo ne? 04.21. 20:09 - tecos999
- Onboard videa 04.21. 20:06 - brnenska.odchytova