Vector W8: pokus o americký Countach měl 650 koní a třístupňovou převodovku

V době uvedení na trh byl Vector W8 jedním z nejsilnějších produkčních aut. Úspěch se však nedostavil, byl velmi drahý. Dnes je však ještě dražší.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Vector W8: pokus o americký Countach měl 650 koní a třístupňovou převodovku

6.6.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Vector W8: pokus o americký Countach měl 650 koní a třístupňovou převodovku

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

V době uvedení na trh byl Vector W8 jedním z nejsilnějších produkčních aut. Úspěch se však nedostavil, byl velmi drahý. Dnes je však ještě dražší.

Když se vozu vyrobí jen pár tisíc kusů, dá se označit za vzácný. Některých je jen pár stovek, některých dokonce do deseti. K těm posledním má blízko Vector W8 - vzniklo jich jen 19, z toho dva byly testovací prototypy. Dá se tedy říct, že pokud nějaký v životě spatříte, byť i jen zahlédnete na konci ulice, máte docela štěstí.

A určitě si ho jen tak s něčím nespletete, i když může vzdáleně připomínat Lamborghini Countach. I dobou vzniku jsou na tom podobně - třebaže se W8 vyráběla mezi roky 1990 a 1993, základ designu položil model W2, který se jeho tvůrce, Gerald Wiegert, snažil stavět v 70. a 80. letech minulého století. Nebyl ale úspěšný, tak pro rok 1990 vůz přepracoval a ukázal ho světu jako W8.

Chtěl konkurovat známým značkám jako Ferrari nebo již zmíněné Lamborghini. Jeho stroj měl pod slupkou vidlicový osmiválec od General Motors o objemu šesti litrů, ze kterých dvě turbodmychadla dolovala 650 koní a 880 Nm v základním nastavení. Už takto se měla W8 dostat na stovku za čtyři vteřiny a zvládnout 354 km/h. Připomeňme, že jsme v době, kdy se obě zmíněné italské značky sotva dostanou přes 320 km/h.

Motor byl umístěn uprostřed, jak design vozu napovídá, seděl ale v karoserii napříč. Vector byl americkou společnosti, W8 je ostatně někdy označována za první americké superauto, zadní kola tedy motor poháněl přes třístupňovou automatickou převodovku. Není to překlep, opravdu měla jen tři stupně. Vysoký výkon v celém spektru použitelných otáček se hodil a jak je vidět z hodnoty akcelerace, tříkvalt auto dynamicky až tak nebrzdil. Navíc mohl řidič elektronicky zvýšit výkon, údajně až na 1 200 koní, zde však oficiální údaje konkrétnější vodítko nedávají.

Futurismus byl vidět všude - karoserie byla z hliníku, karbonu a kevlaru, motor měl elektronické zapalování místo klasického rozdělovače, design byl také jako z budoucnosti, alespoň optikou osmdesátých let, a interiér na tom byl podobně. Klasické budíky tu nenajdete, nahradily je konfigurovatelné displeje, tedy způsob, který nacházíme v autech až v současné době. Interiér hromadou tlačítek trochu připomínal seriálového KITTu, volič automatu však nenajdete na středovém tunelu, nýbrž na levém prahu dveří. Žádný středový tunel tu ostatně ani není.

Na komfort cestujících však u Vectoru nezapomněli. Kožená sedadla Recaro byla velmi pohodlná, jak ostatně také vypadají, a přitom držela tělo na výbornou. Koberec na podlaze byl z pravé ovčí vlny a na palubě byl i velmi dobrý audiosystém. Vůz dokonce měl posilovač řízení, airbag ve volantu a odnímatelnou střechu.

Wiegert chtěl vůz prodávat zhruba za čtvrt milionu dolarů, což v roce 1991 bylo asi 7,6 milionu korun. Když se však skutečně dostal k výrobě, cena přesahovala 450 tisíc dolarů, tehdy přibližně 13,7 milionu korun. Zájem pochopitelně trochu ochabl a když se přidala aféra s kusem tenisty Andreho Agassiho, který se přehřál a rozbil, negativní publicita také dvakrát nepomohla. Co na tom, že si Agassi za poruchu mohl sám, když jezdil s vozem, který nebyl hotový, protože jej chtěl mít co nejdřív.

Výsledkem tedy bylo 17 kusů vyrobených pro zákazníky. Dnes jsou tyto vozy velmi ceněné, a to do značné míry také kvůli své vzácnosti - aut vyrobených v méně exemplářích na světě mnoho není. Červený Vector W8 bude na prodej v aukci u RM Auctions v půlce srpna. Nejsou zatím známy konkrétní detaily ani vyvolávací cena. Nedávno byl na prodej jiný, o rok mladší Vector W8, a byl v nabídce za 950 tisíc dolarů (18,7 milionu korun), ale neprodal se. Jak dopadne tento, se musíme nechat překvapit.


Vector W8: pokus o americký Countach měl 650 koní a třístupňovou převodovku - 1 - 1992 vector w8 do aukce 01Vector W8: pokus o americký Countach měl 650 koní a třístupňovou převodovku - 2 - 1992 vector w8 do aukce 02Vector W8: pokus o americký Countach měl 650 koní a třístupňovou převodovku - 3 - 1992 vector w8 do aukce 03Vector W8: pokus o americký Countach měl 650 koní a třístupňovou převodovku - 4 - 1992 vector w8 do aukce 04Vector W8: pokus o americký Countach měl 650 koní a třístupňovou převodovku - 5 - 1992 vector w8 do aukce 04aVector W8: pokus o americký Countach měl 650 koní a třístupňovou převodovku - 6 - 1992 vector w8 do aukce 05Vector W8: pokus o americký Countach měl 650 koní a třístupňovou převodovku - 7 - 1992 vector w8 do aukce 05aVector W8: pokus o americký Countach měl 650 koní a třístupňovou převodovku - 8 - 1992 vector w8 do aukce 05bVector W8: pokus o americký Countach měl 650 koní a třístupňovou převodovku - 9 - 1992 vector w8 do aukce 05cVector W8: pokus o americký Countach měl 650 koní a třístupňovou převodovku - 10 - 1992 vector w8 do aukce 06Vector W8: pokus o americký Countach měl 650 koní a třístupňovou převodovku - 11 - 1992 vector w8 do aukce 07Vector W8: pokus o americký Countach měl 650 koní a třístupňovou převodovku - 12 - 1992 vector w8 do aukce 08Vector W8: pokus o americký Countach měl 650 koní a třístupňovou převodovku - 13 - 1992 vector w8 do aukce 09
Vector W8 si určitě s ničím nespletete, pokud budete mít to štěstí a jeden ze sedmnácti prodaných kusů někde potkáte

Zdroje: WorldCarFans, BornRich

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše