Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Vědcům trvalo 500 let, než pochopili genialitu konstrukce da Vinciho mostu
11.10.2019 | Mirek Mazal
Odolnou stavbu přes řeku postavili v menší podobě vědci z USA. Zjistili nevídané vlastnosti čistě kamenné spojnice dvou osmanských břehů.
V květnu letošního roku uplynulo přesně 500 let od smrti Leonarda di ser Piero da Vinci. Jeden z největších géniů historie exceloval v sochařství, architektuře, přírodních vědách, vynálezech, byl vzorem i hudebníkům, spisovatelům nebo konstruktérům. Všestranná renesanční osobnost nedá spát ani současným badatelům, kteří stále objevují nedozírný talent italského mistra. Ve svých myšlenkách byl průkopnický natolik, že genialitu některých jeho nápadů dokážou pochopit až nyní.
Dokazují to zjištění vědců z technologického institutu z Massachusetts (MIT) v oblasti architektury a stavebního inženýrství. Ti použili trojrozměrnou tiskárnu k vytvoření zmenšené repliky mostu, který da Vinci ještě před svou smrtí navrhl. Nikdy nepostavené překlenutí nejenže funguje, promyšlená konstrukce dokonce překonala veškerá očekávání.
Už v roce 1502 chtěl osmanský sultán Bájezíd II. postavit spojnici Istanbulu a sousední Galaty kvůli lepšímu dopravnímu spojení. Jeden z předložených nápadů měl podpis Leonarda da Vinciho. V dopise zaslaném panovníkovi byl přiložen poznámkový blok plný náčrtů, které popisovaly překlenutí potřebné vzdálenost pomocí jediného zploštělého oblouku podpíraného základnami na obou koncích. Mosty té doby byly obvykle vyráběny s použitím řady půlkruhových oblouků a vzdálenost mezi městy by standardně vyžadovala nejméně desítku takových rovnoměrně rozložených pilířů.
Italský projekt byl natolik odlišný, že se Bájezid II. rozhodl neriskovat. A za nerealizovatelný jej považovali i mnozí odborníci. Vědci z MIT ale byli zvědavi, zda vladař chyboval a měl dovolit budování spojnice břehů s možností průjezdu plachetnic pod jednolitým dlouhým obloukem využívaným kočáry a dalšími dobovými přibližovadly. Dochované poznámky a ilustrace nespecifikují použité materiály ani systém skladby jednotlivých částí, badatelé však dospěli k závěru, že jediným dostupným materiálem s dostatečnou pevností byl kámen.
Američané proto vyrobili malou repliku v měřítku 1:500 o velikosti asi 81 centimetrů, která byla sestavena ze 126 bloků různých tvarů a velikostí pomocí 3D-tisku. Skutečný most starý více než půl tisíciletí by vyžadoval skladbu tisíců přesně vyřezaných kamenů, moderní možnosti současné doby dovolily náročný proces uspíšit a otestovat proveditelnost návrhu.
Da Vinciho stavební projekt zafungoval, most by zůstal silný a stabilní i bez použití malty nebo jiných spojovacích materiálů. Tým technologického institutu si také uvědomil, že úžasný tvůrce dokonce navrhl způsob, jak minimalizovat nežádoucí boční pohyby struktury, což by mohlo způsobit zřícení. Patky na obou stranách klenuté lávky byly vysunuty do stran, aby stavbu podpíraly v bočním směru. Skladba by dokonce přežila většinu častých zemětřesení díky dvěma pohyblivým platformám.
Je obdivuhodné, že přes 500 let ani vědci nedokázali pochopit, jak dobře by da Vinciho konstrukce v praxi fungovala. Škoda, se že svého času nedočkala realizace - dnes by tento most jistě patřil mezi starodávné architektonické zázraky a jeho případné použití na jiných místech by ulevilo dopravě, která dodnes není tak efektivní, jak bychom si při každodenním cestování přáli.
Da Vinciho most se po více než 500 letech dočkal realizace alespoň v podobě zmenšené repliky. Teprve ta ukázala, o jak chytré a nedoceněné řešení jde
Zdroj: Gizmodo
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Superpole WSSP vyhrál Manzi, 33. Vostatek včera 16:36
- Počasí způsobilo chaos v Assenu, nejlepším v pátek Bautista včera 16:27
- FIM EWC 24h Le Mans: PP pro YART s Hanikou včera 16:19
- Superpole WSSP300 pro Garciu, 4. Svoboda včera 14:17
- V Assenu začal nejrychleji Razgatlioglu včera 13:49
Nejnovější články
- Svolávací akce kvůli zasekávajícímu se plynu donutila Teslu odhalit, kolik reálně prodává Cybertrucků
před hodinou - Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
včera - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
včera - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
včera - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 23:35 - Lachende Bestien
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 22:20 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda