Velký automobilový průšvih 90. let, kterému zlomil vaz Andre Agassi, umí i dnes ohromit

Mělo jít o nejfuturističtější, nejvýkonnější a nejrychlejší auto, které si můžete koupit. A na krátký čas toho skutečně dosáhlo. Po výrobě 17 exemplářů a fiasku s kusem pro Andre Agassiho se ale Vector W8 stal jen jedním z největších průšvihů.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Velký automobilový průšvih 90. let, kterému zlomil vaz Andre Agassi, umí i dnes ohromit

18.8.2019 | Mirek Mazal

Mělo jít o nejfuturističtější, nejvýkonnější a nejrychlejší auto, které si můžete koupit. A na krátký čas toho skutečně dosáhlo. Po výrobě 17 exemplářů a fiasku s kusem pro Andre Agassiho se ale Vector W8 stal jen jedním z největších průšvihů.

Automobilka Vector Motors byla založena Geraldem Wiegertem v roce 1971. V jejím ústředí v kalifornském Wilmingtonu vznikaly po dvě dekády technicky i designově výjimečné vozy, přes mnohé snahy se ale žádný z nich za celou tu obu nepodařilo dostat do sériové výroby. Zlom měl přijít začátkem 90. let, kdy byl Wiegert odhodlán poslat do světa nejsilnější a nejrychlejší produkční automobil, který kdy svět poznal. A navíc jej zabalit do mimořádně futuristického balení s tím nejfuturističtějším interiérem.

Tak vznikl Vector W8, auto, jehož parametry bychom nazvali extrémními i z dnešního pohledu. Zašlapat do země chtěl všechny dobové supersporty, a tak přišel s opravdu silným motorem - uprostřed uloženým, dvakrát přeplňovaným vidlicovým osmiválcem od General Motors. Dvě turbodmychadla pomáhala šestilitrovému objemu vytvářet výkon až 625 koní (460 kW) v 5 700 ot./min a brutální točivý moment 854 Nm vrcholil v 4 900 ot./min. To vše přecházelo přes třístupňový (!) automat na zadní kola se samosvorným diferenciálem.

Ačkoli převodovka působila předpotopně už tehdy, s tak silným motorem pod kapotou to stačilo na dynamiku z říše snů. Stovka stačila odolávat jen 4,3 vteřiny a nejrychlejší jízda probíhala tempem až 351 km/h. To bylo v roce 1990 číslo nesrovnatelné s jakýmkoli autem na trhu, ani italské modely tady neměly co nabídnout - maximální rychlost těch nejlepších z nich byla „jen“ cca 320 km/h.

Futuristická karoserie byla vymodelována z hliníku, karbonu a kevlaru, aby se zvýšila pevnost stavby a snížila suchá hmotnost vozu na 1 271 kilogramů - i to je na dnešní dobu mimořádně nízká hodnota. Napříč otočený motor měl kompletně elektronické zapalování místo tehdy obvyklejšího klasického rozdělovače a design byl také jako z budoucnosti, alespoň optikou přelomu osmdesátých a devadesátých let.

Interiér s výklopnými dveřmi otevřel svět jako z jiné planety. Klasické budíky chyběly, nahradily je konfigurovatelné displeje, tedy způsob, který nacházíme v autech až v současné době. Interiér hromadou tlačítek trochu připomínal seriálový KITT, volič automatu se přestěhoval ze středového tunelu na levý práh dveří. Vlastně středový tunel tu vůbec nebyl.

Řidič a spolujezdec měli pod sebou pohodlná kožená sedadla od firmy Recaro s anatomickým tvarováním. Nohy posádky rozmazloval koberec z pravé ovčí vlny a na palubě byl i kvalitní audiosystém. Výbava dále obsahovala mimo jiné posilovač řízení, airbag ve volantu nebo odnímatelnou střechu.

Nabídnout auto tak přebíjející veškerou konkurenci dnes, lidé Wiegertovi utrhnou ruce. Jenže v roce 1990 nebylo na světě tolik bohatých a Vector W8 byl opravdu drahý. Jeho tvůrce chtěl auto původně prodávat za čtvrt milionu dolarů, což v roce 1991 znamenalo asi 7,6 milionu korun, už to bylo hodně. Už to bylo hodně, když se však vůz skutečně dostal do výroby, cena přesahovala 450 tisíc dolarů, tehdy 13,7 milionu korun. Zájem v tu chvíli ochabl na minimum a když se přidala aféra s automobilem tenisty Andre Agassiho, který se přehřál a rozbil, negativní publicita Vector dobila. Co na tom, že si Agassi za poruchu mohl sám, když jezdil s vozem, který nebyl hotový, protože jej chtěl mít co nejdříve a jezdit s ním začal ještě před dokončením vývoje.

V letech 1990 až 1993 tak nakonec vzniklo pouhých 17 exemplářů, z čehož dva sloužily k testování. Potkat kterýkoli z nich je zázrak, jde dnes o ceněné zboží ukrývané v kolekcích zámožných sběratelů. Vzácnějších aut podobných parametrů na světě mnoho není, proto nás zaujalo video od DtRockstar1, které Vector W8 ukazuje v akci dnešní optikou.

Něco takového je skutečně výjimečná příležitost. Černý přízrak v praxi syčí jak parní lokomotiva, motor s dvojicí turbodmychadel dostatečně s nizoučkým autem i přes dlouhé převody cvičí jako nic. Zvnějšku auto vypadá trochu jako UFO, které se nepodobá ničemu ze současné nabídky automobilek. A kabina je pořád samostatnou kapitolou. Podívejte se na to sami - jiné na jednu stranu technicky i designově výjimečnější a na tu druhou u zákazníků propadnuvší auto abyste pohledali.


Velký automobilový průšvih 90. let, kterému zlomil vaz Andre Agassi, umí i dnes ohromit - 1 - Vector W8 Twin Turbo foto z jizdy 01Velký automobilový průšvih 90. let, kterému zlomil vaz Andre Agassi, umí i dnes ohromit - 2 - Vector W8 Twin Turbo foto z jizdy 02Velký automobilový průšvih 90. let, kterému zlomil vaz Andre Agassi, umí i dnes ohromit - 3 - Vector W8 Twin Turbo foto z jizdy 03Velký automobilový průšvih 90. let, kterému zlomil vaz Andre Agassi, umí i dnes ohromit - 4 - Vector W8 Twin Turbo foto z jizdy 04Velký automobilový průšvih 90. let, kterému zlomil vaz Andre Agassi, umí i dnes ohromit - 5 - Vector W8 Twin Turbo foto z jizdy 05Velký automobilový průšvih 90. let, kterému zlomil vaz Andre Agassi, umí i dnes ohromit - 6 - Vector W8 Twin Turbo foto z jizdy 06Velký automobilový průšvih 90. let, kterému zlomil vaz Andre Agassi, umí i dnes ohromit - 7 - Vector W8 Twin Turbo foto z jizdy 07Velký automobilový průšvih 90. let, kterému zlomil vaz Andre Agassi, umí i dnes ohromit - 8 - Vector W8 Twin Turbo foto z jizdy 08Velký automobilový průšvih 90. let, kterému zlomil vaz Andre Agassi, umí i dnes ohromit - 9 - Vector W8 Twin Turbo foto z jizdy 09Velký automobilový průšvih 90. let, kterému zlomil vaz Andre Agassi, umí i dnes ohromit - 10 - Vector W8 Twin Turbo foto z jizdy 10Velký automobilový průšvih 90. let, kterému zlomil vaz Andre Agassi, umí i dnes ohromit - 11 - Vector W8 Twin Turbo foto z jizdy 11Velký automobilový průšvih 90. let, kterému zlomil vaz Andre Agassi, umí i dnes ohromit - 12 - Vector W8 Twin Turbo foto z jizdy 12Velký automobilový průšvih 90. let, kterému zlomil vaz Andre Agassi, umí i dnes ohromit - 13 - Vector W8 Twin Turbo foto z jizdy 13Velký automobilový průšvih 90. let, kterému zlomil vaz Andre Agassi, umí i dnes ohromit - 14 - Vector W8 Twin Turbo foto z jizdy 14
Vzácný Vector W8 měří na délku 4,3 metru a na výšku má jen jeden metr a šest centimetrů. Vnitřek je jak z jiné planety a jízda s 625koňovým motorem pracujícím s třístupňovým automatem má též daleko k tuctové

Zdroj: DtRockstar1@Youtube

Mirek Mazal

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama