Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Víte, co bylo prvním supersportem kompletně z karbonu? A kdo ho stvořil?
17.10.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Tohle auto auto na první pohled vypadá jako pokus stvořit supersport z toho, co zbylo na zahradě. Ve skutečnosti je to ale revoluční stroj geniálního člověka.
Fanoušci automobilky Pagani vědí, že Horacio Pagani, její zakladatel, pracoval po svém přesunu do Itálie u značky Lamborghini. Rychle se tam vypracoval na šéfa oddělení výzkumu kompozitových materiálů a v 80. letech v rámci firmy propagoval používání karbonu, v němž viděl budoucnost. Ferrucio Lamborghini tomu ovšem nakloněn nebyl, a tak se na začátku 90. let Pagani osamostatnil a těmto materiálům se začal věnovat na vlastní pěst.
Všechno tohle, i to, co následovalo, jste si mohli přečíst v širším článku o historii automobilky Pagani, který jsme publikovali před necelým rokem. Obrázky tam ukazovaly „jen” různé verze Zondy a Huayru, protože Paganiho aktivity z dob před rokem 1990 jsou zdokumentovány v podstatě jen tak, jak je popsáno výše - pár větami. Sám Pagani se však nyní pochlubil třicet let starou fotkou právě z dob, kdy pracoval pro Lamborghini a vrhl do celé této éry pozoruhodné množství světla.
Vidíme na ní auto, které vypadá jako nepovedená replika Lamborghini Countach. Jenže není, je to skutečný Countach, ovšem vyrobený kompletně z karbonu a kevlaru, od šasi přes prvky interiéru až po vnější panely karoserie. Byl to vůbec první takový vůz na světě, zamýšlený pro silniční provoz; ostatní měli jen karbonové panely karoserie. Tenhle Countach měl původně dokonce i karbonové poklice na kolech, jenže ty způsobovaly přehřívání brzd, takže byly záhy odstraněny.
Fotka pochází údajně zhruba z roku 1985 a je na ní i Horacio Pagani - stojí za autem úplně vpravo. Vůz dostal název Countach Evoluzione a stal se testovací mulou pro řadu technologií, které Lamborghini používalo v následujících letech. Co bylo podstatné, ovšem byla jeho hmotnost - vážil 980 kg, o půl tuny méně než produkční Countach QV 5000 S. Pokud vám při těchto slovech a pohledu třeba do interiéru přichází na mysl o mnoho novější Sesto Elemento, nejste sami - Paganiho dílo bylo zjevně mimořádně pokrokové, na „starého dobrého Lamborghiniho” až příliš.
Jistě, nešlo tu jen o materiály, dost udělala také absence skoro jakékoliv výbavy. Vůz neměl klakson, světla a ani stěrače a v kabině byla jen jednoduchá karbonová palubní deska, kde byl otáčkoměr, teploměr chladicí kapaliny, tlakoměr oleje a pár dalších podobných budíků, to bylo všechno. I po obtěžkání zbytečnostmi jako čalounění sedaček nebo lak by ale karbonový Countach byl nesrovnatelně lehčí než tehdejší produkční verze.
Countach Evoluzione měl také lehce upravenou aerodynamiku a motor, který dával údajně 490 koní. To znamenalo maximálku 330 km/h, dosaženou na testovací trati v Nardu. Připomínáme, že jsme v druhé půlce 80. let, kdy nejrychlejší sériově vyráběné auto světa bylo Ferrari F40 s maximálkou 321 km/h.
Tenhle experimentální vůz žil dál, postupně se na něj montovaly další díly, které se pak buď dostaly, anebo nedostaly do sériové výroby. Jmenujme např. elektronicky řízený podvozek s nastavitelnou světlou výškou, ABS nebo systém pohonu všech kol s vektorováním točivého momentu. Pak byl jediný kus Evoluzione údajně „poslán proti zdi” - podstoupil nárazový test. Jediné, co zbývalo vyzkoumat, totiž bylo, jak se karbon chová při nárazu.
Countach Evoluzione tak už dnes neexistuje a protože Lamborghini mělo v 80. letech totálně prázdné kapsy - dokonce bylo několik let v insolvenci -, na sériovou výrobu nedošlo. Byl to ale tenhle konkrétní vůz, který začal psát dějiny kompletně karbonových supersportů. A podepsán je pod ním člověk, který dnes podobná auta za obdivu celého světa vyrábí pod svou vlastní značkou...
Tahle fotka pochází z roku 1985 a tehdy třicetiletého Horacia Paganiho na ni jistě poznáte
Countach Evoluzione byl testovací mulou Lamborghini, když nemělo peníze na nic jiného
Horacio Pagani, jak ho známe dnes
Zdroje: Pagani Automobili, Lamborghini
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
- Oliver König pojede IDM s Ducati 23.4.2024
- Harley-Davidson Praha: 6. Nedoklubko Challenge 25. května 2024 22.4.2024
Nejnovější články
- Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky za má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
před 8 hodinami - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
před 10 hodinami - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
před 11 hodinami - Mercedes zkouší prezentovat novou elektrickou třídu G jako spalovací auto, zjevně se děsí neúspěchu
včera - Nové SUV Opelu je sexy a neváže si oprátku jen elektrickým pohonem, přesto bude hledat zákazníky těžce
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.25. 00:49 - Lachende Bestien
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 12:51 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis