Víte, co bylo prvním supersportem kompletně z karbonu? A kdo ho stvořil?

Tohle auto auto na první pohled vypadá jako pokus stvořit supersport z toho, co zbylo na zahradě. Ve skutečnosti je to ale revoluční stroj geniálního člověka.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Víte, co bylo prvním supersportem kompletně z karbonu? A kdo ho stvořil?

17.10.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Víte, co bylo prvním supersportem kompletně z karbonu? A kdo ho stvořil?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Tohle auto auto na první pohled vypadá jako pokus stvořit supersport z toho, co zbylo na zahradě. Ve skutečnosti je to ale revoluční stroj geniálního člověka.

Fanoušci automobilky Pagani vědí, že Horacio Pagani, její zakladatel, pracoval po svém přesunu do Itálie u značky Lamborghini. Rychle se tam vypracoval na šéfa oddělení výzkumu kompozitových materiálů a v 80. letech v rámci firmy propagoval používání karbonu, v němž viděl budoucnost. Ferrucio Lamborghini tomu ovšem nakloněn nebyl, a tak se na začátku 90. let Pagani osamostatnil a těmto materiálům se začal věnovat na vlastní pěst.

Všechno tohle, i to, co následovalo, jste si mohli přečíst v širším článku o historii automobilky Pagani, který jsme publikovali před necelým rokem. Obrázky tam ukazovaly „jen” různé verze Zondy a Huayru, protože Paganiho aktivity z dob před rokem 1990 jsou zdokumentovány v podstatě jen tak, jak je popsáno výše - pár větami. Sám Pagani se však nyní pochlubil třicet let starou fotkou právě z dob, kdy pracoval pro Lamborghini a vrhl do celé této éry pozoruhodné množství světla.

Vidíme na ní auto, které vypadá jako nepovedená replika Lamborghini Countach. Jenže není, je to skutečný Countach, ovšem vyrobený kompletně z karbonu a kevlaru, od šasi přes prvky interiéru až po vnější panely karoserie. Byl to vůbec první takový vůz na světě, zamýšlený pro silniční provoz; ostatní měli jen karbonové panely karoserie. Tenhle Countach měl původně dokonce i karbonové poklice na kolech, jenže ty způsobovaly přehřívání brzd, takže byly záhy odstraněny.

Fotka pochází údajně zhruba z roku 1985 a je na ní i Horacio Pagani - stojí za autem úplně vpravo. Vůz dostal název Countach Evoluzione a stal se testovací mulou pro řadu technologií, které Lamborghini používalo v následujících letech. Co bylo podstatné, ovšem byla jeho hmotnost - vážil 980 kg, o půl tuny méně než produkční Countach QV 5000 S. Pokud vám při těchto slovech a pohledu třeba do interiéru přichází na mysl o mnoho novější Sesto Elemento, nejste sami - Paganiho dílo bylo zjevně mimořádně pokrokové, na „starého dobrého Lamborghiniho” až příliš.

Jistě, nešlo tu jen o materiály, dost udělala také absence skoro jakékoliv výbavy. Vůz neměl klakson, světla a ani stěrače a v kabině byla jen jednoduchá karbonová palubní deska, kde byl otáčkoměr, teploměr chladicí kapaliny, tlakoměr oleje a pár dalších podobných budíků, to bylo všechno. I po obtěžkání zbytečnostmi jako čalounění sedaček nebo lak by ale karbonový Countach byl nesrovnatelně lehčí než tehdejší produkční verze.

Countach Evoluzione měl také lehce upravenou aerodynamiku a motor, který dával údajně 490 koní. To znamenalo maximálku 330 km/h, dosaženou na testovací trati v Nardu. Připomínáme, že jsme v druhé půlce 80. let, kdy nejrychlejší sériově vyráběné auto světa bylo Ferrari F40 s maximálkou 321 km/h.

Tenhle experimentální vůz žil dál, postupně se na něj montovaly další díly, které se pak buď dostaly, anebo nedostaly do sériové výroby. Jmenujme např. elektronicky řízený podvozek s nastavitelnou světlou výškou, ABS nebo systém pohonu všech kol s vektorováním točivého momentu. Pak byl jediný kus Evoluzione údajně „poslán proti zdi” - podstoupil nárazový test. Jediné, co zbývalo vyzkoumat, totiž bylo, jak se karbon chová při nárazu.

Countach Evoluzione tak už dnes neexistuje a protože Lamborghini mělo v 80. letech totálně prázdné kapsy - dokonce bylo několik let v insolvenci -, na sériovou výrobu nedošlo. Byl to ale tenhle konkrétní vůz, který začal psát dějiny kompletně karbonových supersportů. A podepsán je pod ním člověk, který dnes podobná auta za obdivu celého světa vyrábí pod svou vlastní značkou...


Víte, co bylo prvním supersportem kompletně z karbonu? A kdo ho stvořil? - 1 - lamborghini countach evoluzione 02
Tahle fotka pochází z roku 1985 a tehdy třicetiletého Horacia Paganiho na ni jistě poznáte

Víte, co bylo prvním supersportem kompletně z karbonu? A kdo ho stvořil? - 2 - lamborghini countach evoluzione 01Víte, co bylo prvním supersportem kompletně z karbonu? A kdo ho stvořil? - 3 - lamborghini countach evoluzione 03Víte, co bylo prvním supersportem kompletně z karbonu? A kdo ho stvořil? - 4 - lamborghini countach evoluzione 04Víte, co bylo prvním supersportem kompletně z karbonu? A kdo ho stvořil? - 5 - lamborghini countach evoluzione 05Víte, co bylo prvním supersportem kompletně z karbonu? A kdo ho stvořil? - 6 - lamborghini countach evoluzione 06Víte, co bylo prvním supersportem kompletně z karbonu? A kdo ho stvořil? - 7 - lamborghini countach evoluzione 07Víte, co bylo prvním supersportem kompletně z karbonu? A kdo ho stvořil? - 8 - lamborghini countach evoluzione 08Víte, co bylo prvním supersportem kompletně z karbonu? A kdo ho stvořil? - 9 - lamborghini countach evoluzione 09Víte, co bylo prvním supersportem kompletně z karbonu? A kdo ho stvořil? - 10 - lamborghini countach evoluzione 10Víte, co bylo prvním supersportem kompletně z karbonu? A kdo ho stvořil? - 11 - lamborghini countach evoluzione 11
Countach Evoluzione byl testovací mulou Lamborghini, když nemělo peníze na nic jiného

Víte, co bylo prvním supersportem kompletně z karbonu? A kdo ho stvořil? - 12 - horacio pagani nov15 01Víte, co bylo prvním supersportem kompletně z karbonu? A kdo ho stvořil? - 13 - horacio pagani nov15 02Víte, co bylo prvním supersportem kompletně z karbonu? A kdo ho stvořil? - 14 - horacio pagani nov15 03
Horacio Pagani, jak ho známe dnes

Zdroje: Pagani Automobili, Lamborghini

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.