Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Víte, co bylo prvním supersportem kompletně z karbonu? A kdo ho stvořil?
17.10.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Tohle auto auto na první pohled vypadá jako pokus stvořit supersport z toho, co zbylo na zahradě. Ve skutečnosti je to ale revoluční stroj geniálního člověka.
Fanoušci automobilky Pagani vědí, že Horacio Pagani, její zakladatel, pracoval po svém přesunu do Itálie u značky Lamborghini. Rychle se tam vypracoval na šéfa oddělení výzkumu kompozitových materiálů a v 80. letech v rámci firmy propagoval používání karbonu, v němž viděl budoucnost. Ferrucio Lamborghini tomu ovšem nakloněn nebyl, a tak se na začátku 90. let Pagani osamostatnil a těmto materiálům se začal věnovat na vlastní pěst.
Všechno tohle, i to, co následovalo, jste si mohli přečíst v širším článku o historii automobilky Pagani, který jsme publikovali před necelým rokem. Obrázky tam ukazovaly „jen” různé verze Zondy a Huayru, protože Paganiho aktivity z dob před rokem 1990 jsou zdokumentovány v podstatě jen tak, jak je popsáno výše - pár větami. Sám Pagani se však nyní pochlubil třicet let starou fotkou právě z dob, kdy pracoval pro Lamborghini a vrhl do celé této éry pozoruhodné množství světla.
Vidíme na ní auto, které vypadá jako nepovedená replika Lamborghini Countach. Jenže není, je to skutečný Countach, ovšem vyrobený kompletně z karbonu a kevlaru, od šasi přes prvky interiéru až po vnější panely karoserie. Byl to vůbec první takový vůz na světě, zamýšlený pro silniční provoz; ostatní měli jen karbonové panely karoserie. Tenhle Countach měl původně dokonce i karbonové poklice na kolech, jenže ty způsobovaly přehřívání brzd, takže byly záhy odstraněny.
Fotka pochází údajně zhruba z roku 1985 a je na ní i Horacio Pagani - stojí za autem úplně vpravo. Vůz dostal název Countach Evoluzione a stal se testovací mulou pro řadu technologií, které Lamborghini používalo v následujících letech. Co bylo podstatné, ovšem byla jeho hmotnost - vážil 980 kg, o půl tuny méně než produkční Countach QV 5000 S. Pokud vám při těchto slovech a pohledu třeba do interiéru přichází na mysl o mnoho novější Sesto Elemento, nejste sami - Paganiho dílo bylo zjevně mimořádně pokrokové, na „starého dobrého Lamborghiniho” až příliš.
Jistě, nešlo tu jen o materiály, dost udělala také absence skoro jakékoliv výbavy. Vůz neměl klakson, světla a ani stěrače a v kabině byla jen jednoduchá karbonová palubní deska, kde byl otáčkoměr, teploměr chladicí kapaliny, tlakoměr oleje a pár dalších podobných budíků, to bylo všechno. I po obtěžkání zbytečnostmi jako čalounění sedaček nebo lak by ale karbonový Countach byl nesrovnatelně lehčí než tehdejší produkční verze.
Countach Evoluzione měl také lehce upravenou aerodynamiku a motor, který dával údajně 490 koní. To znamenalo maximálku 330 km/h, dosaženou na testovací trati v Nardu. Připomínáme, že jsme v druhé půlce 80. let, kdy nejrychlejší sériově vyráběné auto světa bylo Ferrari F40 s maximálkou 321 km/h.
Tenhle experimentální vůz žil dál, postupně se na něj montovaly další díly, které se pak buď dostaly, anebo nedostaly do sériové výroby. Jmenujme např. elektronicky řízený podvozek s nastavitelnou světlou výškou, ABS nebo systém pohonu všech kol s vektorováním točivého momentu. Pak byl jediný kus Evoluzione údajně „poslán proti zdi” - podstoupil nárazový test. Jediné, co zbývalo vyzkoumat, totiž bylo, jak se karbon chová při nárazu.
Countach Evoluzione tak už dnes neexistuje a protože Lamborghini mělo v 80. letech totálně prázdné kapsy - dokonce bylo několik let v insolvenci -, na sériovou výrobu nedošlo. Byl to ale tenhle konkrétní vůz, který začal psát dějiny kompletně karbonových supersportů. A podepsán je pod ním člověk, který dnes podobná auta za obdivu celého světa vyrábí pod svou vlastní značkou...
Tahle fotka pochází z roku 1985 a tehdy třicetiletého Horacia Paganiho na ni jistě poznáte
Countach Evoluzione byl testovací mulou Lamborghini, když nemělo peníze na nic jiného
Horacio Pagani, jak ho známe dnes
Zdroje: Pagani Automobili, Lamborghini
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 6 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 9 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nejčtenější články
- Zakázaná reklama na ostrý VW T-Roc vás donutí dlouze přemýšlet nad soudností těch, kteří nám dnes vládnou
27.2.2024 - Nový offroad britského miliardáře postrádá špetku invence. Kdyby si říkal Fosilier, byla by s ním aspoň legrace
27.2.2024 - Nový čínský konkurent Škody Fabia pro Evropu vypadá jako promeškaná šance, i když cenově pořád může překvapit
27.2.2024 - Novinář popsal rok ježdění s ojetou Alfou Romeo a proč problematický vůz dál toleruje ve svém životě
27.2.2024 - Asi nejpovedenější čínský soupeř Škody Octavia se ukázal v novém, při cenách od 350 tisíc Kč to bude megahit
27.2.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva