Obří náklaďák Volvo s motorem Boeingu ukazuje, že i důlní monstra mohou být šik

U některých aut na vzhledu sejde více, u jiných méně. Obří důlní sklápěčky patří nepochybně mezi ta druhá, když si je ale šikovný designér vezme do parády, může vzniknout něco velmi atraktivního.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Obří náklaďák Volvo s motorem Boeingu ukazuje, že i důlní monstra mohou být šik

21.10.2018 | Mirek Mazal

Obří náklaďák Volvo s motorem Boeingu ukazuje, že i důlní monstra mohou být šik

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

U některých aut na vzhledu sejde více, u jiných méně. Obří důlní sklápěčky patří nepochybně mezi ta druhá, když si je ale šikovný designér vezme do parády, může vzniknout něco velmi atraktivního.

Artyom Trofimenko pronikl do společnosti respektovaných automobilových designérů díky mnohým nákresům futuristických automobilů. Jeho zatím nejznámější výtvory vzešly ze spolupráce s výrobcem nákladních aut Kamaz, nejen jeho budoucí modely se ale Trofimenko pokouší zachytit. Od ruské značky se nadaný muž přesunul k Volvu, jehož insignie použil na vizi obřího sklápěcího vozu jménem R300E.

Záměrem bylo vykreslit důlní sklápěčku obřích rozměrů, která uveze na korbě až 300 tun nákladu a přitom dokáže laskat smysly. Máme pocit, že v tomto směru autor uspěl, neboť na poměry podobných účelových strojů je Volvo R300E opravdu atraktivní. Jeho design se drží všech aspektů nezbytných pro práci v dolech a maximum prostoru věnuje korbě. Pod tou se pomalu ztrácí skoro kompletně prosklená kabina řidiče a vzhledu zbytku vozu dominuje rozměrná maska chladiče s dvojicí světlometů.

Ani další viditelné aspekty tu nejsou pro nic za nic. K pohonu gigantického dumperu slouží turbínový motor General Electric GE9X, který obvykle najdeme u zcela jiných strojů - nejčastěji visí pod křídly Boeingů 777X. Masivní sklápěčky obvykle pracují v dolech nebo lomech hodiny bez ustání pod maximálním zatížením tlakem. Technika tedy dostane zabrat a jelikož je turbínový motor konstruován na dlouhodobý provoz pod vysokou zátěží, mohl by spolehlivě fungovat i zde. Problémem nebude ani jeho vysoká spotřeba paliva, neboť dumper si po svých stranách vozí dvě masivní válcové nádrže.

Největší Volvo na světě má kromě magického vzhledu a neméně magické síly také užitečné funkce. Onen prostor pro řidiče není prosklený pro nic za nic - takové řešení kabiny má usnadňovat rozhled do okolí, který z podobných sklápěček není zrovna ideální.

Působivé dílo vzniklo pod rukou designéra během jediného týdne, pro radost autora. I nám ji dělá a třeba by se jeho myšlenky mohlo chytnout i samotné Volvo. Už vzhledem by byl tento stroj ve světě důlních monster vynikal nad všemi...


Obří náklaďák Volvo s motorem Boeingu ukazuje, že i důlní monstra mohou být šik - 1 - Volvo R300E foto prvni 01Obří náklaďák Volvo s motorem Boeingu ukazuje, že i důlní monstra mohou být šik - 2 - Volvo R300E foto prvni 02Obří náklaďák Volvo s motorem Boeingu ukazuje, že i důlní monstra mohou být šik - 3 - Volvo R300E foto prvni 03Obří náklaďák Volvo s motorem Boeingu ukazuje, že i důlní monstra mohou být šik - 4 - Volvo R300E foto prvni 04Obří náklaďák Volvo s motorem Boeingu ukazuje, že i důlní monstra mohou být šik - 5 - Volvo R300E foto prvni 05Obří náklaďák Volvo s motorem Boeingu ukazuje, že i důlní monstra mohou být šik - 6 - Volvo R300E foto prvni 06Obří náklaďák Volvo s motorem Boeingu ukazuje, že i důlní monstra mohou být šik - 7 - Volvo R300E foto prvni 07Obří náklaďák Volvo s motorem Boeingu ukazuje, že i důlní monstra mohou být šik - 8 - Volvo R300E foto prvni 08Obří náklaďák Volvo s motorem Boeingu ukazuje, že i důlní monstra mohou být šik - 9 - Volvo R300E foto prvni 09Obří náklaďák Volvo s motorem Boeingu ukazuje, že i důlní monstra mohou být šik - 10 - Volvo R300E foto prvni 10Obří náklaďák Volvo s motorem Boeingu ukazuje, že i důlní monstra mohou být šik - 11 - Volvo R300E foto prvni 11
Návrh proudového dumperu značky Volvo má označení R300E. Přesně tolik uveze tun nákladu, pohyb vpřed má na starost turbína z Boeingu

Zdroj: Artyom Trofimenko@Behance

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.