Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Vůbec první vyrobený Mustang byl omylem prodán, Ford ho léta nemohl získat zpět
27.9.2019 | Petr Prokopec
Z dnešního pohledu se zdá být absurdní, že by tak cenný kus historie automobilismu mohl být omylem prodán, jenže v roce 1964 Mustang nic velkého neznamenal. O to zajímavější byl jeho další osud.
Život často píše daleko zajímavější příběhy, než jaké se rodí v hlavách hollywoodských scénáristů. Ten, který je spojen s vůbec prvním vyrobeným Fordem Mustang, mezi ně bezesporu patří. Nakonec, jistě by se dal i zfilmovat. Jsou v něm veškeré důležité ingredience, tedy napětí, pikle a nakonec i šťastné rozuzlení. Psát se navíc začal již v roce 1964, ovšem finální tečka byla přidána až letos, po dlouhých pětapadesáti letech.
K čemu tedy přesně došlo? V onom roce 1964 se Ford chystal odstartovat prodej první generace Mustangu. Oficiální zahájení bylo naplánováno na 17. dubna, přičemž automobilka chtěla, aby každý dealer disponoval předváděcím vozem. Proto vznikla várka předprodukčních prototypů, jež byly rozeslány po celé Severní Americe. Ten vůbec první vyrobený s identifikačním číslem 5F08F100001 zamířil do kanadského Newfoundlandu, neboť cesta z továrny Dearbornu tam trvala déle než kamkoliv jinam.
Souběžně s předprodukčními vozy automobilka prodejcům rovněž vzkázala, že veškeré exempláře bude chtít zase zpátky. Tato informace se ale do Newfoundlandu nedostala, bohužel i bohudík, je třeba dodat. V dealerství George G.R. Parsonse v té době začínal i prodejce Harry Phillips, který svou kariéru odstartoval nejsnadnějším kontraktem, jaký kdy sepsal. Týkal se právě prvního vyrobeného kusu, který navíc prodal tři dny před oficiálním zahájením prodeje.
„Měli jsme jej vystavený venku poblíž silnice, aby jej mohl každý vidět,“ vzpomíná dnes čtyřiaosmdesátiletý Phillips. Bíle lakovaného kabrioletu si tak všiml pilot Stanley Tucker. „Byla to pravděpodobně ta nejsnadnější transakce, jakou jsem kdy v životě uzavřel. Jen náhodou jsem stál poblíž dveří, když kapitán Tucker vešel dovnitř a řekl, že chce to auto.“ Phillips mu jej prodal, jen si vymínil, že Mustang zůstane v showroomu ještě pár dní vystavený.
„Každý den se na něj chodil dívat, aby se ujistil, že mu nikdo neokopává pneumatiky,“ vzpomíná dále Phillips. Zároveň zmiňuje, že „sériové číslo pro nás tehdy mnoho neznamenalo. Neměli jsme ani ponětí, že jde o první vyrobený exemplář. Neuvědomili jsme si význam tohoto vozu, dokud jej Ford nezačal hledat.“ To se stalo až po několika měsících, přičemž dealerství na Tuckera nemělo žádnou páku. Proto do ústředí modrého oválu vzkázalo, aby se s pilotem domluvilo samo.
Proč automobilka začala po prototypu toužit až po nějaké době? Zejména proto, že když jej odesílala do Newfoundlandu, vůz pro ni prakticky nic neznamenal. Pokud by se tedy vrátil zpět do Dearbornu, byl by s největší pravděpodobností sešrotován, jak bylo v té době obvyklé. O tom ostatně svědčí skutečnost, že z první předprodukční várky se dnešních dní dožily pouze tři exempláře. Phillips tak prodejem v podstatě zachránil cenný kus historie.
Tucker požadavkům Fordu na zpětný prodej dlouho odolával, auto si zamiloval a byl si jistě vědom i jeho potenciální historické hodnoty. Nakonec se s modrým oválem domluvil, ovšem až v roce 1966, kdy již vůz měl najeto zhruba 16 tisíc kilometrů. Na technickém stavu se to však nikterak nepodepsalo, ačkoliv je třeba dodat, že k dokonalosti měl první vyrobený Mustang opravdu daleko. Jakožto předprodukční exemplář měl špatně spasované panely karoserie, navíc řada detailů jako třeba kroužek u zámku dveří zcela chyběly.
To však americkému pilotovi nikterak nebránilo v pořízení, zvláště když si vůz koupil dříve než kdokoliv jiný. S továrnou jej pak vyměnil za miliontý vyrobený exemplář, který již byl napěchován veškerými vymoženostmi a jistou historickou hodnotu mu též nelze upřít. Mustang se sériovým číslem 001 následně zamířil do depozitáře modrého oválu, než byl v roce 1984 umístěn do muzea Henryho Forda v Dearbornu, tedy kousek od místa svého vzniku.
Mohlo by se tedy říci, že vše dobře dopadlo, my však stále ještě nejsme na konci příběhu. Phillips zůstal jako prodejce především Fordu činný až do roku 1995, přičemž s Mustangem, který omylem prodal a tak zabránil jeho sešrotování, se již nikdy nesetkal. To se změní na konci tohoto týdne, neboť jeho dcera a vnučka díky kampani na sociálních sítích pro Phillipse zorganizovaly speciální návštěvu Dearbornu.
Někdejší prodejce se tedy znovu setká s prvním vyrobeným Mustangem historie, stejně jako jej čeká exkurze po továrně, kde vznikl. „Je to prostě fantastické, nemůžu tomu ani uvěřit,“ nechal se slyšet Phillips, který se kromě legendárního pony caru, který kdysi prodal za 4 300 kanadských dolarů, těší hlavně na postarší Fordy z poloviny padesátých let minulého století. No řekněte, nestálo by toto za zfilmování?
Vůbec první vyrobený Ford Mustang se svým prvním majitelem, pilotem Stanley Tuckerem
Dnes je ikona modrého oválu vystavena v muzeu Henryho Forda v Dearbornu…
…kam se tento pátek podívá i George Phillips, člověk, který vůz původně omylem prodal a tím jej de facto zachránil. Jinak by totiž pony car skončil ve šrotu
Zdroje: Detroit Free Press, Ford
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
před hodinou - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
před hodinou - Elon Musk propustil celý reklamní tým značky pár měsíců poté, co ho stvořil, nesahal mu ani po kotníky
před 2 hodinami - Už 9 let v garáži zavřenou, dodnes novou špičkovou Škodu Superb dál nikdo nechce, majitel to odmítá vzdát
včera - Ford se nepoučil, brutální vrcholný Mustang navzdory jeho ceně prodává stejně teatrálně jako kdysi GT
včera - Stále více dieselů nezvládá projít už svou první STK, za opravu majitelé platí až 75 tisíc Kč
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva