Vůbec první vyrobený Mustang byl omylem prodán, Ford ho léta nemohl získat zpět

Z dnešního pohledu se zdá být absurdní, že by tak cenný kus historie automobilismu mohl být omylem prodán, jenže v roce 1964 Mustang nic velkého neznamenal. O to zajímavější byl jeho další osud.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Vůbec první vyrobený Mustang byl omylem prodán, Ford ho léta nemohl získat zpět

27.9.2019 | Petr Prokopec

Vůbec první vyrobený Mustang byl omylem prodán, Ford ho léta nemohl získat zpět

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Z dnešního pohledu se zdá být absurdní, že by tak cenný kus historie automobilismu mohl být omylem prodán, jenže v roce 1964 Mustang nic velkého neznamenal. O to zajímavější byl jeho další osud.

Život často píše daleko zajímavější příběhy, než jaké se rodí v hlavách hollywoodských scénáristů. Ten, který je spojen s vůbec prvním vyrobeným Fordem Mustang, mezi ně bezesporu patří. Nakonec, jistě by se dal i zfilmovat. Jsou v něm veškeré důležité ingredience, tedy napětí, pikle a nakonec i šťastné rozuzlení. Psát se navíc začal již v roce 1964, ovšem finální tečka byla přidána až letos, po dlouhých pětapadesáti letech.

K čemu tedy přesně došlo? V onom roce 1964 se Ford chystal odstartovat prodej první generace Mustangu. Oficiální zahájení bylo naplánováno na 17. dubna, přičemž automobilka chtěla, aby každý dealer disponoval předváděcím vozem. Proto vznikla várka předprodukčních prototypů, jež byly rozeslány po celé Severní Americe. Ten vůbec první vyrobený s identifikačním číslem 5F08F100001 zamířil do kanadského Newfoundlandu, neboť cesta z továrny Dearbornu tam trvala déle než kamkoliv jinam.

Souběžně s předprodukčními vozy automobilka prodejcům rovněž vzkázala, že veškeré exempláře bude chtít zase zpátky. Tato informace se ale do Newfoundlandu nedostala, bohužel i bohudík, je třeba dodat. V dealerství George G.R. Parsonse v té době začínal i prodejce Harry Phillips, který svou kariéru odstartoval nejsnadnějším kontraktem, jaký kdy sepsal. Týkal se právě prvního vyrobeného kusu, který navíc prodal tři dny před oficiálním zahájením prodeje.

„Měli jsme jej vystavený venku poblíž silnice, aby jej mohl každý vidět,“ vzpomíná dnes čtyřiaosmdesátiletý Phillips. Bíle lakovaného kabrioletu si tak všiml pilot Stanley Tucker. „Byla to pravděpodobně ta nejsnadnější transakce, jakou jsem kdy v životě uzavřel. Jen náhodou jsem stál poblíž dveří, když kapitán Tucker vešel dovnitř a řekl, že chce to auto.“ Phillips mu jej prodal, jen si vymínil, že Mustang zůstane v showroomu ještě pár dní vystavený.

„Každý den se na něj chodil dívat, aby se ujistil, že mu nikdo neokopává pneumatiky,“ vzpomíná dále Phillips. Zároveň zmiňuje, že „sériové číslo pro nás tehdy mnoho neznamenalo. Neměli jsme ani ponětí, že jde o první vyrobený exemplář. Neuvědomili jsme si význam tohoto vozu, dokud jej Ford nezačal hledat.“ To se stalo až po několika měsících, přičemž dealerství na Tuckera nemělo žádnou páku. Proto do ústředí modrého oválu vzkázalo, aby se s pilotem domluvilo samo.

Proč automobilka začala po prototypu toužit až po nějaké době? Zejména proto, že když jej odesílala do Newfoundlandu, vůz pro ni prakticky nic neznamenal. Pokud by se tedy vrátil zpět do Dearbornu, byl by s největší pravděpodobností sešrotován, jak bylo v té době obvyklé. O tom ostatně svědčí skutečnost, že z první předprodukční várky se dnešních dní dožily pouze tři exempláře. Phillips tak prodejem v podstatě zachránil cenný kus historie.

Tucker požadavkům Fordu na zpětný prodej dlouho odolával, auto si zamiloval a byl si jistě vědom i jeho potenciální historické hodnoty. Nakonec se s modrým oválem domluvil, ovšem až v roce 1966, kdy již vůz měl najeto zhruba 16 tisíc kilometrů. Na technickém stavu se to však nikterak nepodepsalo, ačkoliv je třeba dodat, že k dokonalosti měl první vyrobený Mustang opravdu daleko. Jakožto předprodukční exemplář měl špatně spasované panely karoserie, navíc řada detailů jako třeba kroužek u zámku dveří zcela chyběly.

To však americkému pilotovi nikterak nebránilo v pořízení, zvláště když si vůz koupil dříve než kdokoliv jiný. S továrnou jej pak vyměnil za miliontý vyrobený exemplář, který již byl napěchován veškerými vymoženostmi a jistou historickou hodnotu mu též nelze upřít. Mustang se sériovým číslem 001 následně zamířil do depozitáře modrého oválu, než byl v roce 1984 umístěn do muzea Henryho Forda v Dearbornu, tedy kousek od místa svého vzniku.

Mohlo by se tedy říci, že vše dobře dopadlo, my však stále ještě nejsme na konci příběhu. Phillips zůstal jako prodejce především Fordu činný až do roku 1995, přičemž s Mustangem, který omylem prodal a tak zabránil jeho sešrotování, se již nikdy nesetkal. To se změní na konci tohoto týdne, neboť jeho dcera a vnučka díky kampani na sociálních sítích pro Phillipse zorganizovaly speciální návštěvu Dearbornu.

Někdejší prodejce se tedy znovu setká s prvním vyrobeným Mustangem historie, stejně jako jej čeká exkurze po továrně, kde vznikl. „Je to prostě fantastické, nemůžu tomu ani uvěřit,“ nechal se slyšet Phillips, který se kromě legendárního pony caru, který kdysi prodal za 4 300 kanadských dolarů, těší hlavně na postarší Fordy z poloviny padesátých let minulého století. No řekněte, nestálo by toto za zfilmování?


Vůbec první vyrobený Mustang byl omylem prodán, Ford ho léta nemohl získat zpět - 1 - Ford Mustang 1964 prvni vyrobeny kus 01Vůbec první vyrobený Mustang byl omylem prodán, Ford ho léta nemohl získat zpět - 2 - Ford Mustang 1964 prvni vyrobeny kus 02Vůbec první vyrobený Mustang byl omylem prodán, Ford ho léta nemohl získat zpět - 3 - Ford Mustang 1964 prvni vyrobeny kus 03Vůbec první vyrobený Mustang byl omylem prodán, Ford ho léta nemohl získat zpět - 4 - Ford Mustang 1964 prvni vyrobeny kus 04Vůbec první vyrobený Mustang byl omylem prodán, Ford ho léta nemohl získat zpět - 5 - Ford Mustang 1964 prvni vyrobeny kus 05Vůbec první vyrobený Mustang byl omylem prodán, Ford ho léta nemohl získat zpět - 6 - Ford Mustang 1964 prvni vyrobeny kus 06
Vůbec první vyrobený Ford Mustang se svým prvním majitelem, pilotem Stanley Tuckerem

Vůbec první vyrobený Mustang byl omylem prodán, Ford ho léta nemohl získat zpět - 7 - Ford Mustang 1964 prvni vyrobeny kus 07Vůbec první vyrobený Mustang byl omylem prodán, Ford ho léta nemohl získat zpět - 8 - Ford Mustang 1964 prvni vyrobeny kus 08Vůbec první vyrobený Mustang byl omylem prodán, Ford ho léta nemohl získat zpět - 9 - Ford Mustang 1964 prvni vyrobeny kus 09
Dnes je ikona modrého oválu vystavena v muzeu Henryho Forda v Dearbornu…

Vůbec první vyrobený Mustang byl omylem prodán, Ford ho léta nemohl získat zpět - 10 - Ford Mustang 1964 prvni vyrobeny kus 10Vůbec první vyrobený Mustang byl omylem prodán, Ford ho léta nemohl získat zpět - 11 - Ford Mustang 1964 prvni vyrobeny kus 11Vůbec první vyrobený Mustang byl omylem prodán, Ford ho léta nemohl získat zpět - 12 - Ford Mustang 1964 prvni vyrobeny kus 12
…kam se tento pátek podívá i George Phillips, člověk, který vůz původně omylem prodal a tím jej de facto zachránil. Jinak by totiž pony car skončil ve šrotu

Zdroje: Detroit Free Press, Ford

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.