Reklama

VW našel kdysi geniální řešení ostřiku čelního skla. Už se na něj zapomíná

Na ostřiku čelního skla auta zdánlivě není co vymýšlet, stačí elektromotor, pár hadiček, trysky a už se jede. Když ale nabízíte levné auto pro masy, něco takového si nemůžete dovolit. Co s tím?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

VW našel kdysi geniální řešení ostřiku čelního skla. Už se na něj zapomíná

28.10.2018 | Mirek Mazal

Na ostřiku čelního skla auta zdánlivě není co vymýšlet, stačí elektromotor, pár hadiček, trysky a už se jede. Když ale nabízíte levné auto pro masy, něco takového si nemůžete dovolit. Co s tím?

Volkswageny dnes míří výš, dekády po zrodu značky to ale byly skutečné Volks Wageny, lidová auta pro masy, která se snažila nabízet maximum muziky za minimum peněz. Symbolem takových modelů byl vůbec první vůz značky oficiálně pojmenovaný Typ 01, neoficiálně prostě Brouk.

Symbol levného a jednoduchého vozu, schopný přepravit dva dospělé a tři děti rychlostí až 100 km/h, přišel v roce 1938. Vzduchem chlazený stroj dnes vnímáme jako zasloužilého veterána, v zapomnění ale upadají mnohá chytrá a inovativní řešení, díky nimž dokázal nabídnout za svou cenu více než konkurenti a stal se celosvětovým hitem. Jedním z husarských kousků konstruktérů a symbolem promyšlenosti vozu je zdánlivá prkotina - řešení přívodu kapaliny ostřikovače k čelnímu sklu.

V současných autech je to samozřejmá funkce řešená elektrickým čerpadlo ovládaným páčkou z místa řidiče. Mechanismus tlakuje kapalinu přes zásobník do trysek, které rozprašují tekutinu na sklo tak, aby stěrače neměly problém sklo očistit. V roce 1961, kdy se Volkswagen rozhodl umístit na Brouk ostřikovače předního skla, instalace elektrického čerpadla nepřipadala v úvahu, byla by něčím jako třízonovou klimatizací v základní výbavě dnešní Dacie Sandero.

Konstruktéři tedy zprvu sáhli po ručním tlakování tlačítkem, stejně jako ještě o dekády později v Trabantu. To vyžadovalo, aby řidič vlastními silami napumpoval kapalinu na sklo, což zajisté představovalo levné a funkční řešení. Manuální čerpání vody ale nebylo dostatečně účinné a navíc za jízdy rozptylovalo řidiče. Konstruktéři toužili po něčem komfortnějším, co by přitom citelně nezvýšilo výrobní náklady.

Hned o rok později tak našli způsob automatického ovládání zásobníku tekutin, který jednoduše bere dech. Stačilo stisknout spínač stejně jako dnes a proud vody se rozlil po celém čelním skle. Překvapením je, že tato funkce nepotřebovala elektřinu, vedení ani elektromotor, ale chytře využila tlaku vzduchu v pneumatice rezervního kola.

Co předcházelo tomuto nápadu, se neví, ale je to jistě jeden z nejchytřejších praktických triků automobilové historie. Němečtí inženýři dali náhradnímu kolu využití, které jinak naprostou většinu času postrádá. Zásobník kapaliny ostřikovačů čelního okna byl tedy namontován za rezervní pneumatikou (později okolo) a z nádoby vedly dvě hadice. Jedna mířila přímo k drobné trysce na přední kapotě, druhá byla napojena na ventilek rezervního kola.

Aby náhradní kolo neztratilo svou funkci, byla guma nafouklá na na 3 atmosféry a speciální uzavíratelná záklopka bránila poklesu tlaku rezervy pod hodnotu 1,8 atm. Ostřikovač tedy... stříkal a pro případ použití na nouzové dojetí zůstávala rezerva vždy fit. Ano, mělo to úskalí, pravidelné plnění nádobky zároveň vyžadovalo i dofuk páté pneumatiky, ale také to lze vnímat jako výhodu - lidé takto aspoň rezervu udržovali v dobrém stavu pro případ nouze, což dodnes obvykle nedělají. Dle pamětníků tlak bezpečně vydržel na vyčerpání celé nádržky s kapalinou a sami si vzpomeňte, jak často ji doléváte. Párkrát do roka? Tohle bylo vážně chytré.

Není tedy divu, že se pneumatické ostřikovače v praxi osvědčily a postupně je převzaly i další modely VW. Například původní 1500, 1600 anebo i Transporter T1. Člověk by řekl, že rezerva nemůže být dobrá k ničemu jinému, ale jak vidno, může. Díky spodnímu limitu tlaku nehrozilo její přílišné vyfouknutí v momentě, kdy to člověk nejméně potřeboval a dostatečné natlakování zajišťovalo relativně dlouhodobé fungování. Brouk byl opravdu chytřejší auto, než se na první pohled může zdát...

VW našel kdysi geniální řešení ostřiku čelního skla. Už se na něj zapomíná - 1 - VW Brouk ostrik predniho skla 01VW našel kdysi geniální řešení ostřiku čelního skla. Už se na něj zapomíná - 2 - VW Brouk ostrik predniho skla 02VW našel kdysi geniální řešení ostřiku čelního skla. Už se na něj zapomíná - 3 - VW Brouk ostrik predniho skla 03VW našel kdysi geniální řešení ostřiku čelního skla. Už se na něj zapomíná - 4 - VW Brouk ostrik predniho skla 04VW našel kdysi geniální řešení ostřiku čelního skla. Už se na něj zapomíná - 5 - VW Brouk ostrik predniho skla 05VW našel kdysi geniální řešení ostřiku čelního skla. Už se na něj zapomíná - 6 - VW Brouk ostrik predniho skla 06VW našel kdysi geniální řešení ostřiku čelního skla. Už se na něj zapomíná - 7 - VW Brouk ostrik predniho skla 07VW našel kdysi geniální řešení ostřiku čelního skla. Už se na něj zapomíná - 8 - VW Brouk ostrik predniho skla 08VW našel kdysi geniální řešení ostřiku čelního skla. Už se na něj zapomíná - 9 - VW Brouk ostrik predniho skla 09VW našel kdysi geniální řešení ostřiku čelního skla. Už se na něj zapomíná - 10 - VW Brouk ostrik predniho skla 10VW našel kdysi geniální řešení ostřiku čelního skla. Už se na něj zapomíná - 11 - VW Brouk ostrik predniho skla 11
Málokdo ví, že Vokswagen Brouk přišel s chytrým ostřikem předního skla pomocí tlaku vzduchu v pneumatice rezervního kola. Nápad se ujal a později ho převzaly další automobily německé produkce. Další evoluce učinila levně použitelným i dnešní řešení, v 60. letech minulého století ale v nejlevnějších autech něco takového nebylo možné

Zdroj: Jalopnik

Mirek Mazal

Další zajímavé články:

Reklama
Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama

Reklama