Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
VW našel kdysi geniální řešení ostřiku čelního skla. Už se na něj zapomíná
28.10.2018 | Mirek Mazal
Na ostřiku čelního skla auta zdánlivě není co vymýšlet, stačí elektromotor, pár hadiček, trysky a už se jede. Když ale nabízíte levné auto pro masy, něco takového si nemůžete dovolit. Co s tím?
Volkswageny dnes míří výš, dekády po zrodu značky to ale byly skutečné Volks Wageny, lidová auta pro masy, která se snažila nabízet maximum muziky za minimum peněz. Symbolem takových modelů byl vůbec první vůz značky oficiálně pojmenovaný Typ 01, neoficiálně prostě Brouk.
Symbol levného a jednoduchého vozu, schopný přepravit dva dospělé a tři děti rychlostí až 100 km/h, přišel v roce 1938. Vzduchem chlazený stroj dnes vnímáme jako zasloužilého veterána, v zapomnění ale upadají mnohá chytrá a inovativní řešení, díky nimž dokázal nabídnout za svou cenu více než konkurenti a stal se celosvětovým hitem. Jedním z husarských kousků konstruktérů a symbolem promyšlenosti vozu je zdánlivá prkotina - řešení přívodu kapaliny ostřikovače k čelnímu sklu.
V současných autech je to samozřejmá funkce řešená elektrickým čerpadlo ovládaným páčkou z místa řidiče. Mechanismus tlakuje kapalinu přes zásobník do trysek, které rozprašují tekutinu na sklo tak, aby stěrače neměly problém sklo očistit. V roce 1961, kdy se Volkswagen rozhodl umístit na Brouk ostřikovače předního skla, instalace elektrického čerpadla nepřipadala v úvahu, byla by něčím jako třízonovou klimatizací v základní výbavě dnešní Dacie Sandero.
Konstruktéři tedy zprvu sáhli po ručním tlakování tlačítkem, stejně jako ještě o dekády později v Trabantu. To vyžadovalo, aby řidič vlastními silami napumpoval kapalinu na sklo, což zajisté představovalo levné a funkční řešení. Manuální čerpání vody ale nebylo dostatečně účinné a navíc za jízdy rozptylovalo řidiče. Konstruktéři toužili po něčem komfortnějším, co by přitom citelně nezvýšilo výrobní náklady.
Hned o rok později tak našli způsob automatického ovládání zásobníku tekutin, který jednoduše bere dech. Stačilo stisknout spínač stejně jako dnes a proud vody se rozlil po celém čelním skle. Překvapením je, že tato funkce nepotřebovala elektřinu, vedení ani elektromotor, ale chytře využila tlaku vzduchu v pneumatice rezervního kola.
Co předcházelo tomuto nápadu, se neví, ale je to jistě jeden z nejchytřejších praktických triků automobilové historie. Němečtí inženýři dali náhradnímu kolu využití, které jinak naprostou většinu času postrádá. Zásobník kapaliny ostřikovačů čelního okna byl tedy namontován za rezervní pneumatikou (později okolo) a z nádoby vedly dvě hadice. Jedna mířila přímo k drobné trysce na přední kapotě, druhá byla napojena na ventilek rezervního kola.
Aby náhradní kolo neztratilo svou funkci, byla guma nafouklá na na 3 atmosféry a speciální uzavíratelná záklopka bránila poklesu tlaku rezervy pod hodnotu 1,8 atm. Ostřikovač tedy... stříkal a pro případ použití na nouzové dojetí zůstávala rezerva vždy fit. Ano, mělo to úskalí, pravidelné plnění nádobky zároveň vyžadovalo i dofuk páté pneumatiky, ale také to lze vnímat jako výhodu - lidé takto aspoň rezervu udržovali v dobrém stavu pro případ nouze, což dodnes obvykle nedělají. Dle pamětníků tlak bezpečně vydržel na vyčerpání celé nádržky s kapalinou a sami si vzpomeňte, jak často ji doléváte. Párkrát do roka? Tohle bylo vážně chytré.
Není tedy divu, že se pneumatické ostřikovače v praxi osvědčily a postupně je převzaly i další modely VW. Například původní 1500, 1600 anebo i Transporter T1. Člověk by řekl, že rezerva nemůže být dobrá k ničemu jinému, ale jak vidno, může. Díky spodnímu limitu tlaku nehrozilo její přílišné vyfouknutí v momentě, kdy to člověk nejméně potřeboval a dostatečné natlakování zajišťovalo relativně dlouhodobé fungování. Brouk byl opravdu chytřejší auto, než se na první pohled může zdát...
Málokdo ví, že Vokswagen Brouk přišel s chytrým ostřikem předního skla pomocí tlaku vzduchu v pneumatice rezervního kola. Nápad se ujal a později ho převzaly další automobily německé produkce. Další evoluce učinila levně použitelným i dnešní řešení, v 60. letech minulého století ale v nejlevnějších autech něco takového nebylo možné
Zdroj: Jalopnik
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před hodinou - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před hodinou - Další nová Mazda dostala obří šestiválcový diesel, který prodejně válcuje všechny ostatní motory, je to soupeř Škody Kodiaq
před 2 hodinami - „Nikomu nic necpeme do chřtánu,” říká dědic Fordu o elektromobilech. Asi zapomněl, co firma poslední roky dělala
před 4 hodinami - Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před 5 hodinami - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva