Reklama

VW před 15 lety vyvinul revoluční efektivní motor a dal jej Škodě. Pak ho zaříznul

Pod označením EZEE03 byl před 15 lety patentován litrový tříválec, který dával Fabii Combi až 220 koní a 500 Nm. To bere dech i dnes, proč jej tedy koncern VW poslal k ledu?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

VW před 15 lety vyvinul revoluční efektivní motor a dal jej Škodě. Pak ho zaříznul

12.7.2018 | Petr Prokopec | 21 příspěvků

Pod označením EZEE03 byl před 15 lety patentován litrový tříválec, který dával Fabii Combi až 220 koní a 500 Nm. To bere dech i dnes, proč jej tedy koncern VW poslal k ledu?

V posledních letech se v automobilovém světě nemluví skoro o ničem jiném než o elektromobilech. Ty by měly postupně nahradit auta se spalovacími motory kvůli ekologickému přínosu elektrického pohonu. Zda nějaký takový vůbec existuje, nyní ponechme stranou, místo toho se zaměřme na skutečnost, že existují i jiné alternativy, které též mohou být čisté a účinné. Něco takového si asi nepředstavíte po vyslovení pojmu „parní stroj”, třebaže i ten svého času našel uplatnění v automobilech.

Dlouho v nich nevydržel, právě kvůli nízké účinnosti. Vládu od něj záhy převzaly pístové spalovací motory, které nakonec parní stroje zcela vytlačily. Jejich slávu se ovšem překvapivě pokusil v 90. letech vzkřísit koncern Volkswagen. Pod ten tehdy spadala berlínská společnost Enginion AG, která byla samostatným vývojovým oddělením německého koncernu a tento projekt jí byl svěřen.

VW tehdy pověřil zakladatele firmy Herberta Clemense a Michaela Hoetgera, aby zkusili vyvinout motor, který by k provozu nepotřeboval standardně používaná fosilní paliva a byl by pokud možno zcela bezemisní. Od toho byl odvozen i název systému ZEE (Zero Emissions Engine). Firma na vývoji pracovala od roku 1996, přičemž nakonec přišla s litrovým tříválcem, který dával neskutečných 220 koní a 500 Nm.

Pohonná jednotka v sobě obsahovala pístový motor, ten však sloužil pouze k převodu energie přehřáté páry na mechanický pohyb. Na začátku stál porézní hořák, jenž umožňoval spalovat v podstatě jakékoliv palivo převeditelné na plyn. K hoření byl využíván plyn předehřátý zbytkovým teplem odebíraným z kondenzující páry a stejně tak byla páře předána tepelná energie spalin.

Parogenerátor se tedy vyznačoval vysokou termální účinností, vzhledem ke způsobu spalování také produkoval spaliny s velice nízkým obsahem emisí. Vniklá pára byla použita k pohonu pístového motoru, který se v podstatě choval jako dvoutakt. Jakmile se píst dostal do horní úvrati, systém do válce pod vysokým tlakem pustil páru. Ta stlačila píst, čímž byla získána mechanická energie. Pára současně „mazala” písty, motor se tak obešel bez oleje.

Firma Enginion se během vývoje dostala až k odhalení třetího prototypu, který byl zaregistrován 21. ledna 2003 na americkém patentovém úřadu pod číslem 6508060. Interně byla však tato verze parního motoru známa pod označením EZEE03. Pístový motor u něj byl nahrazen wankelem, který má vzhledem ke kompaktním rozměrům výrazně vyšší energetickou hustotu.

Výsledkem byla velmi kompaktní jednotka, která při rozměrech litrového motoru a hmotnosti asi 120 kg dávala výše zmíněný výkon a točivý moment. Specifikem motoru byl také rychlý nástup točivého momentu, takže dynamika automobilu s ním by ještě překonávala to, na co jsme od podobně výkonných Popis odkazu motorů zvyklí dnes. Firma jednotku namontovala pod kapotu Škody Fabia Combi, kterou byla s to běžně pohánět a předvedla v ní i jinou svou velkou přednost - ,motor potřeboval k produkci maximálního výkonu od studeného startu jen 30 sekund.

Přesto VW veškerý další vývoj náhle zrušil. Podle autorů motoru na základě marketingových průzkumů zjistil, že motoristé nemají v motory využívající páru důvěru, i kvůli jejich asociaci s minulostí. S tím Clemens a Hoetger nesouhlasili, načež došlo na opravdu výrazný rozkol obou stran. Firma Enginion později automobilový segment opustila a raději svou technologii využila pro systém vývoj ohřevu vody dnes známý jako Steamcell.

Zní to jako nevyužitá příležitost a svádí k otázkám, zda by tento systém nemohl dojít využití nyní, kdy jsou emise více v kurzu než na počátku nového milénia. Spíše s tím ale nepočítáme, byť se již před 15 lety mluvilo nejen o velikosti a hmotnosti, ale i o ceně srovnatelné s konvenčními motorů. Clemens s Hoetgerem říkají, že motor potřeboval ještě asi šest let vývoje, který by si vyžádala přeměna prototypu na sériový model. A to je doba, kterou dnes potenciální slepé uličce asi již žádná značka věnovat nebude...

VW před 15 lety vyvinul revoluční efektivní motor a dal jej Škodě. Pak ho zaříznul - 1 - VW EZEE03 parni motor 01VW před 15 lety vyvinul revoluční efektivní motor a dal jej Škodě. Pak ho zaříznul - 2 - VW EZEE03 parni motor 02
VW měl před 15 lety k dispozici litrový tříválec, který kromě páry produkoval 220 koní a 500 Nm točivého momentu

VW před 15 lety vyvinul revoluční efektivní motor a dal jej Škodě. Pak ho zaříznul - 3 - VW EZEE03 parni motor 03VW před 15 lety vyvinul revoluční efektivní motor a dal jej Škodě. Pak ho zaříznul - 4 - VW EZEE03 parni motor 04VW před 15 lety vyvinul revoluční efektivní motor a dal jej Škodě. Pak ho zaříznul - 5 - VW EZEE03 parni motor 05VW před 15 lety vyvinul revoluční efektivní motor a dal jej Škodě. Pak ho zaříznul - 6 - VW EZEE03 parni motor 06VW před 15 lety vyvinul revoluční efektivní motor a dal jej Škodě. Pak ho zaříznul - 7 - VW EZEE03 parni motor 07VW před 15 lety vyvinul revoluční efektivní motor a dal jej Škodě. Pak ho zaříznul - 8 - VW EZEE03 parni motor 08
Koncern jej namontoval pod kapotu tehdejší Škody Fabia Combi, nicméně nakonec pohonnou jednotku poslal k ledu

Zdroj: US Patent #6508060

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 21 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše