Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
VW provozuje muzeum, ve kterém pomalu nenarazíte na VW. K čemu to?
17.11.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
V tomto muzeu Volkswagenu nejsou skoro žádné Volkswageny. Hemží se to tu auty konkurence, včetně stojů Citroënu, Jaguaru či dokonce Tatry.
Je běžné, že automobilky provozují svá muzea, těžko bychom našli jakkoli významnější značku, která takové muzeum nemá. Jejich exponáty jsou vcelku obvyklé - všechny klíčové modely, pár prototypů, nějaký ten sportovní speciál a nějaké ty výjimečnosti pro rozšíření obzorů. A pochopitelně, ve všech případech půjde o automobily jedné značky či alespoň jedné firmy, která za nimi stojí. Volkswagen, momentálně největší automobilka světa, to ale má trochu jinak. Provozuje muzeum, ve kterém se po autech značky VW budete muset pomalu shánět.
Že by Němci zanevřeli na vlastní historii a v muzeu své značky ukazovali ve stínu Dieselgate raději cizí, podobnou aférou neposkvrněná auta? Je to lákavá konspirační teorie, realita je ale jiná. Nakonec kdokoliv, kdo navštívil wolfsburské Stiftung AutoMuseum Volkswagen, ví, že tato automobilka má muzeum šité podle podle výše zmíněného vzoru. VW ovšem provozuje ve své centrále ještě jedno muzeum, nazvané Zeithaus. A na rozdíl od Stiftung AutoMusea se skutečně ne soustředí na historii „lidového vozu”.
Slovo „Zeithaus” vám slovník přeloží jako kde co od „domu střiženého podle dobové architektury” až po „chatu”, zde je ale zamýšlený význam blízký doslovnému překladu - Dům času. I na tomto místě Volkswageny jsou, tvoří ale asi jen pětinu celé kolekce, podstatou je tu spíše mapování historie automobilu obecně. A v jejím případě Němci - světe div se - nemluví jen o sobě.
Co se týče VW, připomíná muzeum vznik názvu, který je spojen s organizací Kraft durch Freude (Síla díky radosti, řekněme). Ta provozovala spořící program pro občany, který jim pak měl umožnit zisk tzv KdF wagen. Přišla ale válka a veškeré úspory padly na ni. Až po ní přišel VW Typ 1, lidově „Käfer”, tedy Brouk, jenže za něj se muselo plně platit, naspořené prostředky z KdF už dávno neexistovaly. V muzeu uvidíte vedle sebe stát první verzi z roku 1938 a poslední, v Mexiku vyrobený kus z roku 2003.
Muzeum ovšem začíná mnohem dále v historii - u Benz Patent Motorwagenu, pokračuje Lancií Lambda, prvním autem se samonosnou karoserií, a předvede i legendární Bugatti Type 57 Atlantic. Můžete se podívat i na Citroën DS, průkopnické, ale neúspěšné NSU Ro80, ultravzácný Cord 812, DKW F1, Cisitalia 202 nebo Lamborghini Countach 'Periscopica'. Nechybí ani česká Tatra T87 či jeden z Trabantů.
Kromě sporťáků a jiných exotických aut se tu ale můžete podívat i na obyčejná auta, kterými lidé jezdili do práce. Je tu třeba Borgward Isabella, pár exemplářů BMW Neue Klasse, legendární Austin Mini nebo Alfa Romeo Alfasud. Fotografie níže ukážou jen část lákadel tohoto muzea, naznačují ale, že jen VW v tomto muzeu VW opravdu nejde.
Samozřejmostí je muzejní obchůdek, který obvykle nemá smysl zmiňovat, protože tu bývají k prodeji jen různé drobnosti. Tenhle je však speciální tím, že má širokou nabídku knih o automobilech, a to nejen nových, ale i použitých. Většina je v německém jazyce, ale pokud si vyberete nějakou, kde je víc obrázků než slov (a nebo hovoříte německy, pochopitelně), je to jedno.
Wolfsburg běžně není místo, které by člověka napadlo jako první pro výlet před Vánoci, ale máte-li v plánu cestu do Berlína nebo do Lipska, je to už docela blízko. Vstupné do muzea 5 Eur je spíš symbolické a máte-li mezi přáteli automobilového nadšence, který umí aspoň trochu německy, jistě mu knížkou odtud uděláte radost. Anebo s ním rovnou domluvte výlet, tohle místo je opravdu zajímavé. Nakonec, posuďte sami...
Volkswagen Zeithaus je plný aut, která nejsou Volkswageny, ale v historii automobilu jsou důležitější
Zdroj: Autostadt
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
- Oliver König pojede IDM s Ducati 23.4.2024
- Harley-Davidson Praha: 6. Nedoklubko Challenge 25. května 2024 22.4.2024
Nejčtenější články
- Novináři nás utěšují tím, že nový elektromobil má větší dojezd než vůz z roku 1968. I tak je hůř použitelný
25.3.2024 - Bugatti schopné zrychlit z 0 na 500 km/h za 20 s prochází finálními testy, ladí ho sám držitel vytrvalostní trojkoruny
25.3.2024 - Babičkou do garáže schovaný nový VW z roku 1996 nikdo nechce. Stroj času s pouhými 50 km stojí pořád víc
25.3.2024 - Stellantis našel uplatnění pro svou osiřelou továrnu v Polsku, bude tam montovat levná čínská auta
25.3.2024 - Únik provalil novou vrcholnou verzi Tesly Model 3, Musk využil své vlády nad Twitterem, aby zahladil stopy
25.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva