Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
VW Transporter není původem Němec. Tohle auto připomíná jeho skutečný původ
8.9.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Asi nejslavnější dodávka na světě přišla na svět shodou pozoruhodných okolností. A hlavní roli nehráli Němci, proto Transporter slaví 70 už teď.
Vůbec první generace Volkswagenu Transporter se začala vyrábět v roce 1950. Jak tedy nizozemské zastoupení německé automobilky přišlo na to, že uvede oslavnou edicí připomínající sedmdesátileté výročí vozu v roce 2017? Nemohou za to časté návštěvy coffeeshopů, vůbec první návrh dnes již legendárního vozu byl narýsován 23. dubna 1947, tedy před sedmdesáti lety.
Právě pro Nizozemce je přitom toto datum významnější než třeba pro nás. Za zrodem VW Transporter jako takového totiž stojí tamní importér Ben Pon, který v roce 1946 navštívil Wolfsburg, aby tam nakoupil několik Volkswageny Beetle, které by následně prodal ve své domovině. Poté uviděl improvizovaný přepravník náhradních dílů stvořený právě z „Brouka“, který jej nadchnul pro myšlenku, že by něco takového šlo v lepší podobě i prodávat.
S prvním konkrétním návrhem se Ben Pon vytasil v dubnu 1947, přičemž dle něj měla nová dodávka zvládnout uvézt až 690 kilogramů nákladu. Volkswagen byl z dané myšlenky nadšen, kapacitu továrny ale zcela vytížil Beetle. Bylo tedy třeba vyčkat, než bude Ponův návrh realizován. Ukázalo se přitom, že „broučí“ platforma je příliš slabá a proto byl použit žebřinový rám, šlo ale jen o modifikaci původní techniky - rozvor byl už shodný jako u VW Beetlu.
První prototypy měly tragickou aerodynamiku (Cd 0,75), načež inženýři Volkswagenu zamířili do větrného tunelu technické univerzity v Braunschweigu, aby design dopilovali. Stačilo přitom pár drobných změn, mezi něž patřilo rozdělení čelního okna a zkosení do tvaru písmene „V“, a rázem původní Transporter disponoval koeficientem Cd 0,44, jímž předčil i Beetle a jeho Cd 0,48.
Tím byly víceméně veškeré problémy vyřešeny, 19. května 1949 byl proto Transporter schválen pro sériovou výrobu a 12. listopadu téhož roku vykoukl na světlo světa první produkční exemplář. Volkswagen zpočátku nabízel pouze Kombi s vyjímatelnou druhou a třetí řadou sedadel a užitkové provedení, vlivem nemalé poptávky ale postupně nabízené portfolio rozšířil na bezpočet variant, které vozu vyšlapaly cestu k tomu, čím je dnes - živoucí legendou.
Toliko ale pohled do minulosti, nyní se již vraťme do přítomnosti k oné výroční edici. Ta je k mání ve všech verzích, tedy s benzinovým i dieselovým dvoulitrem. Počítat je tedy možné se startem na 84 koních, na vrcholu pak je provedení 2,0 TDI naladěné na 204 koní. S touto variantou jsou přitom spárována 18palcová litá kola Toluca, pro zbytek nabídky jsou pak určeny lité sedmnáctky Cascavel Black.
Stran ozdobných ráfků dostala oslavná edice bohatou standardní výbavu, neboť staví na běžné úrovni Highline. Počítat tedy lze s klimatizací i audio systémem, dále pak dostanete čelní diodová světla, LEDky pro denní svícení nebo adaptivní tempomat. Kromě toho byly stejnou barvou jako zbytek karoserie lakovány nárazníky a okna se dočkala zatmavení, jež edici odlišují od běžných dodávek.
Dále tu máme kožené čalounění a komfortní sedadla, jejichž součástí jsou sklopné loketní opěrky. Za useň, již vidíte na fotkách, je ovšem třeba připlácet, nicméně třeba kůží obšitý volant již najdete opět ve standardu. Zbývá již jen dodat cenu, jenž startuje na 23 970 Eur (cca 625 500 Kč) a zmínku, že jde o nizozemskou specialitu, pochopitelně. Ale pokud byste právě po tomto voze zatoužili, Ben Pon vám jej prodá i dnes. Jeho firma je stále výhradním dovozcem Volkswagenů do Nizozemska a jeho syn nesoucí stejné jméno je stále mezi živými. S ohledem na historii této spolupráce ani není divu, Pon byl ještě dříve dokonce prvním dealerem Volkswagenů mimo Německo...
Vůbec první návrh Volkswagenu Transporter byl načrtnut nizozemským importérem Benem Ponem v roce 1947. Po sedmdesáti letech si tak tamní zákazníci VW mohou koupit oslavnou edici
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejčtenější články
- Red Bull vyvinul nejrychlejší kamerový dron světa pro úchvatné letecké záběry F1, jen ten stačí Maxi Verstappenovi
28.2.2024 - Dacia si dál nechává od elektrifikace odstup, Sandero nebude ani trochu elektrické, dokud nebude muset
28.2.2024 - A hned je bezpečno: Nový skrytý radar „vydělal” během prvních 11 dnů provozu přes 2,5 milionu Kč
28.2.2024 - Britové vyzkoušeli inovovaný Ford Puma ST, který přišel o motor i převodovku. Selhává přesně tam, kde měl excelovat
28.2.2024 - Číňané chystají nový kombík pro Evropu, v poměru dynamiky, prostornosti a ceny by mohl být bezkonkurenční nabídkou
28.2.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva