Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Výbava jen dekádu starého supersportu dokonale ukazuje, jak rychle se svět změnil
21.3.2019 | Mirek Mazal
Pouhých 10 let se z hlediska vývoje automobilismu zdá být ničím, i tak krátká doba ale teď stačí k tomu, aby se svět aut změnil k nepoznání. Tento případ budiž jasným důkazem.
Nezapomenutelný Mercedes-Benz SLR McLaren s žábrami přes celé blatníky byl jedním z nejobdivovanějších superaut minulé dekády. Společně jej vyvinuli Němci a Britové na počest Mercedesu-Benz 300 SLR a postavili jen 2 157 exemplářů s vertikálními dveřmi, dlouhou kapotou a čtyřmi výfuky pod bočními prahy.
Osmiválcový stroj odjakživa přitahuje pozornost svým původem, výkonem a designem, ale málokdo si uvědomí, jak svérázná byla z dnešního pohledu jeho nabídka výbavy. Prodejci v letech 2003 až 2010 nabízeli nový vůz v základu se dvěma designy osmnáctipalcových disků kol, jen jako vrcholná příplatková volba byly k dispozici větší devatenáctky.
Skromné rozměry ráfků jsou vidět na dobových propagačních fotografiích a svého času nikomu nepřišly divné. Ještě v minulé dekádě platila 18" disky za velké a 19" za mimořádné, kdeže ale tehdejší sněhy jsou.
Velikost kol zaujme hlavně kvůli současné nabídce automobilek, které zcela automaticky počítají s pořádnými loukotěmi i u mnohem menších aut. Renault už před třemi léty zavedl jako standardní 20" kola pro MPV Scénic a ohlašoval plány nabízet je jako výchozí volbu pro všechny modely. To je extrém i dnes, 18" nebo 19" kola ale v tuto dobu nezaskočí prakticky na ničem; snad jen nejmenší auta se takovým rozměrům vyhýbají.
Tento postřeh budiž pozoruhodnou připomínkou překotného vývoje automobilismu v poslední dekádě. Dříve trvalo desítky let, než se v rámci jednoho segmentu disky kol zvětšily byť o jediný palec, srovnání aut z let 2019 a 2009 ale nutí jen k hořkému pousmání. To, co dnes dostanete jako standard k lecjakému výkonnějšímu kompaktu, bylo před 10 léty příplatkovou volnou na jednom z nejsilnějších aut v prodeji.
SLR McLaren stále okouzlí, koly to ale vážně nebude. Dobový prospekt s technickými daty ukazuje možnou volbu disků 9J x 18 s pěti nebo deseti paprskovým vyhotovením. Většina marketingových podkladů zobrazuje německo-britského křížence na turbínových ráfcích 9J x 19, protože vypadají lépe. Ani devatenáctky ale dnes už nepatří mezi volbu hodnou srovnatelně výjimečného automobilu.
Mercedes SLR McLaren je dodnes autem par excellence, velikostí kol ale připomene spíše to, jak rychle se svět změnil. I příplatkové 19" disky jsou na dnešní dobu malé...
...standardem ale byly ještě menší osmnáctky...
...jak dokladuje i dobový prospekt s technickými údaji
Zdroj: Jalopnik
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- Fiskeru došly peníze. Už neplatí ani úroky z dluhů, bankrot očekává každým dnem
před hodinou - Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky za má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
včera - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
včera - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
včera - Mercedes zkouší prezentovat novou elektrickou třídu G jako spalovací auto, zjevně se děsí neúspěchu
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.25. 05:27 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 12:51 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis