Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Vympel s dieselem 14,9 V8 je monstrum stvořené pro Sibiř, projede opravdu všude
4.9.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Tenhle obr má 11 metrů na délku a téměř patnáctilitrový diesel v útrobách. I s nákladem projede všude a nezaskočí ho ani voda.
Ruské všudychody jsou pozoruhodné stroje, které váží mnoho tun, ale přesto díky monstrózním motorům a speciálním pneumatikám nepoškozují příliš podklad, na kterém jezdí. Však nakonec dokážou i plavat na vodě. Za všechny zmiňme moderní Burlak 6x6 nebo z minulosti ZiL-132 6x6 či ZiL E167. Stroj, který tu máme dnes, je znovu moderní a jmenuje se Vympel. Je ještě větší než Burlak, ideově blízko má právě k oběma ZiLům.
Jeho délka je 11 metrů a hmotnost 8 tun - a můžete na něj naložit dalších šest. Teoreticky by mohl uvézt ještě víc, ale podle dostupných informací konstruktéři takto omezili užitečnou hmotnost, aby byl Vympel schopen jezdit po sněhu, bahně a vodě. V pneumatikách je maximální tlak 0,28 baru a díky tomu, že nepoškozují podklad, po kterém jezdí, může být používán i v místech a v době, kde je provoz pásových vozidel právě z tohoto důvodu zakázán.
To je klíčová vlastnost, protože tenhle stroj bude takto používán společností NPO Vympel, která se zabývá výrobou a distribucí všemožných technických zařízení pro těžbu ropy a plynu. Její logo vidíme i na některých fotkách tohoto osmikolového stroje a na „přívěsu”, jehož kola jsou však také hnána, vidíme nápis „Síla Sibiře” - tam tenhle stroj pracuje.
Přední půlka obsahuje motor, kterým je dieselový osmiválec JaMZ-238D o objemu 14,9 litru, výkonu 330 koní a točivém momentu 1 225 Nm. Pochopitelně by se sem dal nainstalovat modernější motor, série JaMZ-236/238 je na světě od přelomu 50. a 60. let minulého století. Tenhle je ale spolehlivý a když už se pokazí, snadno se na něj v Rusku shánějí náhradní díly a kdekdo ho tam umí opravit.
Řidič má k jeho ovládání pětistupňovou manuální převodovku; o redukční převodovce nevíme, ale teoreticky ani není potřeba. Totiž, nápravy jsou převzaty ze známého sovětského náklaďáku GAZ-66, ale pro zvýšení točivého momentu na kolech tu jsou kolové reduktory. Stálý pohon všech kol dodal Kamaz a všechny diferenciály mají samozřejmě manuální uzávěrky.
Interiér je vskutku spartánský, jak ukazují fotky. Jsou tu dvě přední sedačky, mezi nimiž vidíme kryt motoru, a vzadu jsou dvě lavice, které pojmou každá po čtyřech lidech - nebo můžou sloužit i jako lůžka pro řidiče a spolujezdce. Pro sezení moc pohodlné asi nebudou, na druhou stranu, o pohodlí tu nejde. Přetížení v zatáčkách či při zrychlení opravdu nečekejte, tenhle stroj má maximálku 60 km/h.
Podle autorů umí tenhle gigant skutečně plavat na vodě. Na videu a ani na fotkách níže však pneumatiky Vympela na nízkotlaké zrovna nevypadají. Je samozřejmě možné, že je možno namontovat více různých typů; video i fotky pocházejí z jednoho z testů, kterými Vympel prochází před vstupem do aktivní služby. Jak vidno, přes překážky se valí jako medvěd, jen trochu pomaleji. V terénu mu asi máloco vystaví stopku...
Tenhle všudychod má 11 metrů na délku a pohání ho historický, ale snadno opravitelný motor
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Putinova limuzína dostala facelift, poprvé se ukáže světu při inauguraci staronového ruského prezidenta
20.3.2024 - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
20.3.2024 - Šéf Audi neví, kde mu hlava stojí. Po přehodnocení elektrických plánů znovu říká něco jiného, je ale připraven to zase změnit
20.3.2024 - Ani Lancia nečeká, že by s elektrickým Ypsilonem uspěla, rychle vytáhla o stovky tisíc levnější spalovací verzi
20.3.2024 - Od letošního 1. října už nesmíte používat zimní pneumatiky s označením M+S
20.3.2024
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 00:27 - abgx1
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.18. 22:02 - Eda
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch