Vzácný prototyp silniční Formule 1 s V12 a manuálem je na prodej za 30 milionů Kč

Je to jedno z těch aut, která byste čekali tak nanejvýš v muzeu, jeden ze tří existujících prototypů japonské Formule 1 určené na silnice je ale teď k mání za 30 milionů.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Vzácný prototyp silniční Formule 1 s V12 a manuálem je na prodej za 30 milionů Kč

22.5.2019 | Mirek Mazal

Vzácný prototyp silniční Formule 1 s V12 a manuálem je na prodej za 30 milionů Kč

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Je to jedno z těch aut, která byste čekali tak nanejvýš v muzeu, jeden ze tří existujících prototypů japonské Formule 1 určené na silnice je ale teď k mání za 30 milionů.

Yamaha se v prvopočátku své existence specializovala na výrobu klavírů, později se přidala produkce vrtulí a spalovacích motorů do armádních letadel. A následovalo postoupení na úroveň konstrukcí prvních motocyklů společně s loděmi. To všechno víme, na počátku 90. let minulého století se ale firma rozhodla postavit svůj supersportovní automobil. A nízko se rozhodně nedržela.

Yamaha OX99-11 V12, jak si stroj říkal, měla ambice státe se vůbec nejrychlejším silničním automobilem světa, jakousi Formulí 1 pro běžné silnice. Yamaha měla kde brát, protože několik let před spuštěním projektu tehdejší ladič klavírů vstoupil právě do Formule 1 jako dodavatel motorů. Toto krátké působení v seriálu F1 skončilo před vypuknutím sezóny v roce 1991. Technika do monopostu byla připravena, proto nastala otázka, co s ní bude dál.

Nakonec padlo rozhodnutí přetavit tuto závodní techniku do homologovaného silničního supersportu s mimořádnými dynamickými schopnostmi. Auto bylo prakticky hotové, vznikly tři funkční prototypy, jenže nedostatek financí v krizových letech začátku „devadeátek” výrobu sériových modelů znemožnil. Ony tři prototypy ale stále existují a jeden z nich se teď objevil v nabídce firmy JP Trade.

Výkonný stroj o rozměrech 4 400 x 2 000 x 1 220 mm neměl obdoby, protože byl osazen vidlicovým dvanáctiválcem o objemu 3,5 litru, který prostřednictvím šestirychlostního manuálu dodával výkon 300 kW (408 koní) při 10 000 ot./min. Vysokootáčkový V12 neměl jediný problém hýbat s karbonovou kostrou ověšenou ručně zpracovanými hliníkovými panely. Celková hmotnost byla fantastických 1 150 kg, proto zadní náprava dokázala OX99-11 V12 katapultovat na stovku za 3,2 sekundy a rozlet končil při dosažení 350 km/h.

Z trojice unikátů hned první připadl testovacímu oddělení Yamahy. Dave Sullivan v pozici šéfa vývoje podvozku, motoru a zavěšení vzpomíná: „Abychom vůz udrželi v tajnosti, testy na okruhu v Millbrooku probíhaly zásadně v noci. V utajení jsme se přemísťovali také na testovací základnu MIRA, kde jsme absolvovali měření v aerodynamickém tunelu.“ Samotná jízda brala dech. „Byl jsem fakt šťastný, když jsem se mohl posadit za volant. Ten motor byl prostě neuvěřitelný. Do 6 000 otáček jste s tím mohli jezdit jako s normálním autem, a pak se rozpoutalo peklo až k červenému poli v jedenácti tisících,“ dodal Dave.

Pozdější černý i červený vůz byly použity pro zkoušky různého nastavení a pak měly sloužit jako novinářské předváděčky. Jezdil s nimi například bývalý pilot F1 John Watson. Postaveno bylo rovněž pojízdné šasi jako demonstrátor technologií F1 v sériovém automobilu a to si vyzkoušel pouze jediný novinář Paul Frere a prý byl totálně unešený. Zažít podobné pocity může nyní každý díky japonskému dealerovi, který jeden dochovaný kus nabízí v aukci. Tedy každý, kdo dá dohromady alespoň nejnižší požadovanou cenu 1,3 milionu dolarů (30 milionů Kč). Spousta peněz, vzácnější vůz ale abyste v celé historii automobilismu pohledali...


Vzácný prototyp silniční Formule 1 s V12 a manuálem je na prodej za 30 milionů Kč - 1 - Yamaha OX99-11 prototyp prodej 01Vzácný prototyp silniční Formule 1 s V12 a manuálem je na prodej za 30 milionů Kč - 2 - Yamaha OX99-11 prototyp prodej 02Vzácný prototyp silniční Formule 1 s V12 a manuálem je na prodej za 30 milionů Kč - 3 - Yamaha OX99-11 prototyp prodej 03Vzácný prototyp silniční Formule 1 s V12 a manuálem je na prodej za 30 milionů Kč - 4 - Yamaha OX99-11 prototyp prodej 04Vzácný prototyp silniční Formule 1 s V12 a manuálem je na prodej za 30 milionů Kč - 5 - Yamaha OX99-11 prototyp prodej 05Vzácný prototyp silniční Formule 1 s V12 a manuálem je na prodej za 30 milionů Kč - 6 - Yamaha OX99-11 prototyp prodej 06Vzácný prototyp silniční Formule 1 s V12 a manuálem je na prodej za 30 milionů Kč - 7 - Yamaha OX99-11 prototyp prodej 07Vzácný prototyp silniční Formule 1 s V12 a manuálem je na prodej za 30 milionů Kč - 8 - Yamaha OX99 11 detaily 02Vzácný prototyp silniční Formule 1 s V12 a manuálem je na prodej za 30 milionů Kč - 9 - Yamaha OX99 11 detaily 03Vzácný prototyp silniční Formule 1 s V12 a manuálem je na prodej za 30 milionů Kč - 10 - Yamaha OX99 11 detaily 04Vzácný prototyp silniční Formule 1 s V12 a manuálem je na prodej za 30 milionů Kč - 11 - Yamaha OX99 11 detaily 05Vzácný prototyp silniční Formule 1 s V12 a manuálem je na prodej za 30 milionů Kč - 12 - Yamaha OX99 11 detaily 06Vzácný prototyp silniční Formule 1 s V12 a manuálem je na prodej za 30 milionů Kč - 13 - Yamaha OX99 11 detaily 07Vzácný prototyp silniční Formule 1 s V12 a manuálem je na prodej za 30 milionů Kč - 14 - Yamaha OX99 11 detaily 08Vzácný prototyp silniční Formule 1 s V12 a manuálem je na prodej za 30 milionů Kč - 15 - Yamaha OX99 11 detaily 09Vzácný prototyp silniční Formule 1 s V12 a manuálem je na prodej za 30 milionů Kč - 16 - Yamaha OX99 11 detaily 10Vzácný prototyp silniční Formule 1 s V12 a manuálem je na prodej za 30 milionů Kč - 17 - Yamaha OX99 11 detaily 11Vzácný prototyp silniční Formule 1 s V12 a manuálem je na prodej za 30 milionů Kč - 18 - Yamaha OX99 11 detaily 12Vzácný prototyp silniční Formule 1 s V12 a manuálem je na prodej za 30 milionů Kč - 19 - Yamaha OX99 11 detaily 13Vzácný prototyp silniční Formule 1 s V12 a manuálem je na prodej za 30 milionů Kč - 20 - Yamaha OX99 11 detaily 14Vzácný prototyp silniční Formule 1 s V12 a manuálem je na prodej za 30 milionů Kč - 21 - Yamaha OX99 11 detaily 15Vzácný prototyp silniční Formule 1 s V12 a manuálem je na prodej za 30 milionů Kč - 22 - Yamaha OX99 11 detaily 16Vzácný prototyp silniční Formule 1 s V12 a manuálem je na prodej za 30 milionů Kč - 23 - Yamaha OX99 11 detaily 17Vzácný prototyp silniční Formule 1 s V12 a manuálem je na prodej za 30 milionů Kč - 24 - Yamaha OX99 11 detaily 18Vzácný prototyp silniční Formule 1 s V12 a manuálem je na prodej za 30 milionů Kč - 25 - Yamaha OX99 11 detaily 19Vzácný prototyp silniční Formule 1 s V12 a manuálem je na prodej za 30 milionů Kč - 26 - Yamaha OX99 11 detaily 20Vzácný prototyp silniční Formule 1 s V12 a manuálem je na prodej za 30 milionů Kč - 27 - Yamaha OX99 11 detaily 21Vzácný prototyp silniční Formule 1 s V12 a manuálem je na prodej za 30 milionů Kč - 28 - Yamaha OX99 11 detaily 22Vzácný prototyp silniční Formule 1 s V12 a manuálem je na prodej za 30 milionů Kč - 29 - Yamaha OX99 11 detaily 23Vzácný prototyp silniční Formule 1 s V12 a manuálem je na prodej za 30 milionů Kč - 30 - Yamaha OX99 11 detaily 24Vzácný prototyp silniční Formule 1 s V12 a manuálem je na prodej za 30 milionů Kč - 31 - Yamaha OX99 11 detaily 28
Yamaha postavila pouhé tři kusy OX99-11, jeden z nich je nyní na prodej za 30 milionů korun

Zdroje: JPC Trade přes Motorious, Archiv Autoforum

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.