Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Vzácný prototyp silniční Formule 1 s V12 a manuálem je na prodej za 30 milionů Kč
22.5.2019 | Mirek Mazal
Je to jedno z těch aut, která byste čekali tak nanejvýš v muzeu, jeden ze tří existujících prototypů japonské Formule 1 určené na silnice je ale teď k mání za 30 milionů.
Yamaha se v prvopočátku své existence specializovala na výrobu klavírů, později se přidala produkce vrtulí a spalovacích motorů do armádních letadel. A následovalo postoupení na úroveň konstrukcí prvních motocyklů společně s loděmi. To všechno víme, na počátku 90. let minulého století se ale firma rozhodla postavit svůj supersportovní automobil. A nízko se rozhodně nedržela.
Yamaha OX99-11 V12, jak si stroj říkal, měla ambice státe se vůbec nejrychlejším silničním automobilem světa, jakousi Formulí 1 pro běžné silnice. Yamaha měla kde brát, protože několik let před spuštěním projektu tehdejší ladič klavírů vstoupil právě do Formule 1 jako dodavatel motorů. Toto krátké působení v seriálu F1 skončilo před vypuknutím sezóny v roce 1991. Technika do monopostu byla připravena, proto nastala otázka, co s ní bude dál.
Nakonec padlo rozhodnutí přetavit tuto závodní techniku do homologovaného silničního supersportu s mimořádnými dynamickými schopnostmi. Auto bylo prakticky hotové, vznikly tři funkční prototypy, jenže nedostatek financí v krizových letech začátku „devadeátek” výrobu sériových modelů znemožnil. Ony tři prototypy ale stále existují a jeden z nich se teď objevil v nabídce firmy JP Trade.
Výkonný stroj o rozměrech 4 400 x 2 000 x 1 220 mm neměl obdoby, protože byl osazen vidlicovým dvanáctiválcem o objemu 3,5 litru, který prostřednictvím šestirychlostního manuálu dodával výkon 300 kW (408 koní) při 10 000 ot./min. Vysokootáčkový V12 neměl jediný problém hýbat s karbonovou kostrou ověšenou ručně zpracovanými hliníkovými panely. Celková hmotnost byla fantastických 1 150 kg, proto zadní náprava dokázala OX99-11 V12 katapultovat na stovku za 3,2 sekundy a rozlet končil při dosažení 350 km/h.
Z trojice unikátů hned první připadl testovacímu oddělení Yamahy. Dave Sullivan v pozici šéfa vývoje podvozku, motoru a zavěšení vzpomíná: „Abychom vůz udrželi v tajnosti, testy na okruhu v Millbrooku probíhaly zásadně v noci. V utajení jsme se přemísťovali také na testovací základnu MIRA, kde jsme absolvovali měření v aerodynamickém tunelu.“ Samotná jízda brala dech. „Byl jsem fakt šťastný, když jsem se mohl posadit za volant. Ten motor byl prostě neuvěřitelný. Do 6 000 otáček jste s tím mohli jezdit jako s normálním autem, a pak se rozpoutalo peklo až k červenému poli v jedenácti tisících,“ dodal Dave.
Pozdější černý i červený vůz byly použity pro zkoušky různého nastavení a pak měly sloužit jako novinářské předváděčky. Jezdil s nimi například bývalý pilot F1 John Watson. Postaveno bylo rovněž pojízdné šasi jako demonstrátor technologií F1 v sériovém automobilu a to si vyzkoušel pouze jediný novinář Paul Frere a prý byl totálně unešený. Zažít podobné pocity může nyní každý díky japonskému dealerovi, který jeden dochovaný kus nabízí v aukci. Tedy každý, kdo dá dohromady alespoň nejnižší požadovanou cenu 1,3 milionu dolarů (30 milionů Kč). Spousta peněz, vzácnější vůz ale abyste v celé historii automobilismu pohledali...
Yamaha postavila pouhé tři kusy OX99-11, jeden z nich je nyní na prodej za 30 milionů korun
Zdroje: JPC Trade přes Motorious, Archiv Autoforum
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejnovější články
- Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před hodinou - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 2 hodinami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 4 hodinami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 5 hodinami - Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 03.29. 09:49 - abgx1
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 21:35 - Čičo
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry