Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Vzácný prototyp silniční Formule 1 s V12 a manuálem je na prodej za 30 milionů Kč
22.5.2019 | Mirek Mazal
Je to jedno z těch aut, která byste čekali tak nanejvýš v muzeu, jeden ze tří existujících prototypů japonské Formule 1 určené na silnice je ale teď k mání za 30 milionů.
Yamaha se v prvopočátku své existence specializovala na výrobu klavírů, později se přidala produkce vrtulí a spalovacích motorů do armádních letadel. A následovalo postoupení na úroveň konstrukcí prvních motocyklů společně s loděmi. To všechno víme, na počátku 90. let minulého století se ale firma rozhodla postavit svůj supersportovní automobil. A nízko se rozhodně nedržela.
Yamaha OX99-11 V12, jak si stroj říkal, měla ambice státe se vůbec nejrychlejším silničním automobilem světa, jakousi Formulí 1 pro běžné silnice. Yamaha měla kde brát, protože několik let před spuštěním projektu tehdejší ladič klavírů vstoupil právě do Formule 1 jako dodavatel motorů. Toto krátké působení v seriálu F1 skončilo před vypuknutím sezóny v roce 1991. Technika do monopostu byla připravena, proto nastala otázka, co s ní bude dál.
Nakonec padlo rozhodnutí přetavit tuto závodní techniku do homologovaného silničního supersportu s mimořádnými dynamickými schopnostmi. Auto bylo prakticky hotové, vznikly tři funkční prototypy, jenže nedostatek financí v krizových letech začátku „devadeátek” výrobu sériových modelů znemožnil. Ony tři prototypy ale stále existují a jeden z nich se teď objevil v nabídce firmy JP Trade.
Výkonný stroj o rozměrech 4 400 x 2 000 x 1 220 mm neměl obdoby, protože byl osazen vidlicovým dvanáctiválcem o objemu 3,5 litru, který prostřednictvím šestirychlostního manuálu dodával výkon 300 kW (408 koní) při 10 000 ot./min. Vysokootáčkový V12 neměl jediný problém hýbat s karbonovou kostrou ověšenou ručně zpracovanými hliníkovými panely. Celková hmotnost byla fantastických 1 150 kg, proto zadní náprava dokázala OX99-11 V12 katapultovat na stovku za 3,2 sekundy a rozlet končil při dosažení 350 km/h.
Z trojice unikátů hned první připadl testovacímu oddělení Yamahy. Dave Sullivan v pozici šéfa vývoje podvozku, motoru a zavěšení vzpomíná: „Abychom vůz udrželi v tajnosti, testy na okruhu v Millbrooku probíhaly zásadně v noci. V utajení jsme se přemísťovali také na testovací základnu MIRA, kde jsme absolvovali měření v aerodynamickém tunelu.“ Samotná jízda brala dech. „Byl jsem fakt šťastný, když jsem se mohl posadit za volant. Ten motor byl prostě neuvěřitelný. Do 6 000 otáček jste s tím mohli jezdit jako s normálním autem, a pak se rozpoutalo peklo až k červenému poli v jedenácti tisících,“ dodal Dave.
Pozdější černý i červený vůz byly použity pro zkoušky různého nastavení a pak měly sloužit jako novinářské předváděčky. Jezdil s nimi například bývalý pilot F1 John Watson. Postaveno bylo rovněž pojízdné šasi jako demonstrátor technologií F1 v sériovém automobilu a to si vyzkoušel pouze jediný novinář Paul Frere a prý byl totálně unešený. Zažít podobné pocity může nyní každý díky japonskému dealerovi, který jeden dochovaný kus nabízí v aukci. Tedy každý, kdo dá dohromady alespoň nejnižší požadovanou cenu 1,3 milionu dolarů (30 milionů Kč). Spousta peněz, vzácnější vůz ale abyste v celé historii automobilismu pohledali...
Yamaha postavila pouhé tři kusy OX99-11, jeden z nich je nyní na prodej za 30 milionů korun
Zdroje: JPC Trade přes Motorious, Archiv Autoforum
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
Nejnovější články
- VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před hodinou - Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před 3 hodinami - Škoda překvapivě stvořila víc jak 1000koňové auto, řádit s ním budete moci i vy
před 4 hodinami - Dodnes úplně nový, totálně oholený Ford Focus první generace může být váš, při jeho jednoduchosti je to auto navěky
před 6 hodinami - Fiskeru došly peníze. Už neplatí ani úroky z dluhů, bankrot očekává každým dnem
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.25. 12:42 - M.Z.
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 11:02 - HondaMan
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz