Z hvězd do pekel během 30 let. Milníky vzestupu a pádu „italského Mercedesu”

Kdysi sebevědomá značka vyrábějící nejlepší rallyové speciály skončila jako otloukánek s jediným modelem v nabídce. A líp už vážně nebude.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Z hvězd do pekel během 30 let. Milníky vzestupu a pádu „italského Mercedesu”

9.6.2018 | Mirek Mazal

Z hvězd do pekel během 30 let. Milníky vzestupu a pádu „italského Mercedesu”

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Kdysi sebevědomá značka vyrábějící nejlepší rallyové speciály skončila jako otloukánek s jediným modelem v nabídce. A líp už vážně nebude.

První zmínky o automobilce Lancia & C. Fabbrica Automobili se datují do roku 1906, kdy závodní jezdec Fiatu Vincenzo Lancia založil se svým přítelem zvaným Claudio Fogolin továrnu na výrobu automobilů. Do jejich výroby přinesli řadu nových technických řešení a nikdy také nepřestali získávat nové zkušenosti v automobilovém sportu. Přesto se jim obchodně nedařilo tak, jak by si přáli a v roce 1969 Lancia spadla do klína koncernu Fiat. V Turíně vyráběné vozy se přesto nadále snažily bodovat svou pověstnou elegancí, výkonností a komfortem. A nedá se říci, že by nebyly úspěšné.

Před několika desetiletími motoristická obec Lanciu dokonce považovala za italskou alternativu k německému Mercedesu-Benz. Není se čemu divit, protože auta se znakem od hraběte Carla Biscaretti di Ruffia patřila mezi nejstarší na světě a firma byla známá jako propagátor technických inovací, názorným příkladem je první použití samonosné karoserie. Dalším synonymem pro Lancii byly závody v rallye, kde tyto italské střely kralovaly až do devadesátých let minulého století. Později se výkonná monstra vytratila a značka začala ztrácet prestiž.

Kdysi skvělý producent aut originálních tvarů a nevšedních technologických kombinací se po letech přežívání nachází ve stavu klinické smrti. Dříve nebo později přijde zpráva o totálním kolapsu, protože dodávky nových modelů se omezily pouze na domovskou Itálii, kde nabídku tvoří poslední mohykán v podobě malé Lancie Ypsilon. Věrné zákazníky může potěšit stárnoucí elegantní městský automobil založený na platformě letitého Fiatu 500. Ne vždy tomu tak bylo, zde jsou nejvýznamnější modely minulosti, které Lancii nakonec vydláždily jen cestu do zapomnění.

Lancia Ardea (1939)

Lancia si pro představení malého hatchbacku vybrala velice špatnou dobu. Bouřlivá léta začátku druhé světové války prodejům aut zrovna nepřála. Politické klima zastínilo skvělý stroj, který používal motor V4 o objemu 0,9 litru s výkonem 29 koní. Čtyřválcová jednotka s hemisférickými spalovacími komorami se v Itálii běžně používala desetiletí předtím, než Chrysler přišel se zprávou o svém prvním autě s podobně řešeným HEMI. Ardea v průběhu svého životního cyklu prošla několika modernizacemi. Druhá série dostala výrazně větší víko zavazadlového prostoru, modely třetí generace dostaly pětistupňovou manuální převodovku. Výroba skončila v roce 1953.


Z hvězd do pekel během 30 let. Milníky vzestupu a pádu „italského Mercedesu” - 1 - Lancia historie znacky souhrn modelu 02

Lancia Aurelia (1950)

Vzhledově vyvážená Aurelia svými tvary bodovala. Elegantní sedan debutoval v roce 1950 na turínském autosalonu. Pohled za mřížku chladiče odhalil první masově vyráběný motor V6 na světě. Šlo o vidlicovou konstrukci s objemem 1,8 litru a výkonem 56 koní. Konstruktéři využili základy Aurelie k vytvoření plejády variant a dalších konceptů. Lancia vyrobila kupé a kabriolet, karosáři z Carrozzeria Viotti postavil několik kombíků s dřevěným obložením a Pininfarina navrhl futuristický kabriolet pojmenovaný Spider. Produkce trvala do roku 1958.

Z hvězd do pekel během 30 let. Milníky vzestupu a pádu „italského Mercedesu” - 2 - Lancia historie znacky souhrn modelu 03

Lancia Flaminia (1958)

Flaminia svou velikostí a komfortem pozdvihla výrobu o třídu výš. Zároveň změnila poznávací znamení - přední mřížka má od roku 1958 dominantní horizontální linie, proti vertikálnímu zaoblenému stylu předešlé Aurelie, která poskytla motor V6. I zde Pininfarina a Carrozzeria Zagato rozšířili paletu o kupé a kabriolet. Vlajková loď umožnila Lancii postavit se na roveň Mercedesu.

Z hvězd do pekel během 30 let. Milníky vzestupu a pádu „italského Mercedesu” - 3 - Lancia historie znacky souhrn modelu 04

Lancia Flavia (1961)

Tento model vyplnil díru mezi Lancií Apia (která nahradila malou Adreu z roku 1939) a Flaminia. Nebyl to však obyčejný střední sedan, pod povrchem skrýval architekturu s pohonem předních kol postavenou na vodou chlazeném čtyřválcovém motoru; inovativní rozložení plochého uspořádání válců pomohlo Flavii získat pozornost tisku i zákazníků. Rok 1965 dostala mechanický systém vstřikování paliva od firmy Kugelfischer. Po odstavení vlajkové Flaminie na druhou kolej se Flavia stala novým lídrem.

Z hvězd do pekel během 30 let. Milníky vzestupu a pádu „italského Mercedesu” - 4 - Lancia historie znacky souhrn modelu 05

Lancia Fulvia (1963)

Písmeno F bylo oblíbené, mohlo by se řadit do souboru poznávacích znaků. Nastupující řada Fulvia nahradila Appii na spodním žebříčku portfolia Lancie. Pod kapotu Fulvie se nastěhoval vidlicový čtyřválec s ostrým úhlem rozevření válců a pohonem přední nápravy. Design prošel výrazným posunem směrem k modernějšímu vzhledu. Vyznačuje se krabicovým tělem a širokou horizontální mřížkou chladiče. Veřejnost a novináři nový vzhled shodně kritizovali, ale současně chválili dynamiku jízdy.

Z hvězd do pekel během 30 let. Milníky vzestupu a pádu „italského Mercedesu” - 5 - Lancia historie znacky souhrn modelu 06

Lancia Fulvia Coupe (1965)

Jak svého času bývalo zvykem, i Fulvia dostala v roce 1965 verzi kupé. Technici posadili Coupe na zkrácenou platformu sedanu a vzhled spíchli podle lodí Riva. Zagato vyrobil sportovnější verzi s aerodynamickým tělem původně vyrobeným z hliníku, používal stejný motor jako standardní provedení. Závodní oddělení Lancie později zabudovalo výkonnější motor, proto soutěžní stáj vyhrála rallyové mistrovství světa v roce 1972 a do dalších let připravilo podhoubí dalším prvenstvím.

Z hvězd do pekel během 30 let. Milníky vzestupu a pádu „italského Mercedesu” - 6 - Lancia historie znacky souhrn modelu 07

Lancia Stratos (1973)

Jeden z nejznámějších vozů Lancie vyrostl z konceptu Stratos Zero Bertone představeného na autosalonu v roce 1970 v Turíně. Pravděpodobně by dodnes zůstalo u prototypu, kdyby studie nezaujala pozornost závodní divize, která potřebovala nahradit Fulvii. Ferrari dovolilo používat 2,4litrový V6 z modelu Dino. S výkonem 193 koní se Stratos stal nepřekonatelným králem mistrovství světa v rallye. Vyhrál ročníky 1974, 1975 a 1976. Fiat jej později nahradil Abarthem 131, ale Stratos pokračoval ve výhrách i v rukou soukromých závodníků.

Z hvězd do pekel během 30 let. Milníky vzestupu a pádu „italského Mercedesu” - 7 - Lancia historie znacky souhrn modelu 08

Lancia Beta (1972)

Beta byla prvním vozem navrženým pod vlastnictvím Fiatu. Byla uvedena jako sedan s motorem V4 či H4 s přispěním nově příchozí sousední automobilky, Alfy Romeo. Značka se zaměřila na hlavní proud, aby ušetřila peníze. Mechanické inovace vystřídala široká nabídka karosářských variant. Součástí katalogu byl sedan, kupé, kupé s motorem uprostřed, targa a taktéž shooting brake. Beta dostala Lancii do potíží zejména v Americe a Anglii, kde firma optimisticky nabídla záruku proti korozi, přitom karoserie vyrobená z ruského plechu a korodovala pomalu hned po vyjetí z fabriky.

Z hvězd do pekel během 30 let. Milníky vzestupu a pádu „italského Mercedesu” - 8 - Lancia historie znacky souhrn modelu 09

Lancia Beta Monte Carlo/Scorpion (1974)

Zatímco Američané spojovali jméno Monte Carlo s Chevroletem, Evropané ho viděli v Lancii Beta s motorem uprostřed. Spojeným státům lépe vyhovovalo označení Scorpion. Projekt začal myšlenkami Fiatu a Abarthu o způsobech, jak postavit homologovaný vůz, který by mohl být v případě potřeby snadno přestavěn na závodní nástroj. Původně to vypadalo na Fiat, ale nakonec z toho sešlo.

Z hvězd do pekel během 30 let. Milníky vzestupu a pádu „italského Mercedesu” - 9 - Lancia historie znacky souhrn modelu 10

Lancia Gamma (1976)

Gamma se po dlouhé době postarala o velký prostor pro cestující. Návrháři měli problém skloubit vzdušný interiér s tradičné hladkými tvary lahodnými pro pohled. Dnes by marketingové oddělení značky nepochybně nazvalo výsledek čtyřdveřovým kupé. Další výzvou byl motor, kterým tentokrát nebyl šestiválec do V, ale zcela nový plochý čtyřválec pohánějící přední kola.

Z hvězd do pekel během 30 let. Milníky vzestupu a pádu „italského Mercedesu” - 10 - Lancia historie znacky souhrn modelu 11

Lancia Delta (1979)

Slovo Delta a okamžitě evokuje obraz hatchbacku s velkým bodykitem a skoro kolmým křídlem nad zadním oknem prohánějící se po rychlostních zkouškách WRC. Přitom Lancia Deltu nevytvořila jako zvíře požírající konkurenci, místo toho autu předpovídali rodinné využití méně náročnými motoristy. Závodní sláva přišla později a sériová verze zůstala ve výrobě až do roku 1994.

Z hvězd do pekel během 30 let. Milníky vzestupu a pádu „italského Mercedesu” - 11 - Lancia historie znacky souhrn modelu 12

Lancia 037 (1982)

Lancia, Abarth a Dallara Automobili zahájily program 037 na počátku 80. let. Pohon navržený podle předpisů Mezinárodní automobilové federace chtěl předvádět nejlepší možné výkony z přeplňovaného dvoulitrového čtyřválce o výkonu 208 koní v základním nastavení. Projekt se podařil a Lancia 037 obsadila celkové první místo světového šampionátu v rally v roce 1983 a stala se posledním vozem s pohonem zadních kol, který vyhrál kompletní seriál. Další rok obsadila druhou pozici, pak ji ze scény vyhnal masivní nástup pohonu 4x4.

Z hvězd do pekel během 30 let. Milníky vzestupu a pádu „italského Mercedesu” - 12 - Lancia historie znacky souhrn modelu 13

Lancia Trevi VX Bimotore (1984)

Vzhledem k rozšíření pohonu všech kol Lancia experimentovala tím, že vytáhla Trevi z montážní linky a přidala přeplňovaný agregát o objemu dvou litrů do prostoru běžně obsazeného zadní lavicí. Poháněl zadní kola, zatímco stejný čtyřválcový motor umístěný v motorovém prostoru otáčel ty přední. Dva motory spojily své síly, aby vyrobily cca 300kusové koňské spřežení. Trevi VX Bimotore zůstal jednorázovým příkladem.

Z hvězd do pekel během 30 let. Milníky vzestupu a pádu „italského Mercedesu” - 13 - Lancia historie znacky souhrn modelu 14 lepsi

Lancia Delta S4 (1985)

Lancia začala budovat z Delty různé deriváty. Tím nejbrutálnějším byl stroj určený pro rallyovou skupinu B, Delta S4, která od civilní verze zdědila naprosté minimum součástí. Zůstaly zbytky tvaru karoserie a název. Italové museli postavit 200 homologovaných aut pro veřejné komunikace, aby závodní speciál mohl na trať.

Z hvězd do pekel během 30 let. Milníky vzestupu a pádu „italského Mercedesu” - 14 - Lancia historie znacky souhrn modelu 15

Lancia Y10 (1985)

Malinký hatchback Y10 přišel v roce 1985, aby nahradil Autobianchi A112, který debutoval v roce 1969 jako překvapivě dobře provedená odpověď na Mini. Modely na italském trhu dostaly emblémy Autobianchi, verze Y10 se hlásila v mnoha evropských zemích k Lancii. Ta uvedla na trh tento výrobek jako přímou alternativu k Fiatu Panda, se kterou sdílel mnoho součástek. Malý výtržník se dělal také jako Turbo a GT, dále byla k dispozici možnost 4x4.

Z hvězd do pekel během 30 let. Milníky vzestupu a pádu „italského Mercedesu” - 15 - Lancia historie znacky souhrn modelu 16

Lancia Delta HF 4WD (1986)

Lancia využila svou účast v rallye tím, že vybudovala variantu Delty s pohonem čtyř kol. Model HF 4WD byl dodáván s dvoulitrovým čtyřválcovým motorem nastaveným na 167 koní, což bylo v té době hodně. Manuální převodovka přenášela výkon na stálý pohon všech kol, vyřešené problémy s trakcí položily základní kámen pro první Deltu Integrale se silnějším motorem a většími brzdami.

Z hvězd do pekel během 30 let. Milníky vzestupu a pádu „italského Mercedesu” - 16 - Lancia historie znacky souhrn modelu 17

Lancia Thema 8.32 (1986)

U příležitosti osmdesátého výročí společnosti Lancia hledala způsob, jak okořenit Themu, v té době to nejlepší, co automobilka nabízela. Francouz André Chardonnet navrhl zapojit osmiválec z Ferrari. Někteří si klepali na čelo, ale proč to nezkusit. Tak vznikla 2,9litrová 218koňová Thema, která se na 100 km/h dostala za 6,8 s. Zdokonalené brzdy dokonce s ABS pomáhaly udržet sedan na silnici. Zvenčí nešlo 8,32 poznat, ale interiér se dočkal měkkého koženého čalounění a pravého ořechového obložení. Výroba skončila v roce 1992.

Z hvězd do pekel během 30 let. Milníky vzestupu a pádu „italského Mercedesu” - 17 - Lancia historie znacky souhrn modelu 18

Lancia Hyena (1992)

Designer značky Zagato Marco Pedracini dostal nápad, že na podvozku Delta Integrale vybuduje dvoudveřové kupé. Lancia ho poslala k šípku, ale holandský nadšenec Paul Koot se Zagatem domluvili na výrobě. Podvozek tím pádem pochází z Delty Integrale, výkon motoru se dostal až na 254 koní. Ve výsledku bylo podivně nazvané auto lehčí a rychlejší než Delta. Lancia začala omezovat svolení s výrobou, proto musel Koot vždy koupit Deltu, demontovat karoserii, poslat podvozek do Itálie, kde u Zagata namontovali jinou. Plánovaná produkce klesla z 500 na 75, nakonec fyzicky vzniklo jen 24 kusů.

Z hvězd do pekel během 30 let. Milníky vzestupu a pádu „italského Mercedesu” - 18 - Lancia historie znacky souhrn modelu 19

Lancia Thesis (2001)

Lancia se v rámci tohoto pokusu snažila oživit vazby na vydařenou luxusní minulost. Design Thesis se inspiroval konceptem Dialagos, který se objevil v roce 1999. Návrháři chtěli zachytit elegantní stylingové trendy a plánovali je použít na voze pro 21. století. Konečný automobil měl být alternativou k Audi A6 anebo Mercedesu-Benz E, ale kupující to evidentně nepřijali. Výroba skončila počátkem roku 2009 poté, co nevzhlednou Lancii nikdo nechtěl kupovat.

Z hvězd do pekel během 30 let. Milníky vzestupu a pádu „italského Mercedesu” - 19 - Lancia historie znacky souhrn modelu 20

Co bude dál?

Thesis se stal úplně posledním autem navrženým čistě Lancií. Různé pokusy o znovuzrození selhaly, zákulisní debaty se ukázaly jako neopodstatněné. V čase rozhodování mezi Alfou Romeo a Lancii si šéfové Fiatu vybrali první jmenovanou automobilku. Hlavní představitel Sergio Marchionne uznal, že dny Lancie jsou sečteny.

Kdysi hrdý inovativní vůdce automobilového trhu na jaře 2017 zrušil webové stránky po celé Evropě, což potvrdilo ústup z Evropy na domácí půdu. Italské stránky zůstávají on-line a dál nabízí Ypsilon modelového roku 2011.

Fiat se k budoucnosti Lancie nevyjařuje. Některé zdroje tvrdí, že společnost bude na prodej v nadcházejících měsících, například Čína by měla zájem. Prodej představuje plán A, plán B zahrnuje udržení Lancie do konce Ypsilonu (cca rok 2018/2019) a pak by nastal radikální plán C, který by přeměnil zaniklého výrobce na elektrickou divizi koncernu FCA. Stát se může cokoli z toho, časy velké slávy Lancie definované mnoha výše zmíněnými modely už se ale stěží kdy vrátí...

Zdroj: Autocar

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.