Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Je to starý a jinak nechtěný Ford, přesto se právě prodal za 5,25 milionu Kč. Proč?
25.2.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
V bazarech už se skoro nevídá a když ano, v pěkném stavu přijde tak na 20, 30 tisíc korun. Tento Ford Sierra má ale k obyčejnému opravdu hodně daleko.
Aukcí zajímavých aut minulých dekád se koná stále více. Tomu se nelze divit, neboť tyto vozy v posledních letech výrazně vzrostly na ceně, a tak své poklady snáze vydávají stodoly či garáže, které jinak majitelé nechávali ladem. Nevíme, kde přesně trávil poslední dekády vůz, který vám ukážeme dnes, s ohledem na jeho stav to ale muselo být podobné místo. A i když jde o zajímavé auto, přesto překvapilo tím, jak draze změnilo majitele.
Na dražbě, kterou v pátek pořádala britská společnost Silverstone Auctions, se totiž prodal za 182 250 liber, tedy asi 5,25 milionu Kč. To je na takřka třicet let starý Ford Sierra opravdu závratná suma a i když se do dnešních dnů dochoval v dokonalém stavu, je třeba se ptát, co za tím stojí. Ford Sierra Cosworth RS500 je obecně ceněný kus a fakt, že je upravený pro závody skupiny A mu na hodnotě jistě neubírá. To by ale nestačilo. Kousek s šasí č. MTRS01 je více než obyčejný závoďák, je to něco mnohem cennějšího.
Nebudeme přitom dlouho chodit kolem horké kaše a rovnou zmíníme, že jde o exemplář, jenž v roce 1990 vyhrál britské mistrovství cestovních vozů BTCC. Za jeho zrodem stojí DJ ranní show na Rádiu 1 Mike Smith, který se spojil s někdejším šéfem závodního týmu Prodrive Malcolmem Swetnamem a jezdcem Robbem Gravettem. Společně založili tým TrakStar, jehož cílem bylo vítězství v šampionátu BTCC. To se málem povedlo již v roce 1989, kdy stáj měla k dispozici dva kusy Sierry.
Do nové sezóny tým nastoupil pouze s jedním vozem, který měl karoserii upravenu Davem Cookem ze společnosti Yortech Fabrications. Vylepšené pak bylo i hnací ústrojí, kde přeplňovaná jednotka upravená firmou Mountune počítala s plnicím tlakem 2,5 baru a výkonem 500 koní. Ten byl přenášen pouze na zadní kola, pro která (stejně jako pro ty přední) Gravett vyjednal kontrakt s firmou Yokohama. Díky tomu měl tým Trackstar lepší obutí než konkurence setrvávající u pirellek.
Úspěch se dostavil a byl naprosto drtivý. V průběhu sezóny stáj dosáhla devíti vítězství ve třinácti závodech, osmkrát startovala z pole position a stejný počet byl i nejrychlejších kol v závodě. Zisk titulu tak byl jasný, pro Sierru se ovšem jednalo o labutí píseň. Od následujícího roku začala platit upravená pravidla a také přišla nová konkurence. Vůz tak byl překonvertován na levostranné řízení a zamířil do italské série Superturismo.
Po tamních úspěších vůz setrval v Itálii a až po 20 letech strávených na jihu Evropy se vrátil zpět do své vlasti, kde byl volant znovu navrácen na pravou stranu. Navíc došlo také k nalepení stejných grafických polepů, jaké jej zdobily v roce 1990. Plně připravena na závody historických vozů ale Sierra není, neboť novému majiteli je ponechána příležitost uzpůsobit hnací ústrojí požadované kategorii. Původní dvoulitr ovšem součástí auta byl. Jestli zatím neznámý nový majitel udělal dobrý „kauf” to už posuďte sami...
Tento Ford Sierra Cosworth RS500 vyhrál v roce 1990 šampionát BTCC. Teď se dostal do prodeje a majitele změnil za neskutečné peníze
Zdroj: Silverstone Auctions
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 10 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024
Nejčtenější články
- Sbohem, elektřino. Nový Fiat 500 po 4 letech v prodeji dostane spalovací motor, elektrická verze propadla
21.3.2024 - Trojice zlodějů se pokusila vzít majiteli luxusní Bentley přímo na parkovišti. Ten se nedal, bojoval a zvítězil
21.3.2024 - VW už teď kapituloval. Ví, že neprodá dost elektromobilů, aby splnil limity CO2 v EU v roce 2025, chce úlevy
21.3.2024 - Bizarní, nepřitažlivé a nedodělané. Zdrcující recenze CR je pro kolabující Fisker asi poslední ránou, bankrot bude vysvobození
21.3.2024 - Šéf Renaultu svou kritikou EU jen zesměšňuje sám sebe. Chce regulovat regulace, na to už je pozdě
21.3.2024
Živá témata na fóru
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.20. 16:15 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 15:52 - řidičBOB
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.20. 15:44 - Vrooom
- Elektromobily a vse kolem nich 04.20. 11:20 - Stepan
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage