Zapomenutá historie VW Golf: takhle mohl vypadat, výrobu stopli na poslední chvíli

Golf je dnes legenda a jeho jednotlivé generace jsou součástí automobilové historie. Stačilo ale málo a mohl vypadat úplně jinak. A také neuspět.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Zapomenutá historie VW Golf: takhle mohl vypadat, výrobu stopli na poslední chvíli

28.8.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Zapomenutá historie VW Golf: takhle mohl vypadat, výrobu stopli na poslední chvíli

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Golf je dnes legenda a jeho jednotlivé generace jsou součástí automobilové historie. Stačilo ale málo a mohl vypadat úplně jinak. A také neuspět.

Volkswagen Brouk byl na světě od meziválečných dob, největší rozmach však zažíval v 60. letech 20. století. Pak ale najednou rychle zastaral, koncepce vzduchem chlazeného motoru vzadu a pohonu zadních kol byla velmi rychle vytlačována motorem vpředu napříč a předním pohonem. A Volkswagenu bylo jasné, že musí hodně rychle přijít s něčím novějším.

Na začátku 70. let na tom Volkswagen nebyl dobře, v roce 1972 jej dokonce prodejně předstihla automobilka Opel - dnešní perspektivou změna nevídaná. Sortiment byl zastaralý a vedení se tvrdošíjně odmítalo odklonit od koncepce Brouka pro jeho nástupce. Na tom se začalo pracovat už v 60. letech. Nakonec však Volkswagen ustoupil okolnostem a v roce 1974 svět spatřil produkční verzi Volkswagenu Golf, vozu, který už je tu s námi přes 40 let po sedm svých generací. Cesta k jeho finálnímu pojetí ale byla trnitá.

Úplně první nápad na nástupce Brouka připravilo Porsche. Koncept, který se ukázal v roce 1969, dostal označení EA266. Dnes bychom jej označili spíše za velký facelift, neboť šasí tohoto vozu stále pocházelo z Brouka. EA266 však neměl motor uložený vzadu podélně, ale uprostřed napříč. Byl to řadový vodou chlazený čtyřválec, který byl položený na bok a umístěný pod zadními sedačkami, tam, kde má dnes většina aut včetně Golfu palivovou nádrž.

Motor o objemu 1,6 litru měl na tu dobu velmi pěkných 105 koní, které posílal na zadní kola a dokázal auto údajně rozjet až na 189 km/h. Je otázka, jak by se vůz s takto neobvyklým umístěním motoru prodával, Volkswagen však nebyl daleko od zjištění. Výroba byla nachystaná, nejvyšší šéf koncernu Rudolf Leiding ji však údajně stopnul pouhé tři dny před spuštěním linek v roce 1971 kvůli vysokým nákladům na výrobu a obtížné údržbě. Po investovaných 400 milionech německých marek.

Existoval také další prototyp, kabinou podobný EA266 a zádí trochu připomínající Wartburg 353 Kombi. Měl označení EA276 a už podle vzhledu přední části je vidět technický rozdíl - tento vůz měl motor vpředu. Konkrétně to byl plochý čtyřválec z Brouka, umístěný před přední nápravou a pohánějící přední kola. Byl osvědčený a spolehlivý, ale s výkonem zhruba 50 koní moc šancí na úspěch od začátku neměl, zejména ve srovnání s dvakrát výkonnějším EA266.

Později se objevila idea vyměnit boxer z Brouka za řadový vodou chlazený čtyřválec o vyšším výkonu, který vznikl ve spolupráci Auto Unionu, dnešního Audi, a Daimleru. V těch letech byl Auto Union již pod křídly VW, Wolfsburg jej koupil právě od Daimleru. V roce 1968 však zemřel autor EA276 Heinz Nordhoff a prototyp zemřel s ním. V současnosti existuje jediný exemplář v muzeu Volkswagenu.

Nástupce Nordhoffa Kurt Lotz pak začal s projektem EA337, který se teprve později stal prvním Golfem. Jeho hranatý design stvořil Giorgetto Giugiaro, právě on přišel s tlustým C-sloupkem, který nejenže spojuje všechny golfy už přes čtyři dekády, ale do jisté míry ho můžeme vídat i na hatchbacích ostatních značek.

Giugiaro měl zadání navrhnout kompaktní karoserii hatchback pro vůz s vodou chlazeným motorem uloženým vpředu napříč a zavéšením kol šetřícím místo. Součástí zadání také bylo, že vůz musí mít větší vnitřní prostor než Brouk, ale se zachováním vnějších rozměrů a také musí existovat možnost snadno vytvořit z třídveřové verze pětidveřovou. Giugiarův původní návrh měl hranaté světlomety, se však rozhodl pro světla kulatá, která byla levnější na výrobu. Tak vznikl Volkswagen Golf první generace.

Jak je patrné i výše, s konceptem předního pohonu a motoru vpředu na rozdíl od Brouka a i EA266 nepřišlo Porsche, nýbrž pocházel od Auto Unionu - které pro něj mělo i motor. Ten měl označení Typ 827 a existoval ve dvou variantách o objemu 1,3 a 1,5 litru. Byl velmi moderní, měl vačkovou hřídel nad hlavou válců, poháněnou ozubeným řemenem. Blok byl z litého železa a hlava byla vyrobena z lehkých slitin.

Giugiaro však navrhl dva vozy, kromě Golfu i první Scirocco. To stálo na stejném základě a s Golfem sdílelo i techniku. Do prodeje bylo vypuštěno o půl roku dříve údajně proto, aby se servisy a prodejci s technikou seznámili, než k nim začnou přijíždět zákazníci s Golfy. Pod jejich kapoty se dostala jednak zmíněná patnáctistovka Typ 827 a také nový 1,1litrový motor o 45 koních, vyvinutých pro Audi 50, resp. první VW Polo. Později byl větší motor nahrazen třináctistovkou, která vznikla převrtáním 1,1litrového motoru a dávala 55 koní.

Nástup Golfu za Brouka však nebyl bez potíží. Objevovaly se například obavy, zda bude vůz nové koncepce s úplně jinou technikou včetně motorů dostatečně spolehlivý. Volkswagen na podporu svého nového produktu v říjnu 1974 zorganizoval náročnou trasu z Aljašky do Ohňové země na jihu Argentiny, tedy celkem asi 30 tisíc kilometrů. Za volantem byl novinář Fritz B. Busch a pod kapotou tohoto Golfu byla zmíněná 70koňová patnáctistovka. Jak konkrétně to bylo se spolehlivostí na této trase, však nevíme.

Volkswagen Golf se za více jak čtyřicet let své existence stal legendou. Rozhodně patří k nejdéle vyráběným autům na světě. A třebaže v Evropě se dnes prodává jeho sedmá generace a Wolfsburg pracuje na osmé, Golf první generace se licenčně vyráběl až do roku 2009, samozřejmě s různými facelifty. Nebyl prvním hatchbackem s motorem vpředu napříč a pohonem předních kol, byl však prvním vozem s velkými výklopnými pátými dveřmi, které dnes najdete na úplně každém hatchbacku. A dost možná právě proto byl celosvětově tak úspěšný a lze ho bez uzardění označit za důstojného nástupce takové legendy, jakou je Brouk...


Zapomenutá historie VW Golf: takhle mohl vypadat, výrobu stopli na poslední chvíli - 1 - prototypy golfu ea266 01Zapomenutá historie VW Golf: takhle mohl vypadat, výrobu stopli na poslední chvíli - 2 - prototypy golfu ea266 02Zapomenutá historie VW Golf: takhle mohl vypadat, výrobu stopli na poslední chvíli - 3 - prototypy golfu ea266 03Zapomenutá historie VW Golf: takhle mohl vypadat, výrobu stopli na poslední chvíli - 4 - prototypy golfu ea266 04
Prototyp EA266 od Porsche měl řadový motor naležato uprostřed, pod zadními sedačkami. Vůz byl hotový a připravený k produkci, výroba byla zastavena doslova za 5 minut 12

Zapomenutá historie VW Golf: takhle mohl vypadat, výrobu stopli na poslední chvíli - 5 - prototypy golfu ea276 01Zapomenutá historie VW Golf: takhle mohl vypadat, výrobu stopli na poslední chvíli - 6 - prototypy golfu ea276 02Zapomenutá historie VW Golf: takhle mohl vypadat, výrobu stopli na poslední chvíli - 7 - prototypy golfu ea276 03Zapomenutá historie VW Golf: takhle mohl vypadat, výrobu stopli na poslední chvíli - 8 - prototypy golfu ea276 04
Koncept EA277 už měl motor vepředu, zpočátku boxer z Brouka, pak řadový motor od Audi. I ten se mohl vyrábět, jeho autor ale před dokončením projektu zemřel

Zapomenutá historie VW Golf: takhle mohl vypadat, výrobu stopli na poslední chvíli - 9 - prototypy golfu giugiaro 01Zapomenutá historie VW Golf: takhle mohl vypadat, výrobu stopli na poslední chvíli - 10 - prototypy golfu giugiaro 02Zapomenutá historie VW Golf: takhle mohl vypadat, výrobu stopli na poslední chvíli - 11 - prototypy golfu giugiaro 03
Toto už je prototyp Golfu, jak ho známe dodnes. Cesta k němu nebyla jednoduchá, design Giugiara s velkými třetími dveřmi ale nakonec zvítězil. A dobře že tak

Zapomenutá historie VW Golf: takhle mohl vypadat, výrobu stopli na poslední chvíli - 12 - prototypy golfu produkcni 01Zapomenutá historie VW Golf: takhle mohl vypadat, výrobu stopli na poslední chvíli - 13 - prototypy golfu produkcni 02Zapomenutá historie VW Golf: takhle mohl vypadat, výrobu stopli na poslední chvíli - 14 - prototypy golfu produkcni 03Zapomenutá historie VW Golf: takhle mohl vypadat, výrobu stopli na poslední chvíli - 15 - prototypy golfu produkcni 04Zapomenutá historie VW Golf: takhle mohl vypadat, výrobu stopli na poslední chvíli - 16 - prototypy golfu produkcni 05Zapomenutá historie VW Golf: takhle mohl vypadat, výrobu stopli na poslední chvíli - 17 - prototypy golfu produkcni 06
Produkční VW Golf se setkal s obrovským úspěchem,...

Zapomenutá historie VW Golf: takhle mohl vypadat, výrobu stopli na poslední chvíli - 18 - prototypy golfu citigolf 01Zapomenutá historie VW Golf: takhle mohl vypadat, výrobu stopli na poslední chvíli - 19 - prototypy golfu citigolf 02Zapomenutá historie VW Golf: takhle mohl vypadat, výrobu stopli na poslední chvíli - 20 - prototypy golfu citigolf 03
... ještě v roce 2009 se licenčně vyráběl jako CitiGolf

Zapomenutá historie VW Golf: takhle mohl vypadat, výrobu stopli na poslední chvíli - 21 - prototypy golfu produkcni 07
V rámci podpory prodejů s prvním Golfem v roce 1974 jel německý novinář Busch z Aljaška do Ohňové země

Zapomenutá historie VW Golf: takhle mohl vypadat, výrobu stopli na poslední chvíli - 22 - prototypy golfu vsecky 02Zapomenutá historie VW Golf: takhle mohl vypadat, výrobu stopli na poslední chvíli - 23 - prototypy golfu vsecky 01
Všechy generace Golfu pohromadě, ukazující prvek, který je spojuje - tlustý C-sloupek

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.