Zapomenutý švýcarský žralok s motorem z F1 měl před 20 léty zašlapat i McLaren

Říkal si Monteverdi Hai 650 F1 a měl v útrobách přesně to, co naznačuje jeho jméno. Parametry překonal i McLaren F1, zůstalo však jen u dvou prototypů.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Zapomenutý švýcarský žralok s motorem z F1 měl před 20 léty zašlapat i McLaren

19.3.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Zapomenutý švýcarský žralok s motorem z F1 měl před 20 léty zašlapat i McLaren

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Říkal si Monteverdi Hai 650 F1 a měl v útrobách přesně to, co naznačuje jeho jméno. Parametry překonal i McLaren F1, zůstalo však jen u dvou prototypů.

V debatě o supersportech 90. let se snad každému vybaví legenda jménem McLaren F1, která posunula hranice možného. Nechybělo však mnoho a měl konkurenta ze země, která je proslulá nádhernými silnicemi, ale už ne výrobou čehokoliv, co by po nich mohlo jezdit - ze Švýcarska. Onen konkurent se měl jmenovat Monteverdi Hai 650 F1.

Jestli vám nic neříká ani značka Monteverdi, natož jméno modelu, jistě nejste sami. Přibližme, že tahle automobilka byla založena v roce 1967 Peterem Monteverdim a sídlila v Basileji až do roku 1984, kdy výrobu aut ukončila. Následující rok bylo v původní továrně otevřeno muzeum značky.

Peter Monteverdi však učinil ještě jeden pokus se do automobilového průmyslu vrátit, a to v roce 1992. Přišel s prototypem, který se jmenoval Hai 650 F1. „Der Hai” je německy „žralok”, 650 podle počtu koní a F1 podle toho, že šasi v útrobách pocházelo z monopostu Formule 1 týmu Monteverdi-Onyx, který jezdil v roce 1990.

To je také jedna z mála věcí, kterou dnes o autě víme s velkou jistotou. Všechny ostatní informace je potřeba bez záruky, protože zdroje se v jejich popisu různí. Jedna z fotografií níže hovoří o tom, že v útrobách byl motor Ford BVR. Jenže nic takového neexistuje; vůz pohání motor Ford Cosworth DFR V8 o objemu 3,5 litru, který dává 650 koní.

Takhle ohromný litrový výkon - 185,7 koně na litr bez přeplňování opravdu není hodnota pro smích - je možný jen díky jedné věci: motor pochází z Formule 1. Není podobný, není založený na motoru z F1, je to prostě motor, který skutečně poháněl formule, potomek slavné série Cosworth DFV. Svůj maximální výkon dává v 11 tisících otáčkách.

Podle některých zdrojů je ale maximální výkon tohoto motoru 578 koní, to ale nezní příliš pravděpodobně, už s ohledem na jméno vozu. Jistá není ani maximální rychlost, která se uvádí různě od „přes 320” do 336 km/h, a ani to, jestli má převodovka pět nebo šest stupňů. Že to je manuál, víme jistě.

Vůz údajně vážil 850 kg a tak byl na 60 mph (97 km/h) za tři vteřiny, o 0,2 s rychleji než McLaren F1. Samozřejmě, může to být jen teoretická hodnota, jestli to někdo skutečně měřil, nevíme. S větším výkonem a nižší hmotností ve srovnání s McLarenem F1 bychom se ale takovému času vůbec nedivili.

Fakt, že dnes automobilka Monteverdi není světoznámá jako Pagani, Koenigsegg nebo i onen McLaren, napovídá něco o osudu Hai 650 F1 - na sériovou výrobu nikdy nedošlo. Vznikly dva prototypy; některé zdroje hovoří o třech, ale my víme o dvou, červeném a stříbrném. Jestli vůbec někdy byly prodány, nebo jestli zůstaly v majetku automobilky, nevíme, ale tipujeme spíše tu druhou možnost.

Vidět byly po dlouhou dobu v muzeu značky, ale pokud už začínáte plánovat výlet do Basileje, musíme vás zklamat - muzeum Monteverdi bylo v prosinci 2016 zavřeno, prý nadobro. Kam poputují auta, netušíme, ale tipovali bychom to na nějakou sbírku nebo rozprodej v aukci. Sám Peter Monteverdi zemřel v roce 1998, pár let po neúspěchu Hai 650 F1...


Zapomenutý švýcarský žralok s motorem z F1 měl před 20 léty zašlapat i McLaren - 1 - monteverdi hai 650 f1 01Zapomenutý švýcarský žralok s motorem z F1 měl před 20 léty zašlapat i McLaren - 2 - Monteverdi Hai 650 F1 historie dalsi 05Zapomenutý švýcarský žralok s motorem z F1 měl před 20 léty zašlapat i McLaren - 3 - Monteverdi Hai 650 F1 historie dalsi 04Zapomenutý švýcarský žralok s motorem z F1 měl před 20 léty zašlapat i McLaren - 4 - Monteverdi Hai 650 F1 historie dalsi 01Zapomenutý švýcarský žralok s motorem z F1 měl před 20 léty zašlapat i McLaren - 5 - Monteverdi Hai 650 F1 historie dalsi 02Zapomenutý švýcarský žralok s motorem z F1 měl před 20 léty zašlapat i McLaren - 6 - Monteverdi Hai 650 F1 historie dalsi 03Zapomenutý švýcarský žralok s motorem z F1 měl před 20 léty zašlapat i McLaren - 7 - Monteverdi Hai 650 F1 historie dalsi 06Zapomenutý švýcarský žralok s motorem z F1 měl před 20 léty zašlapat i McLaren - 8 - Monteverdi Hai 650 F1 historie dalsi 07Zapomenutý švýcarský žralok s motorem z F1 měl před 20 léty zašlapat i McLaren - 9 - monteverdi hai 650 f1 02Zapomenutý švýcarský žralok s motorem z F1 měl před 20 léty zašlapat i McLaren - 10 - monteverdi hai 650 f1 03Zapomenutý švýcarský žralok s motorem z F1 měl před 20 léty zašlapat i McLaren - 11 - monteverdi hai 650 f1 04Zapomenutý švýcarský žralok s motorem z F1 měl před 20 léty zašlapat i McLaren - 12 - monteverdi hai 650 f1 05Zapomenutý švýcarský žralok s motorem z F1 měl před 20 léty zašlapat i McLaren - 13 - monteverdi hai 650 f1 06Zapomenutý švýcarský žralok s motorem z F1 měl před 20 léty zašlapat i McLaren - 14 - monteverdi hai 650 f1 08Zapomenutý švýcarský žralok s motorem z F1 měl před 20 léty zašlapat i McLaren - 15 - monteverdi hai 650 f1 07Zapomenutý švýcarský žralok s motorem z F1 měl před 20 léty zašlapat i McLaren - 16 - Monteverdi Hai 650 F1 historie dalsi 08Zapomenutý švýcarský žralok s motorem z F1 měl před 20 léty zašlapat i McLaren - 17 - Monteverdi Hai 650 F1 historie dalsi 08aZapomenutý švýcarský žralok s motorem z F1 měl před 20 léty zašlapat i McLaren - 18 - Monteverdi Hai 650 F1 historie dalsi 09Zapomenutý švýcarský žralok s motorem z F1 měl před 20 léty zašlapat i McLaren - 19 - monteverdi hai 650 f1 09Zapomenutý švýcarský žralok s motorem z F1 měl před 20 léty zašlapat i McLaren - 20 - Monteverdi Hai 650 F1 historie dalsi 10Zapomenutý švýcarský žralok s motorem z F1 měl před 20 léty zašlapat i McLaren - 21 - monteverdi hai 650 f1 10


Hai 650 F1 připomene všechno krásné na designu aut 90. let

Inspirace: Drive Tribe

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.