Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Že jsou auta stále větší? Existuje jedno, které je už 59 let prakticky stejné
24.1.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Slova o tom, že se auta za posledních několik dekád zvětšila až absurdním způsobem, lze vnímat jako axiom. Jenže každé pravidlo má svou výjimku.
Slova o tom, ze automobily v průběhu let stále rostou, leckdo vyslovuje se stejnou jistotou jako frázi, že slunce vyjde každé ráno. Ne snad, že by se obvykle zvětšovaly skokově, nárůst rozměrů je spíš postupný, je nicméně patrný velmi jasně. Stačí si vedle sebe postavit vozy vzdálené několik generací. A někdy ani to ne, takové původní Mini, původní Fiat 500 nebo „Godzilla” generace R34 vedle svých současných následníků vypadají kolikrát jako hračky vedle monster.
Zvětšování aut je nakonec logickým a nevyhnutelným krokem. Zákazníci chtějí stále větší výkon, širší výbavu, lepší komfort a lepší aktivní i pasivní bezpečnost. A po stránce bezpečnosti tu jsou také vládní a mezinárodní nařízení, které diktují třeba prostor mezi kapotou a motorem jako deformační zónu kvůli nepozorným chodcům anebo povinou instalaci airbagů. Právě té padne za oběť Dodge Viper, příští generace proto bude muset mít větší kabinu.
Vypadá to vážně jako axiom, jenže jako mají pravidla své potvrzující výjimky, je i tato nezpochybnitelná pravda také zpochybnitelná. Dnes vám ukážeme automobil, který se za dobu jeho produkce nic takového nepostihlo. A není to žert, nejde tu o Opel Speedster ani nic podobného, co by se vyrábělo jen chvíli a v jedné nebo dvou generacích, je to vůz, jehož produkce začala v roce 1953 a který se naopak vyrábí neuvěřitelně dlouho v celkem sedm generacích. Od padesátých let minulého století je na světě nepřetržitě, celou dobu je to vůz pro nadšené řidiče a za svou existenci se stačil stát ikonou - Chevrolet Corvette.
Při vzpomínkách na předchozí iterace se to zdá být skoro k nevíře, ale čísla nelžou. Poprvé se s Corvette veřejnost seznámila v roce 1953 na autoshow GM Motorama v New Yorku, tehdy měla řadový šestiválec a ve své úplně první podobě byla dlouhá 4 250 mm. Už v rámci první generace označené jako C1 se ale v roce 1958 dostala na délku 4 500 mm. A od té doby se na ní podstatě nic nezměnilo. Však se podívejte na grafiku.
Vývoj délky Chevroletu Corvette
Současná generace Corvette nejenže není delší, ona je dokonce i o něco kratší. Vidíme také, že už tu byly i větší Corvette, v posledních generacích se ale spíše zmenšují. Je to pozoruhodné a i když v případě amerických aut neplatí slova o postupném zvětšování tak moc, jako u těch evropských, je krajně neobvyklé, aby se rozměry auta během 59 let - navzdory všemu zmíněnému - prakticky nezměnily.
Pro srovnání se podívejme na vývoj délky evropského überbestselleru - Volkswagenu Golf. Jistě, je to vůz úplně odlišné kategorie, cílený na úplně odlišné zákazníky, ale je opravdu těžké najít v Evropě auto, které by se vyrábělo podobně dlouho jako Corvette. Golf je jí alespoň blízko a výhodou pro nás je, že ho každý dobře zná od jedničky až po sedmičku.
Vývoj délky Volkswagenu Golf
Jak ukazují tabulka a graf, Golf roste prakticky pořád. Nejvíce se tak stalo v prvních čtyřech generacích jeho existence, pětka už se zvětšila jen trochu a šestka prakticky vůbec, šlo spíše o facelift. Sedmička je pak znovu citelně delší a všimněme si, že nyní je Golf už delší, než prapůvodní inkarnace Corvette.
O délku jako takovou nám ale v prvé řadě nejde - jde o vývoj, jakým jednotlivá auta prochází. „Linie Golfu” bude vlastní prakticky všemu, co známe a vyrábí se alespoň po několik dekád, Corvette ale nikoli. A i když jde o auta úplně jiných segmentů, bezpečnostní nařízení, homologační pravidla i očekávání zákazníků se na ně vztahují velmi podobnou měrou. Nakonec, i když Vette byla vždycky relativně silný sporťák, ta dnešní má mnohonásobně vyšší výkon než úplně první iterace (150 koní), a to i pokud se budeme bavit o modelovém roku 1958 (230 koní).
Napadá vás další auto kromě Corvette, které se vyrábí podobně dlouho a které svou délkou neroste? Napište nám o něm v komentářích.
Corvette se výrazněji měnila jen v rámci své úplně první generace, od roku 1958 je v podstatě pořád stejná, větší byla jen C3
VW Golf roste pořád, během 40 let se zvětšil skoro o půl metru a více jak 10 procent
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 7 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 9 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 10 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva