Zemřel muž, který zachránil 911 a možná i celé Porsche. Jak, to dodnes fascinuje

Porsche a 911 jsou pro leckoho skoro synonyma, v 80. letech ale u Němců panovalo jiné přesvědčení. Někdo ho zvrátit musel a byl to Peter Schulz.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Zemřel muž, který zachránil 911 a možná i celé Porsche. Jak, to dodnes fascinuje

1.11.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Zemřel muž, který zachránil 911 a možná i celé Porsche. Jak, to dodnes fascinuje

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Porsche a 911 jsou pro leckoho skoro synonyma, v 80. letech ale u Němců panovalo jiné přesvědčení. Někdo ho zvrátit musel a byl to Peter Schulz.

Pokud jste se někdy více zajímali o historii Porsche, patrně víte, že produkce dnes ikonické 911 měla skončit v roce 1981. Nástupcem měl být osmiválcový model 928, který získal v roce 1978 titul Auto roku a ve verzi 928 S4 se v roce 1987 stal nejrychlejším sériovým autem světa, minimálně s atmosférickým motorem. Přesto ji fanoušci značky moc v lásce neměli, protože nebyla moc sportovní a ve srovnání s 911 byla velká a těžká.

I tak měla devětsetjedenáctka skončit. Porsche si bylo dobře vědomo, že konstrukce vozu s motorem vzadu má své limity a ty v tu chvíli v jeho očích převažovaly. Devětsetjedenáctka byla složitá a drahá zejména na vývoj, však vytřískat konkurenceschopný sporťák z obráceného kladiva na kolech není zrovna lehký úkol. Koncepce vůz přesto omezovala v agilitě, ovladatelnosti i praktičnosti. A na konci 70. let se také objevovaly problémy s kvalitou, takže 911 klesaly prodeje a trh nebyl nabídkou vozů s motorem vpředu, tedy zejména 924 a 928, příliš nadšen.

Rok 1980 tedy pro Porsche nebyl dobrý, byl to první ztrátový rok v celé existenci automobilky. V tu chvíli do firmy vstoupil člověk jménem Peter Schutz, původem německý Žid, který ovšem začal svou kariéru v automobilovém průmyslu ve Spojených státech. V roce 1980 ho sám Ferry Porsche pozval, aby se účastnil výběrového řízení na výkonného ředitele Porsche.

Schutz se narodil v roce 1930 v Berlíně. V roce 1937 byla jeho rodina nucena uprchnout na Kubu před sílícím nacismem. Později přesídlila do amerického Chicaga, kde Peter Schutz vystudoval strojní inženýrství a nastoupil k firmě Caterpillar Tractor. Později přešel ke Cumminsu, kde skončil až v reakci na nelibost vedení k jeho rozhodnutí přednášet na konferenci odborové unie International Brotherhood of Teamsters v roce 1976.

Ono místo ředitele Porsche v roce 1980 získal, částečně i proto, že vedení předpokládalo, že napůl Američan v čele pomůže s prodeji v této klíčové zemi. Po nástupu si všiml, že personál byl „jaksi smutný”. Zjistil, že tento stav má co do činění s rozhodnutím o konci 911. Podle představenstva byla zastaralá; v rozhodování o její budoucnosti hrála roli jen racionalita.

„Je třeba chápat, že když se v Německu rozhodne, je to rozhodnuté. Firma řekla, že 911 je historií. Tohle rozhodnutí jsem ale změnil ve svém třetím týdnu v práci. Pamatuji si ten den docela dobře,” vzpomínal kdysi Schutz na rok 1980. „Přišel jsem do kanceláře šéfinženýra prof. Helmutha Botta, abychom probrali plány na nový model. Na zdi jsem si všiml grafu, který predikoval budoucnost tří modelů - 911, 928 a 944. Druhé dva vykazovaly nárůst prodejů, ale linka 911 končila v roce 1981.”

„Vzal jsem z Bottova stolu fix a protáhl jsem linku 911 přes zbytek grafu, na zeď a až na dveře. Když jsem se pak vrátil do jeho kanceláře, vidím Botta křenit se. 'Rozumíme si?' zeptal jsem se. A kývnutím hlavy jsme si rozuměli,” končí s vyprávěním. 911 tak byla doslova tahem tužky zachráněna a dnes z ní je ikona a špičkový sporťák, a to navzdory zcela špatné koncepci motoru podélně za zadní nápravou.

Kdyby Schulz tehdy nedal spíše na instinkt než ryzí racionalitu a z pozice ředitele nerozhodl tak, jak rozhodl, 911 by zřejmě nadobro zmizela z povrchu zemského. A je otázkou, co by bylo se samotným Porsche, pro které je tento model stále hlavní tvůrcem jeho image. Po roce 1980 se automobilce znovu začalo dařit a své prodeje do poloviny 80. let v USA ztrojnásobila.

Peter Schutz zemřel o uplynulém víkendu ve věku 87 let.


Zemřel muž, který zachránil 911 a možná i celé Porsche. Jak, to dodnes fascinuje - 1 - peter schutz porsche
Peter Schutz, muž, který zachránil 911

Zemřel muž, který zachránil 911 a možná i celé Porsche. Jak, to dodnes fascinuje - 2 - porsche 911 930 carrera 32 1984 01Zemřel muž, který zachránil 911 a možná i celé Porsche. Jak, to dodnes fascinuje - 3 - porsche 911 930 carrera 32 1984 02Zemřel muž, který zachránil 911 a možná i celé Porsche. Jak, to dodnes fascinuje - 4 - porsche 911 930 carrera 32 1984 03Zemřel muž, který zachránil 911 a možná i celé Porsche. Jak, to dodnes fascinuje - 5 - porsche 911 930 carrera 32 1984 04Zemřel muž, který zachránil 911 a možná i celé Porsche. Jak, to dodnes fascinuje - 6 - porsche 911 930 carrera 32 1984 05Zemřel muž, který zachránil 911 a možná i celé Porsche. Jak, to dodnes fascinuje - 7 - porsche 911 930 carrera 32 1984 06Zemřel muž, který zachránil 911 a možná i celé Porsche. Jak, to dodnes fascinuje - 8 - porsche 911 930 carrera 32 1984 07Zemřel muž, který zachránil 911 a možná i celé Porsche. Jak, to dodnes fascinuje - 9 - porsche 911 930 carrera 32 1984 08Zemřel muž, který zachránil 911 a možná i celé Porsche. Jak, to dodnes fascinuje - 10 - porsche 911 930 carrera 32 1984 09Zemřel muž, který zachránil 911 a možná i celé Porsche. Jak, to dodnes fascinuje - 11 - porsche 911 930 carrera 32 1984 10
Bez něj by nebyla ani 911 Carrera 3,2 z roku 1984 (na obrázcích) a asi ani novodobé 911

Zdroj: Jalopnik, GTspirit.de

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše