Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Zemřel muž, který zachránil 911 a možná i celé Porsche. Jak, to dodnes fascinuje
1.11.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Porsche a 911 jsou pro leckoho skoro synonyma, v 80. letech ale u Němců panovalo jiné přesvědčení. Někdo ho zvrátit musel a byl to Peter Schulz.
Pokud jste se někdy více zajímali o historii Porsche, patrně víte, že produkce dnes ikonické 911 měla skončit v roce 1981. Nástupcem měl být osmiválcový model 928, který získal v roce 1978 titul Auto roku a ve verzi 928 S4 se v roce 1987 stal nejrychlejším sériovým autem světa, minimálně s atmosférickým motorem. Přesto ji fanoušci značky moc v lásce neměli, protože nebyla moc sportovní a ve srovnání s 911 byla velká a těžká.
I tak měla devětsetjedenáctka skončit. Porsche si bylo dobře vědomo, že konstrukce vozu s motorem vzadu má své limity a ty v tu chvíli v jeho očích převažovaly. Devětsetjedenáctka byla složitá a drahá zejména na vývoj, však vytřískat konkurenceschopný sporťák z obráceného kladiva na kolech není zrovna lehký úkol. Koncepce vůz přesto omezovala v agilitě, ovladatelnosti i praktičnosti. A na konci 70. let se také objevovaly problémy s kvalitou, takže 911 klesaly prodeje a trh nebyl nabídkou vozů s motorem vpředu, tedy zejména 924 a 928, příliš nadšen.
Rok 1980 tedy pro Porsche nebyl dobrý, byl to první ztrátový rok v celé existenci automobilky. V tu chvíli do firmy vstoupil člověk jménem Peter Schutz, původem německý Žid, který ovšem začal svou kariéru v automobilovém průmyslu ve Spojených státech. V roce 1980 ho sám Ferry Porsche pozval, aby se účastnil výběrového řízení na výkonného ředitele Porsche.
Schutz se narodil v roce 1930 v Berlíně. V roce 1937 byla jeho rodina nucena uprchnout na Kubu před sílícím nacismem. Později přesídlila do amerického Chicaga, kde Peter Schutz vystudoval strojní inženýrství a nastoupil k firmě Caterpillar Tractor. Později přešel ke Cumminsu, kde skončil až v reakci na nelibost vedení k jeho rozhodnutí přednášet na konferenci odborové unie International Brotherhood of Teamsters v roce 1976.
Ono místo ředitele Porsche v roce 1980 získal, částečně i proto, že vedení předpokládalo, že napůl Američan v čele pomůže s prodeji v této klíčové zemi. Po nástupu si všiml, že personál byl „jaksi smutný”. Zjistil, že tento stav má co do činění s rozhodnutím o konci 911. Podle představenstva byla zastaralá; v rozhodování o její budoucnosti hrála roli jen racionalita.
„Je třeba chápat, že když se v Německu rozhodne, je to rozhodnuté. Firma řekla, že 911 je historií. Tohle rozhodnutí jsem ale změnil ve svém třetím týdnu v práci. Pamatuji si ten den docela dobře,” vzpomínal kdysi Schutz na rok 1980. „Přišel jsem do kanceláře šéfinženýra prof. Helmutha Botta, abychom probrali plány na nový model. Na zdi jsem si všiml grafu, který predikoval budoucnost tří modelů - 911, 928 a 944. Druhé dva vykazovaly nárůst prodejů, ale linka 911 končila v roce 1981.”
„Vzal jsem z Bottova stolu fix a protáhl jsem linku 911 přes zbytek grafu, na zeď a až na dveře. Když jsem se pak vrátil do jeho kanceláře, vidím Botta křenit se. 'Rozumíme si?' zeptal jsem se. A kývnutím hlavy jsme si rozuměli,” končí s vyprávěním. 911 tak byla doslova tahem tužky zachráněna a dnes z ní je ikona a špičkový sporťák, a to navzdory zcela špatné koncepci motoru podélně za zadní nápravou.
Kdyby Schulz tehdy nedal spíše na instinkt než ryzí racionalitu a z pozice ředitele nerozhodl tak, jak rozhodl, 911 by zřejmě nadobro zmizela z povrchu zemského. A je otázkou, co by bylo se samotným Porsche, pro které je tento model stále hlavní tvůrcem jeho image. Po roce 1980 se automobilce znovu začalo dařit a své prodeje do poloviny 80. let v USA ztrojnásobila.
Peter Schutz zemřel o uplynulém víkendu ve věku 87 let.
Peter Schutz, muž, který zachránil 911
Bez něj by nebyla ani 911 Carrera 3,2 z roku 1984 (na obrázcích) a asi ani novodobé 911
Zdroj: Jalopnik, GTspirit.de
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před hodinou - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 16:00
- MČR Flat Track: 20. dubna 2024 plochodrážní stadion ve Slaném včera 11:57
- Harley on Tour 2024: vyzkoušejte nové modely včera 10:45
- Pre Assen - na čele jsou Bulega, Montella a Mahendra včera 10:00
- Časový program Pirelli Dutch Round 16.4.2024
Nejčtenější články
- BMW unikly ještě lepší záběry jeho nového X, nejlépe ukazují, proč budou mít SUV značky znovu navrch
20.3.2024 - Nový Mercedes-AMG GT se čtyřválcovým motorem je další odpovědí na otázku, kterou nikdo nepoložil
20.3.2024 - Tesla Cybertruck zkusila přebrodit docela normální potok, asi metr za ním se začala rozpadat
20.3.2024 - Putinova limuzína dostala facelift, poprvé se ukáže světu při inauguraci staronového ruského prezidenta
20.3.2024 - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
20.3.2024
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.18. 11:05 - M.Z.
- Pneu koutek 04.18. 09:17 - Snowman000
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- BMW Divize 04.17. 21:57 - jerry
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.17. 15:24 - mattonecz
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 04.17. 12:48 - řidičBOB