Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Zesnulý Niki Lauda byl hlavně excelentní pilot, vyhrávat uměl bez turba i bez křídla
24.5.2019 | Petr Prokopec
Niki Lauda, kterého nakonec dohnaly následky jeho 43 let staré nehody, byl v moderní době znám spíše jako legenda, pilot, komentátor či manažer. On to byl ale hlavně skvělý pilot a závod v Brands Hatch roku 1982 to skvěle připomíná.
Tento týden svět přišel o jednoho z posledních velikánů Formule 1. Niki Lauda zemřel v noci z pondělka na úterý ve věku 70 let, za čímž stály jeho zdravotní komplikace z posledních měsíců. Rakušana tak definitivně dohnala zubatá s kosou, která na něj číhala již v roce 1976 na Nürburgringu. Z jejího ohnivého náručí se ovšem dokázal vyprostit a následně šokovat i ty, kterým Formule 1 vůbec nic neříkala. Do kokpitu se totiž vrátil po nehodě, která navždy poznamenala jeho zdraví, již po pouhých šesti týdnech. A rovnou v italské Grand Prix skončil čtvrtý.
Právě tato událost proslavila Laudu vůbec nejvíce. Bylo by ovšem škoda, kdyby v našich vzpomínkách měl být zafixován jen jako „ten, který přežil“. Koneckonců jde o trojnásobného mistra světa, který jako vůbec jediný pilot na světě dokázal získat tituly se dvěma nejprestižnějšími týmy světa, tedy s Ferrari a McLarenem. V barvách britské stáje se navíc stal šampionem až po svém comebacku, po roce 1979 si totiž dal ve Formuli 1 na nějaký čas přestávku.
Rakušan se do královské motoristické disciplíny vrátil v roce 1982, přičemž McLaren jej měl angažovat za tehdy královský plat 3 miliony dolarů. V této sezóně skončil v šampionátu pátý s třicetibodovým ziskem, chlubit se zároveň mohl i dvěma vítězstvími. My si nyní posvítíme na to pozdější, jenž přišlo v britské velké ceně, která se nejela na okruhu Silverstone, nýbrž na Brands Hatch. To je mimochodem trať hojně využívaná tvůrci filmu Rivalové, jenž o Laudovi pojednával.
Zpět ale k samotnému závodu, který zpočátku vůbec nevypadal, že by se jel v Laudově režii. Rakušan skončil v kvalifikaci až na pátém místě, zatímco na pole position se vůbec poprvé v kariéře postavil Keke Rosberg. Pro toho se ostatně sezóna 1982 stala nejúspěšnější v kariéře, neboť na jejím konci byl korunován mistrem světa. Zajímavé přitom je, že během tohoto roku dokázal získat pouze jediné vítězství, a to v Dijonu. Jeho Williams však byl spolehlivější než Laudův McLaren.
Monopost MP4/1 byl přitom více než revoluční, neboť se jednalo o první vůz Formule 1, jehož šasí bylo kompletně z karbonu. Představen byl již v roce 1981, Lauda tak používal „béčkovou“ specifikaci. Zajímavé přitom je, že na Brands Hatch vyrazil bez křídla, stejně jako mnoho dalších jezdců. Řada jich ovšem čelní spoiler měla. Byl to přitom právě Niki, kdo již v roce 1979 před svým prvním odchodem ze šampionátu zjistil, že vozy jsou na některých okruzích bez křídla rychlejší.
To jsme ale poněkud odbočili, vrátit se tak můžeme k samotnému závodu na Brands Hatch, jenž dokonale mapuje Laudův charakter. Rakouský závodník se totiž vyznačoval agresivní jízdou pouze ve chvílích, kdy to bylo potřeba. Hned v prvním kole tak na to šlápl a v nájezdu do zatáčky Druids překonal Didiera Pironiho. Před sebou tak měl již jen jeden vůz, neboť Riccardo Patrese se srazil na startu s René Arnouxem a Rosbergovi odešel ráno motor, takže startoval zezadu.
Lauda si přitom byl vědom skutečnosti, že jeho McLaren s atmosférickým třílitrovým osmiválcem nemá po stránce dynamické na Brabham BT50 Nelsona Piqueta, jenž byl poháněn 1,5litrovým turbem od BMW. Zároveň však velmi dobře věděl, že přeplňované jednotky trápí značná nespolehlivost. Víceméně tak jen čekal na selhání soupeře, které přišlo v devátém kole. Poté již měl Niki cestu k vítězství prakticky volnou.
Díky tomu, že Piquetovi odešel palivový systém, jsme se nedočkali situace, která se momentálně v závodech již nenosí. Brabham totiž v rámci agresivní strategie natankoval oba vozy minimálním množstvím paliva. Patrese a Piquet si pak měli díky výkonným motorům vybudovat dostatečný náskok, který by jim umožnil zastavit v boxech, dotankovat a rovnou i vyměnit pneumatiky. Nehody ale plány zmařily.
Niki pak tímto vítězstvím definitivně zavřel ústa všem kritikům, dle kterých Rakušan měl být již za zenitem. Jeho opětovná cesta na vrchol ale byla ještě velmi dlouhá, neboť v roce 1983 skončil v šampionátu až desátý. McLaren se totiž rozhodl rozloučit s atmosférou Fordu a místo toho vsadil na přeplňovanou jednotku od Porsche. Ta však byla usazena do experimentální specifikace monopostu MP4/1E.
Již o rok později ale Britové vyrukovali s novým vozem MP4/2, který taktéž přišel s nemalými inovacemi. Karbon se totiž rozšířil i na kotouče, což opět tým vzdálilo od konkurence. Lauda pak v této sezóně vyhrál pětkrát, přičemž jedny zlaté vavříny pochází z Rakouska. Domácí velkou cenu přitom vyhrál jako vůbec jediný z rakouských jezdců. Tehdy se potřetí stal mistrem světa, bylo mu 35 let. Dalších 35 let si na tomto světě ještě užil, teď už na něj můžeme jen vzpomínat jako na jednoho z nejlepších automobilových pilotů historie tohoto světa.
Niki Lauda proslul mimo jiné i jako chladnokrevný byznysmen. Této vlastnosti plně využil v britské velké ceně v roce 1982, kdy jej k vítězství přivedla hlavně trpělivost a rozvážnost
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
- Oliver König pojede IDM s Ducati 23.4.2024
- Harley-Davidson Praha: 6. Nedoklubko Challenge 25. května 2024 22.4.2024
Nejnovější články
- Dodnes úplně nový, totálně oholený Ford Focus první generace může být váš, při jeho jednoduchosti je to auto navěky
před hodinou - Fiskeru došly peníze. Už neplatí ani úroky z dluhů, bankrot očekává každým dnem
před 3 hodinami - Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky za má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
včera - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
včera - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
včera
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 08:53 - spooon
- Onboard videa 04.25. 08:36 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis