Zkrachovalá továrna ZiLu dnes skýtá zvláštní pohledy, Dílna č. 6 dále fascinuje

Byla to jedna z největších automobilových továren vůbec, na ploše 65 hektarů se vyráběla auta všech myslitelných typů. Po krachu je většina z ní stržena, část, kde vznikaly luxusní limuzíny ale stále stojí a dokonce funguje.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Zkrachovalá továrna ZiLu dnes skýtá zvláštní pohledy, Dílna č. 6 dále fascinuje

11.11.2019 | Petr Miler

Zkrachovalá továrna ZiLu dnes skýtá zvláštní pohledy, Dílna č. 6 dále fascinuje

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Byla to jedna z největších automobilových továren vůbec, na ploše 65 hektarů se vyráběla auta všech myslitelných typů. Po krachu je většina z ní stržena, část, kde vznikaly luxusní limuzíny ale stále stojí a dokonce funguje.


Sovětskou automobilku ZiL asi není třeba dlouze představovat. Tato firma vyráběla během své zhruba osmdesátileté historie spoustu různých náklaďáků i osobních aut a mimo jiné stála také za luxusními vozy pro sovětskou a později ruskou vládu. Po pádu komunismu, koncem devadesátých let ovšem zbankrotovala, protože s otevřením trhu zahraničním výrobcům přestala být konkurenceschopná.

Záběr ZiLu byl skutečně široký a tuto značku najdeme na spoustě pozoruhodných vozů všeho druhu. Mimo jiné i na off-roadu se šnekovým pohonem nebo na sovětském supersportu s teoretickou maximálkou 270 km/h. Několik let po bankrotu se podařilo alespoň značce ZiL znovu vdechnout život a jiné právní subjekty ji využívají dodnes. ZiL si tak říká třeba i stroj pro armádu a speciální jednotky s děsivým názvem Kat.

Moderní projekty vznikají jinde, původní továrna v Moskvě, která stála na více než 65 hektarech pozemků, už dávno osiřela. Místa, na kterých stála, se postupně stávají prostory pro nové obchodní a bytové komplexy, její malá část je ale stále udržována v původním stavu a dokonce za chodu.

Jde zejména o tzv. Dílnu číslo 6, trochu tajemné místo založené už v dobách Sovětského svazu, kde stále probíhají práce na kdysi exkluzivních autech pro státnické a diplomatické účely. O její zachování se v roce 2014 postarala skupina jistě bohatých nadšenců dýchajících pro ruskou automobilovou historii, kteří odkoupili část ztrátového podniku, 50 specialistů pracujících na výjimečných ZiLech zaměstnali a dodnes je nechávají pracovat na autech původně určených pro sovětské elity.

Také toto místo bude ale v horizontu několika měsíců zničeno, i ono ustoupí nové výstavbě. Právě proto jej nyní navštívil Konstantin Kokoškin a zdokumentoval stav, ve kterém přežívá už více než 100 let po zrodu původního ZiLu. Jak můžete vidět, zaměstnanci tu stále pracují s vesměs původním vybavením v prakticky původních podmínkách na renovaci rozličných „papaláškár”. Ty jistě budou dokončeny, další osud samotné dílny je ale ve hvězdách.

Majitelé slibují, že část strojů a nedokončených vozů převezou na místo, které bude sloužit jako muzeum firmy, to je ale hudba budoucnosti. Současnost můžete navnímat na Kokoškinových fotkách níže - je to věru zvláštní místo, skoro jako by se tu před mnoha dekádami zastavil čas.


Zkrachovalá továrna ZiLu dnes skýtá zvláštní pohledy, Dílna č. 6 dále fascinuje - 1 - ZiL tovarna stav 2019 01Zkrachovalá továrna ZiLu dnes skýtá zvláštní pohledy, Dílna č. 6 dále fascinuje - 2 - ZiL tovarna stav 2019 02Zkrachovalá továrna ZiLu dnes skýtá zvláštní pohledy, Dílna č. 6 dále fascinuje - 3 - ZiL tovarna stav 2019 03Zkrachovalá továrna ZiLu dnes skýtá zvláštní pohledy, Dílna č. 6 dále fascinuje - 4 - ZiL tovarna stav 2019 04Zkrachovalá továrna ZiLu dnes skýtá zvláštní pohledy, Dílna č. 6 dále fascinuje - 5 - ZiL tovarna stav 2019 05Zkrachovalá továrna ZiLu dnes skýtá zvláštní pohledy, Dílna č. 6 dále fascinuje - 6 - ZiL tovarna stav 2019 06Zkrachovalá továrna ZiLu dnes skýtá zvláštní pohledy, Dílna č. 6 dále fascinuje - 7 - ZiL tovarna stav 2019 07Zkrachovalá továrna ZiLu dnes skýtá zvláštní pohledy, Dílna č. 6 dále fascinuje - 8 - ZiL tovarna stav 2019 08Zkrachovalá továrna ZiLu dnes skýtá zvláštní pohledy, Dílna č. 6 dále fascinuje - 9 - ZiL tovarna stav 2019 09Zkrachovalá továrna ZiLu dnes skýtá zvláštní pohledy, Dílna č. 6 dále fascinuje - 10 - ZiL tovarna stav 2019 10Zkrachovalá továrna ZiLu dnes skýtá zvláštní pohledy, Dílna č. 6 dále fascinuje - 11 - ZiL tovarna stav 2019 11Zkrachovalá továrna ZiLu dnes skýtá zvláštní pohledy, Dílna č. 6 dále fascinuje - 12 - ZiL tovarna stav 2019 12Zkrachovalá továrna ZiLu dnes skýtá zvláštní pohledy, Dílna č. 6 dále fascinuje - 13 - ZiL tovarna stav 2019 13Zkrachovalá továrna ZiLu dnes skýtá zvláštní pohledy, Dílna č. 6 dále fascinuje - 14 - ZiL tovarna stav 2019 14Zkrachovalá továrna ZiLu dnes skýtá zvláštní pohledy, Dílna č. 6 dále fascinuje - 15 - ZiL tovarna stav 2019 15Zkrachovalá továrna ZiLu dnes skýtá zvláštní pohledy, Dílna č. 6 dále fascinuje - 16 - ZiL tovarna stav 2019 16Zkrachovalá továrna ZiLu dnes skýtá zvláštní pohledy, Dílna č. 6 dále fascinuje - 17 - ZiL tovarna stav 2019 17Zkrachovalá továrna ZiLu dnes skýtá zvláštní pohledy, Dílna č. 6 dále fascinuje - 18 - ZiL tovarna stav 2019 18
Tajuplná Dílna č. 6 stále existuje a funguje, za pár měsíců má ale i ona být stržena

Zdroj: Auto.Mail.ru

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.