Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Zkrachovalá továrna ZiLu dnes skýtá zvláštní pohledy, Dílna č. 6 dále fascinuje
11.11.2019 | Petr Miler
Byla to jedna z největších automobilových továren vůbec, na ploše 65 hektarů se vyráběla auta všech myslitelných typů. Po krachu je většina z ní stržena, část, kde vznikaly luxusní limuzíny ale stále stojí a dokonce funguje.
Sovětskou automobilku ZiL asi není třeba dlouze představovat. Tato firma vyráběla během své zhruba osmdesátileté historie spoustu různých náklaďáků i osobních aut a mimo jiné stála také za luxusními vozy pro sovětskou a později ruskou vládu. Po pádu komunismu, koncem devadesátých let ovšem zbankrotovala, protože s otevřením trhu zahraničním výrobcům přestala být konkurenceschopná.
Záběr ZiLu byl skutečně široký a tuto značku najdeme na spoustě pozoruhodných vozů všeho druhu. Mimo jiné i na off-roadu se šnekovým pohonem nebo na sovětském supersportu s teoretickou maximálkou 270 km/h. Několik let po bankrotu se podařilo alespoň značce ZiL znovu vdechnout život a jiné právní subjekty ji využívají dodnes. ZiL si tak říká třeba i stroj pro armádu a speciální jednotky s děsivým názvem Kat.
Moderní projekty vznikají jinde, původní továrna v Moskvě, která stála na více než 65 hektarech pozemků, už dávno osiřela. Místa, na kterých stála, se postupně stávají prostory pro nové obchodní a bytové komplexy, její malá část je ale stále udržována v původním stavu a dokonce za chodu.
Jde zejména o tzv. Dílnu číslo 6, trochu tajemné místo založené už v dobách Sovětského svazu, kde stále probíhají práce na kdysi exkluzivních autech pro státnické a diplomatické účely. O její zachování se v roce 2014 postarala skupina jistě bohatých nadšenců dýchajících pro ruskou automobilovou historii, kteří odkoupili část ztrátového podniku, 50 specialistů pracujících na výjimečných ZiLech zaměstnali a dodnes je nechávají pracovat na autech původně určených pro sovětské elity.
Také toto místo bude ale v horizontu několika měsíců zničeno, i ono ustoupí nové výstavbě. Právě proto jej nyní navštívil Konstantin Kokoškin a zdokumentoval stav, ve kterém přežívá už více než 100 let po zrodu původního ZiLu. Jak můžete vidět, zaměstnanci tu stále pracují s vesměs původním vybavením v prakticky původních podmínkách na renovaci rozličných „papaláškár”. Ty jistě budou dokončeny, další osud samotné dílny je ale ve hvězdách.
Majitelé slibují, že část strojů a nedokončených vozů převezou na místo, které bude sloužit jako muzeum firmy, to je ale hudba budoucnosti. Současnost můžete navnímat na Kokoškinových fotkách níže - je to věru zvláštní místo, skoro jako by se tu před mnoha dekádami zastavil čas.
Tajuplná Dílna č. 6 stále existuje a funguje, za pár měsíců má ale i ona být stržena
Zdroj: Auto.Mail.ru
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 2 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- Šéf Bosche si najednou myslí, že za pár let budou elektromobily kupovat skoro všichni, ještě před měsícem o tom pochyboval
před 20 minutami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před hodinou - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 2 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 3 hodinami - Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před 5 hodinami