Home > Rubriky a sekce > Ostatní > Článek
Crash test Fiatu Tipo: Italovi z levného kraje nepomohl ani dvojí metr
27.10.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Euro NCAP otestovala bezpečnost nového sedanu se standardní i příplatkovou výbavou. Na nejvyšší hodnocení Tipo nedosáhlo ani jednou.
Fiatu Tipo jsme se podívali na zoubek již v červnu, přičemž jsme konstatovali, že nový italský sedan není střelou mimo terč. Právě naopak by řadu lidí mohl zaujmout, a to díky nabízenému pohodlí i zajímavému designu. Navíc je k mání za velmi zajímavou cenu, což pro některé zákazníky bude ten nejpřesvědčivější argument. Již za nějakých 280 tisíc korun totiž mohou dostat kus auta, jež zdobí logo Fiatu, které přeci jen má o trochu větší váhu než emblém Dacie.
Právě důraz kladený na co nejnižší cenu je ovšem důvodem, proč Tipo nemá v základu zrovna přehršel bezpečnostních systémů, zejména těch elektronických a asistenčních. Málokdo by tedy čekal, že italský sedan projde crash testy organizace Euro NCAP jako nůž máslem a na jejich konci skončí bez ztráty květinky. Značka proto velmi ráda využila nabízeného dvojího metru, který je od letošního roku k dispozici, a přihlásila Tipo ke zkouškám také s příplatkovými autonomními brzdami.
Než se podíváme na konkrétní výsledky, jen v rychlosti zopakujeme, oč vlastně v rámci onoho dvojího metru běží. Euro NCAP nám chce s jeho pomocí prokázat, nakolik jsou vozy s asistenčními systémy bezpečnější než jejich protějšky, jež se musí bez autonomních brzd či monitoringu jízdních pruhů obejít. Ve výsledku nám ale spíše ukazuje, nakolik tyto technologie ovlivňují hodnocení a na pasivní bezpečnost nemají vůbec žádný vliv.
Již několikráte jsme zmínili, že rozhodně nebrojíme proti stále vyšší bezpečnosti na silnicích. Naopak, danému úsilí můžeme jen aplaudovat. Jde nám ale spíše o transparentnost a srozumitelnost celého crash testu. Koneckonců, stačí jen pohled na autonomní brzdy, které ovlivňují hned tři kategorie včetně ochrany dospělé posádky. Překvapivě se ale nepodepisují na bezpečnosti vašich ratolestí, i když ty sedí v tomtéž voze.
Nyní už k samotným výsledkům. Ty jsou v případě Fiatu Tipo naprosto shodné jako u ochrany dospělých, tak u dětí i chodců. Důvodem je to, že ač vůz autonomní brzdy za příplatek může mít, ty v rychlostech do 20 km/h nedovedou zcela odvrátit nehodu. A proto nebyly bodovány.
Přestože nám tedy Euro NCAP chtělo ukázat, jak moc mohou nové technologie navýšit bezpečnost, zde se to zrovna nepovedlo - Tipo je sice za příplatek může mít, měli-li bychom soudit jen na základě výsledku NCAP, byly by pouze vyhazování peněz z oken. Brzdy se projevují pouze v kategorii elektronických berliček, kde navyšují verdikt standardního vozu z 25 na 57 procent. Díky tomu tak lépe vybavený a dražší Fiat získává čtyři hvězdy místo tří, samotná odolnost nárazu je ale pořád stejná - jistě ne bídná, ale také nikoli zářná.
Závěrem našeho, dnes trochu netradičně stylizovaného, příspěvku můžeme dodat, že vyjma výše zmiňovanou kategorii je tedy veškeré další hodnocení stejné. Za ochranu dospělých tak Tipo obdrželo 82 %, přičemž kritika mířila hlavně na vyšší ohrožení hrudníku cestujících vpředu i vzadu při nárazu celou přídí. V případě ochrany dětí (60 %) pak výtky mířily kupříkladu ke špatně čitelným informacím o stavu čelního airbagu.
Ve finále tu pak máme ochranu chodců (62 %), kde lze kritiku již tradičně hledat v souvislosti s tuhými čelními sloupky. Na to si ovšem skutečně budou stěžovat maximálně pěší a testovací komisaři Euro NCAP, samotná posádka vozu je ale v případě havárie ocení.
Tip: Projděte si výsledky dalších crash testů Euro NCAP.
Stručný přehled výsledků Fiatu Tipo
Tabulka s klíčovými výsledky Fiatu Tipo (standard)
Tabulka s klíčovými výsledky Fiatu Tipo (bezpečnostní paket)
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Fiatu Tipo ve standardní výbavě a s bezpečnostním paketem na stránkách Euro NCAP.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- Auta Vietnamce, který i v ČR vydělal miliardy na nudlích, jsou propadák a podvod, údajně prodané vozy chátrají přihlášené v polích
před 2 hodinami - K mání je osobní Honda Ayrtona Senny, legenda patřící legendě stojí na prahu 30. výročí jeho smrti majlant
před 3 hodinami - Maskované Ferrari dědice Fiatu může být vaše, podivné auto má historický význam
včera - Přehlížené SUV Mazdy se jako nové auto stalo propadákem, jako ojetina ale oslní vším, co nabízí
včera - Český trh s ojetými auty se zadrhává, klesají prodeje i dovozy. Jedna jistota ale zůstává: Diesely vládnou
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 09:13 - Brus
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 08:41 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 06:36 - Stepan
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch