Home > Rubriky a sekce > Ostatní > Článek
Nové crash testy: jak bezpečná je Alfa Giulia? A co Seat Ateca a VW Tiguan?
24.6.2016 | Petr Prokopec | 542 příspěvků
(+ videa) Trojice aut zkoušená v tomto kole nárazových testů NCAPu patří mezi sledované novinky. A nelze říci, že by u bruselských zdí utrhla ostudu.
Crash testy Euro NCAP pro letošní rok prošly úpravou pravidel. S jejich novým zněním jsme vás podrobně seznámili již minule, kdy byly proti zdi poslány Suzuki Baleno a Toyota Prius. První zmíněný japonský hatchback si přitom střihl dvě kola, kdy v tom prvním byl vybaven standardními bezpečnostními prvky. Ve druhém pak došlo i na příplatky, mezi nimiž se nacházejí v poslední době často zmiňované autonomní brzdy.
Asi vám nyní nemusíme říkat, jak vše dopadlo a že ve druhém kole bylo Baleno jednoznačně o řád „bezpečnější“ než v tom prvním. Dvojí metr Euro NCAP nám přitom ani tak nepomohl osvětlit, že autonomní brzdy mohou skutečně zachraňovat životy denně, nýbrž spíše poodhalil pozadí toho, jak se dnes v Bruselu bezpečnost nových aut hodnotí.
Je zjevné, že elektronické berličky mají dnes na celkovém verdiktu mnohem větší než oficiálně přiznaný 20procentní podíl. Ovlivňují totiž rovněž ochranu dospělé posádky, stejně jako promlouvají do hodnocení ochrany pěších. Jedinou kategorií, na kterou vliv nemají, je tak bezpečnost dětí, což je pozoruhodné - pokud už se tak pozitivně projevují u dospělých, měly by logicky navyšovat i ochranu jejich ratolestí.
Euro NCAP nám ovšem již mnohokrát v minulosti předvedlo, že logika je na testovací komisaře krátká. Ti totiž také svými názory určují, zda si některé příplatkové prvky koupí dostatečné množství lidí a tudíž jsou uznány či nikoliv. Asi přitom není třeba dodávat, že vyřčený verdikt následně platí na celou řadu - tedy jak na vozy brzdami či monitoringem jízdních pruhů vybavenými, tak na ty, jenž se bez nich obejdou.
Nářky padající na adresu belgické organizace však již necháme být, přeci jen nic nezmění. Místo toho se budeme věnovat hodnocení tří nových aut, na která si Euro NCAP momentálně posvítili. Jak je přitom již naším zvykem, projdeme si verdikty v abecedním pořadí.
Tip: Projděte si výsledky dalších crash testů Euro NCAP.
Stručný přehled výsledků posledních crash testů Euro NCAP
Alfa Romeo Giulia
Italská kráska jde na řadu jako první, přičemž hned při ochraně dospělých ohromuje 98procentním hodnocením. Na tom se podílí plný počet bodů udělených při čelním i bočním nárazu, pouze při „napichování“ na kůl se v lehčím ohrožení ocitl hrudník řidiče. Mimo to pak testovací komisaři ve svém hodnocení vyzdvihli ony sporné autonomní brzdy, které v tomto případě fungovaly nadmíru dobře a v nízkých rychlostech dokázali zamezit všem simulovaným nehodám. Tak tomu může být i v reálném životě, i když již mnohokrát jsme zmínili, že stačí můra na senzorech, a rázem je technologie mimo hru.
Přesunout se můžeme k ochraně dětí, kde Giulia dopadla nejhůře z aktuálně testované trojice. Důvodem je horší bezpečnost šestiletých ratolestí při čelním nárazu, body dolů letěly také za problematickou zadní řadu sedadel, kam nešly doprostřed usadit univerzální sedačky. Na ochraně chodců (69 %) se pak negativně podepisují ostré boční hrany kapoty a rám okna, v případě elektronických berliček (60 %) došlo ke stržení bodů za nejasné ovládání omezovače rychlosti.
Tabulka s klíčovými výsledky Alfy Romeo Giulia
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Kompletní výsledky crash testu Alfy Romeo Giulia.
Seat Ateca
Z Itálie se vypravíme do Španělska k prvnímu z dvojice SUV koncernu VW Group. Ochrana dospělých poskytovaná Seatem Ateca je přitom o trochu horší než u Giulie, za čímž stojí větší riziko při nárazu celou částí přídě, zejména u pasažérů sedících vzadu. Při nárazu z boku navíc nedošlo k dokonalému nafouknutí airbagů, pročež tu máme finálních 93 procent. Ty přitom samozřejmě ovlivňují také do standardní výbavy zařazené autonomní brzdy, jenž stejně jako u Alfy mají fungovat bezproblémově.
Za ochranu dětí si Ateca vysloužila 84 procent, přičemž stejně jako u italského sedanu mířila kritika na vyšší ohrožení hrudníku šestiletých ratolestí. Tím ale výtky skončily. V případě ochrany chodců pak čelní partie Seatu jsou větší hrozbou pro pánev pěších, nicméně i tím hlasy komisařů víceméně utichají. Máme zde proto opětovně o trochu lepší hodnocení (71 %) než u Italů. V rámci elektronických berliček se ale již nic nemění (60 %).
Tabulka s klíčovými výsledky Seatu Ateca
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Kompletní výsledky crash testu Seatu Ateca.
Volkswagen Tiguan
Jsme u posledního „pána na holení“, a sice u druhého SUV postaveného na modulární platformě MQB. S ohledem na značnou příbuznost Seatu Ateca a Volkswagenu Tiguan je přitom více než překvapivé, že Euro NCAP si podalo oba vozy - u mnoha dalších spřízněných vozů totiž takto nečiní. Jak se ovšem ukazuje, německé i španělské SUV se liší více než jen vzhledem, neboť kupříkladu za ochranu dospělých získává Tiguan 96 procent. Nabízí totiž lepší ochranu při bočním nárazu.
Bezpečnost dětí je však již u obou koncernových vozů identická (84 %), přestože u Volkswagenu výtky kromě většího rizika u šestiletých ratolestí mířily také na problémy při usazování univerzálních sedáků vzadu uprostřed. Aktivní kapota pak lehce navýšila hodnocení u ochrany chodců na 72 procent, u elektronických berliček je největší změnou přítomnost monitoringu jízdních pruhů. Díky tomu Tiguan získává 68 %, přestože za omezovač rychlosti má horší hodnocení než Ateca. To samé pak platí v rámci autonomních brzd, které u Seatu reagují při vyšších rychlostech.
Tabulka s klíčovými výsledky Volkswagenu Tiguan
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Kompletní výsledky crash testu Volkswagenu Tiguan.
Diskuze 542 příspěvků
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejčtenější články
- A hned je bezpečno: Nový skrytý radar „vydělal” během prvních 11 dnů provozu přes 2,5 milionu Kč
28.2.2024 - Britové vyzkoušeli inovovaný Ford Puma ST, který přišel o motor i převodovku. Selhává přesně tam, kde měl excelovat
28.2.2024 - Číňané chystají nový kombík pro Evropu, v poměru dynamiky, prostornosti a ceny by mohl být bezkonkurenční nabídkou
28.2.2024 - Audi se chytilo do pasti svých elektrických plánů, cokoli s některými modely teď udělá, bude to špatně
29.2.2024 - Nový levný kombík Lady předčasně odhalil únik patentových obrázků. Divným jménem odrazuje, cenou by měl lákat
29.2.2024
Živá témata na fóru
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.29. 12:15 - Čičo
- Onboard videa 03.29. 09:49 - abgx1
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry