Nové crash testy: jak bezpečné je Audi Q2, Ford Edge a další tři žhavé novinky?

Audi, Ford, Hyundai, SsangYong a Suzuki se sešly v nových nárazových testech EuroNCAP. Některé bodovaly, jiným nepomohl ani dvojí metr.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Ostatní

Nové crash testy: jak bezpečné je Audi Q2, Ford Edge a další tři žhavé novinky?

30.11.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Nové crash testy: jak bezpečné je Audi Q2, Ford Edge a další tři žhavé novinky?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Audi, Ford, Hyundai, SsangYong a Suzuki se sešly v nových nárazových testech EuroNCAP. Některé bodovaly, jiným nepomohl ani dvojí metr.

Máme tu poslední letošní kolo crash testů Euro NCAP. To se stejně jako veškerá předchozí v tomto roce odvíjí dle zcela nových pravidel, jež přikládají velký význam elektronickým bezpečnostním asistentům v podobě autonomních brzd či monitoringu jízdních pruhů. Podíl kategorie, ve které se nacházejí, tak má na celkovém hodnocení 20procentní vliv namísto předchozího 10procentního. Oproti tomu klesl význam kategorie ochrany dospělé posádky, a to z 50 na 40 %.

Mimo to Euro NCAP zavedlo tzv. dvojí metr, kdy automobilkám umožňuje, aby své vozy přihlásily ke dvojím testům. Jeden počítá se zcela standardní výbavou, druhý pak s bezpečnostním paketem, který již může zahrnovat jednu z výše zmíněných (či rovnou obě) elektronických berliček. Zejména vozy nižších obchodních tříd, kde se hraje na cenu, byly totiž vůči modelům vyšších obchodních tříd znevýhodněny, což se logicky nelíbilo marketingovým oddělením.

Výsledkem je tak sice ústupek, který může vést k zisku populárních pěti hvězd, ale zároveň jasný ukazatel toho, jak mohou autonomní brzdy či monitoring jízdy ve zvoleném pruhu zkreslit celkové hodnocení bezpečnosti vozu, která v pasivním ohledu zůstává naprosto totožná. Euro NCAP s těmito prvky neoperuje pouze v kategorii berliček, ale také v rámci ochrany chodců či dospělé posádky. Překvapivě mimo je „dětská“ kategorie, ačkoliv jde stále o ty samé vozy a vliv systémů by měl být patrný i v ní.

Na jistou pofidérnost bruselské organizace jsme si ovšem stěžovali mnohokrát a samozřejmě zcela bez výsledku. Nejde pouze o výše zmíněné, ale také o rozhodování komisařů, jaký systém uznají a jaký nikoliv - i za předpokladu, že jde o příplatkovou výbavu. Euro NCAP totiž může rozhodnout, že si technologie pořídí dostatek lidí a tudíž je bere jako standardní. V takovém případě dvojí metr ani nemusí být aplikován.

Toliko ale pro úvod, nyní již přikročme k výsledkům poslední pětice aut letošního roku. Ty si probereme dle abecedního pořadí, první přijdou na řadu modely Audi Q2, Ford Edge a Hyundai Ioniq, u kterých dvojího metru nebylo třeba. U SsangYongu Tivoli a Suzuki Ignis naopak ano. A aby situace nebyla tak jednoduchá, výsledky u korejského vozu platí i pro prodlouženou variantu XLV.

Tip: Projděte si výsledky dalších crash testů Euro NCAP.

Stručný přehled výsledků posledních crash testů Euro NCAP


Nové crash testy: jak bezpečné je Audi Q2, Ford Edge a další tři žhavé novinky? - 1 - Euro NCAP 2016 Audi Ford Hyundai SsangYong Suzuki 01Nové crash testy: jak bezpečné je Audi Q2, Ford Edge a další tři žhavé novinky? - 2 - Euro NCAP 2016 Audi Ford Hyundai SsangYong Suzuki 02Nové crash testy: jak bezpečné je Audi Q2, Ford Edge a další tři žhavé novinky? - 3 - Euro NCAP 2016 Audi Ford Hyundai SsangYong Suzuki 03

Audi Q2

Německý crossover se čtyřmi kruhy ve znaku je „prvním pánem na holení“, přičemž Audi si samozřejmě může gratulovat. Nové Q2 získalo všech pět hvězd, přičemž hodnocení v kategoriích ochrany dospělé i dětské posádky (93 a 86 %) jsou nejvyšší v tomto kole. Zásluhu zde nemají jen autonomní brzdy, ale i celková tuhost. Zvláště při nárazu celou částí přídě je na tom Audi o poznání lépe než Ford Edge, k jehož tristnímu výsledku v této oblasti se ještě dostaneme. Je ale třeba podotknout, že modrý ovál pro změnu lépe chrání nohy řidiče při čelním nárazu s odsazením.

V případě ochrany chodců není Q2 extrémně nebezpečné vůči hlavám pěších (tedy v rámci mezí), nicméně pánev jeho ostrý lem kapoty motoru ohrožuje mnohem více. Celkově tu tedy máme 70 procent a pochvalu za autonomní brzdy, které díky detekci chodců mohou řadě havárií předejít. Právě toto je přitom kategorie, kde vůči elektronickým berličkám nemůžeme říci ani popel. V rámci samotných asistentů je pak hodnocení „pouze“ 70procentní, za čímž překvapivě stojí absence detekce rychlostního značení.

Tabulka s klíčovými výsledky Audi Q2

Nové crash testy: jak bezpečné je Audi Q2, Ford Edge a další tři žhavé novinky? - 4 - Euro NCAP 2016 Audi Q2 01Nové crash testy: jak bezpečné je Audi Q2, Ford Edge a další tři žhavé novinky? - 5 - Euro NCAP 2016 Audi Q2 02Nové crash testy: jak bezpečné je Audi Q2, Ford Edge a další tři žhavé novinky? - 6 - Euro NCAP 2016 Audi Q2 03Nové crash testy: jak bezpečné je Audi Q2, Ford Edge a další tři žhavé novinky? - 7 - Euro NCAP 2016 Audi Q2 04Nové crash testy: jak bezpečné je Audi Q2, Ford Edge a další tři žhavé novinky? - 8 - Euro NCAP 2016 Audi Q2 05

Záběry s následky jednotlivých testů

Nové crash testy: jak bezpečné je Audi Q2, Ford Edge a další tři žhavé novinky? - 9 - Euro NCAP 2016 Audi Q2 06Nové crash testy: jak bezpečné je Audi Q2, Ford Edge a další tři žhavé novinky? - 10 - Euro NCAP 2016 Audi Q2 07Nové crash testy: jak bezpečné je Audi Q2, Ford Edge a další tři žhavé novinky? - 11 - Euro NCAP 2016 Audi Q2 08Nové crash testy: jak bezpečné je Audi Q2, Ford Edge a další tři žhavé novinky? - 12 - Euro NCAP 2016 Audi Q2 09Nové crash testy: jak bezpečné je Audi Q2, Ford Edge a další tři žhavé novinky? - 13 - Euro NCAP 2016 Audi Q2 10Nové crash testy: jak bezpečné je Audi Q2, Ford Edge a další tři žhavé novinky? - 14 - Euro NCAP 2016 Audi Q2 11Nové crash testy: jak bezpečné je Audi Q2, Ford Edge a další tři žhavé novinky? - 15 - Euro NCAP 2016 Audi Q2 12

Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Audi Q2 na stránkách Euro NCAP.

Ford Edge

Přesunout se můžeme k již zmiňovanému modrému oválu, kde rovnou zamíříme k nárazu celou částí přídě. V té chvíli dochází k extrémnímu ohrožení hrudníku, krčních partií a hlavy cestujících vzadu. Euro NCAP přitom důvody nikterak nevysvětluje, pouze dodává, že riziko poranění překročilo limity. Uvidíme, zda s komentářem přispěchá samotný Ford, který by mohl trvat „na opakování slavnostního ceremoniálu“. I kdy s ohledem na zisk pěti hvězd lze počítat spíše jen s tiskovou zprávou.

Ať však již rozuzlení bude jakékoliv, hodnocení v kategorii ochrany dospělých je i přes tuto komplikaci 85procentní. Dalších 76 % obdržel Edge za ochranu dětí, kde je mu vytýkáno vyšší riziko pnutí krčních partií při čelním nárazu u šestiletých i desetiletých ratolestí. V případě pěších zde máme 67 % a kritiku čelního lemu kapoty, za elektronické berličky pak SUV získalo 89 procent, tedy nejvíce v tomto kole.

Tabulka s klíčovými výsledky Fordu Edge

Nové crash testy: jak bezpečné je Audi Q2, Ford Edge a další tři žhavé novinky? - 16 - Euro NCAP 2016 Ford Edge 01Nové crash testy: jak bezpečné je Audi Q2, Ford Edge a další tři žhavé novinky? - 17 - Euro NCAP 2016 Ford Edge 02Nové crash testy: jak bezpečné je Audi Q2, Ford Edge a další tři žhavé novinky? - 18 - Euro NCAP 2016 Ford Edge 03Nové crash testy: jak bezpečné je Audi Q2, Ford Edge a další tři žhavé novinky? - 19 - Euro NCAP 2016 Ford Edge 04Nové crash testy: jak bezpečné je Audi Q2, Ford Edge a další tři žhavé novinky? - 20 - Euro NCAP 2016 Ford Edge 05

Záběry s následky jednotlivých testů

Nové crash testy: jak bezpečné je Audi Q2, Ford Edge a další tři žhavé novinky? - 21 - Euro NCAP 2016 Ford Edge 06Nové crash testy: jak bezpečné je Audi Q2, Ford Edge a další tři žhavé novinky? - 22 - Euro NCAP 2016 Ford Edge 06aNové crash testy: jak bezpečné je Audi Q2, Ford Edge a další tři žhavé novinky? - 23 - Euro NCAP 2016 Ford Edge 07Nové crash testy: jak bezpečné je Audi Q2, Ford Edge a další tři žhavé novinky? - 24 - Euro NCAP 2016 Ford Edge 08Nové crash testy: jak bezpečné je Audi Q2, Ford Edge a další tři žhavé novinky? - 25 - Euro NCAP 2016 Ford Edge 09Nové crash testy: jak bezpečné je Audi Q2, Ford Edge a další tři žhavé novinky? - 26 - Euro NCAP 2016 Ford Edge 10Nové crash testy: jak bezpečné je Audi Q2, Ford Edge a další tři žhavé novinky? - 27 - Euro NCAP 2016 Ford Edge 11Nové crash testy: jak bezpečné je Audi Q2, Ford Edge a další tři žhavé novinky? - 28 - Euro NCAP 2016 Ford Edge 12Nové crash testy: jak bezpečné je Audi Q2, Ford Edge a další tři žhavé novinky? - 29 - Euro NCAP 2016 Ford Edge 13

Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Fordu Edge na stránkách Euro NCAP.

Hyundai Ioniq

Také korejský liftback byl testován pouze jednou, autonomní brzdy jsou součástí standardní výbavy. Nicméně i přes to Hyundai Ioniq neprošlo testy zcela hladce, v rámci ochrany dospělých při nárazu celou částí přídě došlo k podklouznutí pánve figuríny zadního cestujícího pod bezpečnostní pás. Tím bylo navýšeno riziko poranění, hodnocení tak kleslo na 91 %. Ani ochrana dětí pak není zcela prvotřídní, neboť u desetiletých ratolestí je ve vysokém ohrožení hrudník. Zisk 80 % je tak možná až překvapivý.

Za ochranu chodců pak Ioniq získává 70 procent, za čímž stojí riziko poranění nohou pěších. Ve finále tu pak máme ony berličky, kde je již vše v pořádku. Hyundai totiž oproti Audi má „omezovač rychlosti“, za který získává 1,5 bodu. Právě takto malý příděl přitom stačí k tomu, aby celkové hodnocení v této kategorii vystoupalo z 70 procent u německého vozu na 82 %.

Tabulka s klíčovými výsledky Hyundai Ioniq

Nové crash testy: jak bezpečné je Audi Q2, Ford Edge a další tři žhavé novinky? - 30 - Euro NCAP 2016 Hyundai Ioniq 01Nové crash testy: jak bezpečné je Audi Q2, Ford Edge a další tři žhavé novinky? - 31 - Euro NCAP 2016 Hyundai Ioniq 02Nové crash testy: jak bezpečné je Audi Q2, Ford Edge a další tři žhavé novinky? - 32 - Euro NCAP 2016 Hyundai Ioniq 03Nové crash testy: jak bezpečné je Audi Q2, Ford Edge a další tři žhavé novinky? - 33 - Euro NCAP 2016 Hyundai Ioniq 04Nové crash testy: jak bezpečné je Audi Q2, Ford Edge a další tři žhavé novinky? - 34 - Euro NCAP 2016 Hyundai Ioniq 05

Záběry s následky jednotlivých testů

Nové crash testy: jak bezpečné je Audi Q2, Ford Edge a další tři žhavé novinky? - 35 - Euro NCAP 2016 Hyundai Ioniq 06Nové crash testy: jak bezpečné je Audi Q2, Ford Edge a další tři žhavé novinky? - 36 - Euro NCAP 2016 Hyundai Ioniq 07Nové crash testy: jak bezpečné je Audi Q2, Ford Edge a další tři žhavé novinky? - 37 - Euro NCAP 2016 Hyundai Ioniq 08Nové crash testy: jak bezpečné je Audi Q2, Ford Edge a další tři žhavé novinky? - 38 - Euro NCAP 2016 Hyundai Ioniq 09Nové crash testy: jak bezpečné je Audi Q2, Ford Edge a další tři žhavé novinky? - 39 - Euro NCAP 2016 Hyundai Ioniq 10Nové crash testy: jak bezpečné je Audi Q2, Ford Edge a další tři žhavé novinky? - 40 - Euro NCAP 2016 Hyundai Ioniq 11Nové crash testy: jak bezpečné je Audi Q2, Ford Edge a další tři žhavé novinky? - 41 - Euro NCAP 2016 Hyundai Ioniq 12

Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Hyundai Ioniq na stránkách Euro NCAP.

SsangYong Tivoli/XLV

Dostáváme se k prvnímu vozu, u kterého byl uplatněn dvojí metr, přičemž jak jsme zmínili v úvodu, SsangYong Tivoli má ve výsledku hned čtvero hodnocení. Kromě standardní verze totiž veškeré výsledky platí také pro variantu XLV, která doznala prodloužení zadního převisu o 245 milimetrů. To se logicky promítlo do většího zavazadelníku, přičemž dle nás by měla být i vyšší bezpečnost při nárazu zezadu. Euro NCAP ale zjevně kouká na celou záležitost jinak.

Standardně přitom korejské SUV získává nepříliš lichotivé tříhvězdičkové ohodnocení, na čemž se nepodílí jen absence elektronických berliček (v této kategorii Tivoli získalo jen 25 %), ale především takřka fatální ohrožení hlavy zadních cestujících při nárazu celou částí přídě. Došlo k výraznému pohybu vpřed, což vyústilo v nulový příděl bodů. SsangYong přitom již přislíbil, že celou záležitost vyšetří.

Přestože problém přetrvává také u vozu s bezpečnostním paketem, body získané za autonomní brzdy zvedly hodnocení u ochrany dospělých na 82 procent, u chodců z 55 na 65 procent a v rámci berliček na 43 %. Tivoli tak má rázem čtyři hvězdičky namísto tří, přičemž my jen dodáme, že za ochranu dětské posádky máme v obou případech 62 %. Kritika přitom míří k vyššímu ohrožení krčních partií šestiletých a hrudníku desetiletých ratolestí.

Tabulka s klíčovými výsledky SsangYongu Tivoli/XLV (standard)

Nové crash testy: jak bezpečné je Audi Q2, Ford Edge a další tři žhavé novinky? - 42 - Euro NCAP 2016 SsangYong Tivoli 01Nové crash testy: jak bezpečné je Audi Q2, Ford Edge a další tři žhavé novinky? - 43 - Euro NCAP 2016 SsangYong Tivoli 02Nové crash testy: jak bezpečné je Audi Q2, Ford Edge a další tři žhavé novinky? - 44 - Euro NCAP 2016 SsangYong Tivoli 03Nové crash testy: jak bezpečné je Audi Q2, Ford Edge a další tři žhavé novinky? - 45 - Euro NCAP 2016 SsangYong Tivoli 04

Tabulka s klíčovými výsledky SsangYongu Tivoli/XLV (bezpečnostní paket)

Nové crash testy: jak bezpečné je Audi Q2, Ford Edge a další tři žhavé novinky? - 46 - Euro NCAP 2016 SsangYong Tivoli 05Nové crash testy: jak bezpečné je Audi Q2, Ford Edge a další tři žhavé novinky? - 47 - Euro NCAP 2016 SsangYong Tivoli 06Nové crash testy: jak bezpečné je Audi Q2, Ford Edge a další tři žhavé novinky? - 48 - Euro NCAP 2016 SsangYong Tivoli 07Nové crash testy: jak bezpečné je Audi Q2, Ford Edge a další tři žhavé novinky? - 49 - Euro NCAP 2016 SsangYong Tivoli 08Nové crash testy: jak bezpečné je Audi Q2, Ford Edge a další tři žhavé novinky? - 50 - Euro NCAP 2016 SsangYong Tivoli 09

Záběry s následky jednotlivých testů

Nové crash testy: jak bezpečné je Audi Q2, Ford Edge a další tři žhavé novinky? - 51 - Euro NCAP 2016 SsangYong Tivoli 10Nové crash testy: jak bezpečné je Audi Q2, Ford Edge a další tři žhavé novinky? - 52 - Euro NCAP 2016 SsangYong Tivoli 11Nové crash testy: jak bezpečné je Audi Q2, Ford Edge a další tři žhavé novinky? - 53 - Euro NCAP 2016 SsangYong Tivoli 12Nové crash testy: jak bezpečné je Audi Q2, Ford Edge a další tři žhavé novinky? - 54 - Euro NCAP 2016 SsangYong Tivoli 13Nové crash testy: jak bezpečné je Audi Q2, Ford Edge a další tři žhavé novinky? - 55 - Euro NCAP 2016 SsangYong Tivoli 14Nové crash testy: jak bezpečné je Audi Q2, Ford Edge a další tři žhavé novinky? - 56 - Euro NCAP 2016 SsangYong Tivoli 15Nové crash testy: jak bezpečné je Audi Q2, Ford Edge a další tři žhavé novinky? - 57 - Euro NCAP 2016 SsangYong Tivoli 16Nové crash testy: jak bezpečné je Audi Q2, Ford Edge a další tři žhavé novinky? - 58 - Euro NCAP 2016 SsangYong Tivoli 17

Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu SsangYongu Tivoli/XLV ve standardní výbavě a s bezpečnostním paketem na stránkách Euro NCAP.

Suzuki Ignis

Jsme ve finále, u japonského hatchbacku. Také ten prošel dvojím testováním, přičemž rozdíl je v jeho případě ještě výraznější než u korejského SUV. Standardně Ignis může počítat pouze se třemi hvězdami, bezpečnostní paket ovšem přihrává hned další dvě. Hodnocení v rámci berliček totiž zvedá z 25 na 60 procent. Mimo to ovlivňuje také verdikt v kategorii chodců (67 versus 77 procent) a u ochrany dospělých (79 versus 87 %).

My se blíže zadíváme zejména na poslední zmíněnou oblast, kde při nárazu částí přídě došlo ke zvětšenému tlaku na hrudník řidiče. Toto hodnocení samozřejmě platí u obou verzí vozu, nicméně tři body získané za přítomnost autonomních brzd mohou snadno smazat i takový problém. Jak jsme tedy zmiňovali v úvodu, dvojí metr Euro NCAP je skvělým ukazatelem jisté zvrácenosti bruselské organizace.

Dodat již můžeme pouze hodnocení související s ochranou dětí, za níž Suzuki obdrželo pokaždé 79 procent. Také v tomto případě mířily výtky hlavně k vyššímu riziku poranění hrudníku u desetiletých ratolestí, z čehož se evidentně začíná stávat společný jmenovatel problémů celé řady vozů. V tomto kole testů na něj totiž nedojelo pouze Audi a Ford, modrému oválu však bylo vytčeno výraznější pnutí u krčních partií.

Tabulka s klíčovými výsledky Suzuki Ignis (standard)

Nové crash testy: jak bezpečné je Audi Q2, Ford Edge a další tři žhavé novinky? - 59 - Euro NCAP 2016 Suzuki Ignis 01Nové crash testy: jak bezpečné je Audi Q2, Ford Edge a další tři žhavé novinky? - 60 - Euro NCAP 2016 Suzuki Ignis 02Nové crash testy: jak bezpečné je Audi Q2, Ford Edge a další tři žhavé novinky? - 61 - Euro NCAP 2016 Suzuki Ignis 03Nové crash testy: jak bezpečné je Audi Q2, Ford Edge a další tři žhavé novinky? - 62 - Euro NCAP 2016 Suzuki Ignis 04

Tabulka s klíčovými výsledky Suzuki Ignis (bezpečnostní paket)

Nové crash testy: jak bezpečné je Audi Q2, Ford Edge a další tři žhavé novinky? - 63 - Euro NCAP 2016 Suzuki Ignis 05Nové crash testy: jak bezpečné je Audi Q2, Ford Edge a další tři žhavé novinky? - 64 - Euro NCAP 2016 Suzuki Ignis 06Nové crash testy: jak bezpečné je Audi Q2, Ford Edge a další tři žhavé novinky? - 65 - Euro NCAP 2016 Suzuki Ignis 07Nové crash testy: jak bezpečné je Audi Q2, Ford Edge a další tři žhavé novinky? - 66 - Euro NCAP 2016 Suzuki Ignis 08Nové crash testy: jak bezpečné je Audi Q2, Ford Edge a další tři žhavé novinky? - 67 - Euro NCAP 2016 Suzuki Ignis 09

Záběry s následky jednotlivých testů

Nové crash testy: jak bezpečné je Audi Q2, Ford Edge a další tři žhavé novinky? - 68 - Euro NCAP 2016 Suzuki Ignis 10Nové crash testy: jak bezpečné je Audi Q2, Ford Edge a další tři žhavé novinky? - 69 - Euro NCAP 2016 Suzuki Ignis 11Nové crash testy: jak bezpečné je Audi Q2, Ford Edge a další tři žhavé novinky? - 70 - Euro NCAP 2016 Suzuki Ignis 12Nové crash testy: jak bezpečné je Audi Q2, Ford Edge a další tři žhavé novinky? - 71 - Euro NCAP 2016 Suzuki Ignis 13Nové crash testy: jak bezpečné je Audi Q2, Ford Edge a další tři žhavé novinky? - 72 - Euro NCAP 2016 Suzuki Ignis 14Nové crash testy: jak bezpečné je Audi Q2, Ford Edge a další tři žhavé novinky? - 73 - Euro NCAP 2016 Suzuki Ignis 15Nové crash testy: jak bezpečné je Audi Q2, Ford Edge a další tři žhavé novinky? - 74 - Euro NCAP 2016 Suzuki Ignis 16Nové crash testy: jak bezpečné je Audi Q2, Ford Edge a další tři žhavé novinky? - 75 - Euro NCAP 2016 Suzuki Ignis 17

Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Suzuki Ignis ve standardní výbavě a s bezpečnostním paketem na stránkách Euro NCAP.

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.