Nové crash testy: Kia a Toyota potřebovaly k úspěchu dvojí metr, Subaru a Renault ne

(+ videa) Do dalších nárazových testů NCAPu zamířily novinky Kie, Renaultu, Subaru a Toyoty. O kontroverzi při hodnocení opět nebyla nouze.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Ostatní

Nové crash testy: Kia a Toyota potřebovaly k úspěchu dvojí metr, Subaru a Renault ne

1.9.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Nové crash testy: Kia a Toyota potřebovaly k úspěchu dvojí metr, Subaru a Renault ne

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ videa) Do dalších nárazových testů NCAPu zamířily novinky Kie, Renaultu, Subaru a Toyoty. O kontroverzi při hodnocení opět nebyla nouze.

S koncem prázdnin se řada věcí začíná vracet z ležérního tempa do normálu. Platí to samozřejmě také o automobilovém světě, opět začnou přibývat témata z řad ryzích automobilových novinek. Za nějakou dobu například uvidíme podrobný přehled prodejů nových aut na evropském kontinentu, nyní se můžeme podívat na poslední výsledky crash testů, které provedla organizace Euro NCAP. Ta si tentokráte vzala do parády čtveřici vozů, výsledků ale máme hned šest.

Důvodem je, že Euro NCAP od letoška přistoupilo k jisté změně pravidel a klade důraz na autonomní brzdy či aktivní monitoring jízdních pruhů. Zároveň s tím organizace zavedla i dvojí hodnocení, kdy první verdikt se týká vozů se standardní výbavou, druhý pak s příplatkovým bezpečnostním paketem, do kterého spadají výše zmíněné elektronické berličky. Obě technologie samozřejmě mohou být již součástí standardní výbavy, v takovém případě je hodnocení pouze jedno.

My tento krok - tedy onen dvojí metr - vítáme, neboť ve výsledku odhaluje jiné skutečnosti, než Euro NCAP původně zamýšlelo. Nyní lze velmi snadno vysledovat, nakolik elektroničtí asistenti zkreslují realitu. Například při hodnocení ochrany dospělých s přítomností autonomních brzd či monitoringu jízdních pruhů stoupá počet bodů, aniž by jakoukoliv proměnou prošel skelet vozu, jeho deformační zóny či narostl počet airbagů.

Za ta léta, co výsledky Euro NCAP monitorujeme, jsme si už zvykli, že logiku bez vysvětlivek v nich hledat nemáme a tato novinka to jen podporuje. To by ale na úvod mohlo postačit, mnohé postřehy ostatně zmíníme i během prezentace výsledků, jichž jednotlivé vozy dosáhly. Jak je přitom naším zvykem, celou čtveřici (respektive šestici) si probereme v abecedním pořadí.

Tip: Projděte si výsledky dalších crash testů Euro NCAP.

Stručný přehled výsledků posledních crash testů Euro NCAP


Nové crash testy: Kia a Toyota potřebovaly k úspěchu dvojí metr, Subaru a Renault ne - 1 - Euro NCAP 2016 Kia Renault Subaru Toyota 01Nové crash testy: Kia a Toyota potřebovaly k úspěchu dvojí metr, Subaru a Renault ne - 2 - Euro NCAP 2016 Kia Renault Subaru Toyota 02Nové crash testy: Kia a Toyota potřebovaly k úspěchu dvojí metr, Subaru a Renault ne - 3 - Euro NCAP 2016 Kia Renault Subaru Toyota 03

Kia Niro

Korejský hybrid přichází na řadu jako první, přičemž zrovna v jeho případě můžeme zmíněný „dvojí metr“ ukázat v praxi. S autonomními brzdami bylo v jednom případě počítáno a ve druhém nikoliv, což nakonec vyústilo v rozdíl celé hvězdy v souhrnném hodnocení. Nicméně při pohledu na ochranu dospělé posádky obě varianty v rámci bezpečnosti zadních pasažérů ve chvílích, kdy dochází k nárazu celou přídí, dosahují stejně tristních výsledků. Suma sumárum tu máme rozdíl 83 versus 91 %, tedy čtyři a pět hvězd.

Jak jsme uvedli taktéž výše, na ochranu dětské posádky nemá přítomnost autonomních brzd žádný vliv. Hodnocení 80 % tak odráží zejména výtky směřující k lehčímu riziku ohrožení krčních partií u desetiletých dětí a hrudníku u šestiletých. Abychom ovšem nad Euro NCAP a samočinnými brzdami jen nespílali, je třeba dodat, že v kategorii ochrany chodců nemáme vůči elektronickým berličkám jedinou výhradu. Pokud by ovlivňovaly pouze hodnocení této kategorie, pak je vše v pořádku. Nicméně ony se podílejí i na verdiktu v části asistentů. Jejich přítomnost či nepřítomnost je tak zásadní.

Pro pořádek pak jen dodáme, že hodnocení ochrany chodců skončilo výsledkem 57, resp. 70%. Kritika směřující k ostrým lemům kapoty se ale týká obou variant. Výsledek hodnocení asistentů je 59 a 81 %, podílí se na něm zejména ony tolikrát uváděné autonomní brzdy.

Tabulka s klíčovými výsledky Kie Niro (standard)

Nové crash testy: Kia a Toyota potřebovaly k úspěchu dvojí metr, Subaru a Renault ne - 4 - Euro NCAP 2016 Kia Niro 01Nové crash testy: Kia a Toyota potřebovaly k úspěchu dvojí metr, Subaru a Renault ne - 5 - Euro NCAP 2016 Kia Niro 02Nové crash testy: Kia a Toyota potřebovaly k úspěchu dvojí metr, Subaru a Renault ne - 6 - Euro NCAP 2016 Kia Niro 03Nové crash testy: Kia a Toyota potřebovaly k úspěchu dvojí metr, Subaru a Renault ne - 7 - Euro NCAP 2016 Kia Niro 04

Tabulka s klíčovými výsledky Kie Niro (bezpečnostní paket)

Nové crash testy: Kia a Toyota potřebovaly k úspěchu dvojí metr, Subaru a Renault ne - 8 - Euro NCAP 2016 Kia Niro 05Nové crash testy: Kia a Toyota potřebovaly k úspěchu dvojí metr, Subaru a Renault ne - 9 - Euro NCAP 2016 Kia Niro 06Nové crash testy: Kia a Toyota potřebovaly k úspěchu dvojí metr, Subaru a Renault ne - 10 - Euro NCAP 2016 Kia Niro 07Nové crash testy: Kia a Toyota potřebovaly k úspěchu dvojí metr, Subaru a Renault ne - 11 - Euro NCAP 2016 Kia Niro 08Nové crash testy: Kia a Toyota potřebovaly k úspěchu dvojí metr, Subaru a Renault ne - 12 - Euro NCAP 2016 Kia Niro 09

Záběry s následky jednotlivých testů

Nové crash testy: Kia a Toyota potřebovaly k úspěchu dvojí metr, Subaru a Renault ne - 13 - Euro NCAP 2016 Kia Niro 10Nové crash testy: Kia a Toyota potřebovaly k úspěchu dvojí metr, Subaru a Renault ne - 14 - Euro NCAP 2016 Kia Niro 11Nové crash testy: Kia a Toyota potřebovaly k úspěchu dvojí metr, Subaru a Renault ne - 15 - Euro NCAP 2016 Kia Niro 12Nové crash testy: Kia a Toyota potřebovaly k úspěchu dvojí metr, Subaru a Renault ne - 16 - Euro NCAP 2016 Kia Niro 13Nové crash testy: Kia a Toyota potřebovaly k úspěchu dvojí metr, Subaru a Renault ne - 17 - Euro NCAP 2016 Kia Niro 14Nové crash testy: Kia a Toyota potřebovaly k úspěchu dvojí metr, Subaru a Renault ne - 18 - Euro NCAP 2016 Kia Niro 15Nové crash testy: Kia a Toyota potřebovaly k úspěchu dvojí metr, Subaru a Renault ne - 19 - Euro NCAP 2016 Kia Niro 16Nové crash testy: Kia a Toyota potřebovaly k úspěchu dvojí metr, Subaru a Renault ne - 20 - Euro NCAP 2016 Kia Niro 17

Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Kie Niro ve standardní výbavě a s bezpečnostním paketem na stránkách Euro NCAP.

Renault Scénic

Jediný Evropan tohoto kola dorazil do boje v plné standardní zbroji, jež zahrnuje i autonomní brzdy. Přesto i zde se najde kritika, zejména opět většího ohrožení zadních pasažérů při nárazu celou přídí. Jako velmi slabá pak byla při stejném testu ohodnocena ochrana krku řidiče. Přesto Scénic získává 90 %. Renault se ovšem možná až překvapivě chytil za nos a prohlásil, že některá poškození karoserie byla horší, než se očekávalo, a proto přijde náprava.

Ochrana dětské posádky byla hodnocena 82 %, místo pro kritiku zde tedy víceméně nenajdeme. Při ochraně chodců pak vzorně zasahují autonomní brzdy, na 67% výsledku se však odráží kritika tuhých čelních sloupků. Závěrem pak již jen zmíníme kategorii asistentů, kde Scénic obdržel 59 %. To je ovlivněno hlavně absencí monitoringu jízdních pruhů.

Tabulka s klíčovými výsledky Renaultu Scénic

Nové crash testy: Kia a Toyota potřebovaly k úspěchu dvojí metr, Subaru a Renault ne - 21 - Euro NCAP 2016 Renault Scenic 01Nové crash testy: Kia a Toyota potřebovaly k úspěchu dvojí metr, Subaru a Renault ne - 22 - Euro NCAP 2016 Renault Scenic 02Nové crash testy: Kia a Toyota potřebovaly k úspěchu dvojí metr, Subaru a Renault ne - 23 - Euro NCAP 2016 Renault Scenic 03Nové crash testy: Kia a Toyota potřebovaly k úspěchu dvojí metr, Subaru a Renault ne - 24 - Euro NCAP 2016 Renault Scenic 04Nové crash testy: Kia a Toyota potřebovaly k úspěchu dvojí metr, Subaru a Renault ne - 25 - Euro NCAP 2016 Renault Scenic 05

Záběry s následky jednotlivých testů

Nové crash testy: Kia a Toyota potřebovaly k úspěchu dvojí metr, Subaru a Renault ne - 26 - Euro NCAP 2016 Renault Scenic 06Nové crash testy: Kia a Toyota potřebovaly k úspěchu dvojí metr, Subaru a Renault ne - 27 - Euro NCAP 2016 Renault Scenic 07Nové crash testy: Kia a Toyota potřebovaly k úspěchu dvojí metr, Subaru a Renault ne - 28 - Euro NCAP 2016 Renault Scenic 08Nové crash testy: Kia a Toyota potřebovaly k úspěchu dvojí metr, Subaru a Renault ne - 29 - Euro NCAP 2016 Renault Scenic 09Nové crash testy: Kia a Toyota potřebovaly k úspěchu dvojí metr, Subaru a Renault ne - 30 - Euro NCAP 2016 Renault Scenic 10Nové crash testy: Kia a Toyota potřebovaly k úspěchu dvojí metr, Subaru a Renault ne - 31 - Euro NCAP 2016 Renault Scenic 11Nové crash testy: Kia a Toyota potřebovaly k úspěchu dvojí metr, Subaru a Renault ne - 32 - Euro NCAP 2016 Renault Scenic 12

Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Renaultu Scénic na stránkách Euro NCAP.

Subaru Levorg

Ani Subaru Levorg neodejde z boje úplně bez ztráty květinky. V případě ochrany dospělých kritika mířila zejména na horší ochranu řidiče při nárazu celou částí přídě i její malou odsazenou částí. Obdobně je tomu také u spolujezdce vpředu i vzadu, nicméně po celou dobu hodnocení není horší než průměrné. Výše zmiňovaná Kia i Renault však právě při ochraně dospělých pod tuto metu sklouzly.

Levorg tedy získává 92 % v „hlavní“ kategorii, 83 % dostal za ochranu dětí. Jelikož jde o nejlepší výsledek tohoto kola, moc kritiky zde nenajdeme. Jisté výtky míří jen na sníženou ochranu krku u desetiletých ratolestí. Kromě toho japonské kombi boduje při ochraně chodců (75 %) a díky své obsáhlé standardní výbavě také v rámci elektronických berliček (68 %).

Tabulka s klíčovými výsledky Subaru Levorg

Nové crash testy: Kia a Toyota potřebovaly k úspěchu dvojí metr, Subaru a Renault ne - 33 - Euro NCAP 2016 Subaru Levorg 01Nové crash testy: Kia a Toyota potřebovaly k úspěchu dvojí metr, Subaru a Renault ne - 34 - Euro NCAP 2016 Subaru Levorg 02Nové crash testy: Kia a Toyota potřebovaly k úspěchu dvojí metr, Subaru a Renault ne - 35 - Euro NCAP 2016 Subaru Levorg 03Nové crash testy: Kia a Toyota potřebovaly k úspěchu dvojí metr, Subaru a Renault ne - 36 - Euro NCAP 2016 Subaru Levorg 04Nové crash testy: Kia a Toyota potřebovaly k úspěchu dvojí metr, Subaru a Renault ne - 37 - Euro NCAP 2016 Subaru Levorg 05

Záběry s následky jednotlivých testů

Nové crash testy: Kia a Toyota potřebovaly k úspěchu dvojí metr, Subaru a Renault ne - 38 - Euro NCAP 2016 Subaru Levorg 06Nové crash testy: Kia a Toyota potřebovaly k úspěchu dvojí metr, Subaru a Renault ne - 39 - Euro NCAP 2016 Subaru Levorg 07Nové crash testy: Kia a Toyota potřebovaly k úspěchu dvojí metr, Subaru a Renault ne - 40 - Euro NCAP 2016 Subaru Levorg 08Nové crash testy: Kia a Toyota potřebovaly k úspěchu dvojí metr, Subaru a Renault ne - 41 - Euro NCAP 2016 Subaru Levorg 09Nové crash testy: Kia a Toyota potřebovaly k úspěchu dvojí metr, Subaru a Renault ne - 42 - Euro NCAP 2016 Subaru Levorg 10Nové crash testy: Kia a Toyota potřebovaly k úspěchu dvojí metr, Subaru a Renault ne - 43 - Euro NCAP 2016 Subaru Levorg 11

Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Subaru Levorg na stránkách Euro NCAP.

Toyota Hilux

Jdeme do finále, kde nás opět čeká „stříhání dvojího metru“. Tentokráte je konečný výsledek opravdu propastný, neboť dvě varianty Toyoty Hilux od sebe dělí hned dvě hvězdy. V případě japonského pick-upu tedy elektronické berličky mají přímo kouzelnou moc, což je dáno zejména standardní výbavou vozu. Do té se nastěhoval pouze upomínač nezapnutých pásů, načež hodnocení asistenčních systémů skončilo na pouhých 25 procentech. Pokud je však Hilux vybaven Safety Packem, rázem je z toho 63 %.

Při ochraně chodců je již rozdíl mezi oběma verzemi menší (73 % a 83 %), přičemž kritiky se tentokráte dočkaly jak tuhé sloupky, tak ostřejší lem kapoty. Ochrana dětí byla ohodnocena „nezkreslenými“ 82 procenty. V lehčím ohrožení se přitom ocitl hrudník šestiletých ratolestí či krční partie desetiletých.

V závěru tu máme ochranu dospělých, kde ani autonomní brzdy nedokážou vyřešit nedostatečně nafouknutý airbag řidiče, což způsobuje kontakt hlavy s volantem. Průměrné hodnocení přišlo také za větší nebezpečí pro cestující na zadních sedadlech při nárazu celou přídí, nicméně i tak dosáhl Hilux osazený Safety Packem na 93 procent, což je nejlepší hodnocení v této kategorii v rámci tohoto kola. Se standardní výbavou ovšem japonský pick-up může pomýšlet pouze na 85 %.

Tabulka s klíčovými výsledky Toyoty Hilux (standard)

Nové crash testy: Kia a Toyota potřebovaly k úspěchu dvojí metr, Subaru a Renault ne - 44 - Euro NCAP 2016 Toyota Hilux 01Nové crash testy: Kia a Toyota potřebovaly k úspěchu dvojí metr, Subaru a Renault ne - 45 - Euro NCAP 2016 Toyota Hilux 02Nové crash testy: Kia a Toyota potřebovaly k úspěchu dvojí metr, Subaru a Renault ne - 46 - Euro NCAP 2016 Toyota Hilux 03Nové crash testy: Kia a Toyota potřebovaly k úspěchu dvojí metr, Subaru a Renault ne - 47 - Euro NCAP 2016 Toyota Hilux 04

Tabulka s klíčovými výsledky Toyoty Hilux (bezpečnostní paket)

Nové crash testy: Kia a Toyota potřebovaly k úspěchu dvojí metr, Subaru a Renault ne - 48 - Euro NCAP 2016 Toyota Hilux 05Nové crash testy: Kia a Toyota potřebovaly k úspěchu dvojí metr, Subaru a Renault ne - 49 - Euro NCAP 2016 Toyota Hilux 06Nové crash testy: Kia a Toyota potřebovaly k úspěchu dvojí metr, Subaru a Renault ne - 50 - Euro NCAP 2016 Toyota Hilux 07Nové crash testy: Kia a Toyota potřebovaly k úspěchu dvojí metr, Subaru a Renault ne - 51 - Euro NCAP 2016 Toyota Hilux 08Nové crash testy: Kia a Toyota potřebovaly k úspěchu dvojí metr, Subaru a Renault ne - 52 - Euro NCAP 2016 Toyota Hilux 09

Záběry s následky jednotlivých testů

Nové crash testy: Kia a Toyota potřebovaly k úspěchu dvojí metr, Subaru a Renault ne - 53 - Euro NCAP 2016 Toyota Hilux 10Nové crash testy: Kia a Toyota potřebovaly k úspěchu dvojí metr, Subaru a Renault ne - 54 - Euro NCAP 2016 Toyota Hilux 11Nové crash testy: Kia a Toyota potřebovaly k úspěchu dvojí metr, Subaru a Renault ne - 55 - Euro NCAP 2016 Toyota Hilux 12Nové crash testy: Kia a Toyota potřebovaly k úspěchu dvojí metr, Subaru a Renault ne - 56 - Euro NCAP 2016 Toyota Hilux 13Nové crash testy: Kia a Toyota potřebovaly k úspěchu dvojí metr, Subaru a Renault ne - 57 - Euro NCAP 2016 Toyota Hilux 14Nové crash testy: Kia a Toyota potřebovaly k úspěchu dvojí metr, Subaru a Renault ne - 58 - Euro NCAP 2016 Toyota Hilux 15

Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Toyoty Hilux ve standardní výbavě a s bezpečnostním paketem na stránkách Euro NCAP.

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.