„Diesel na benzin“ od Mazdy se na jednom z největších trhů světa stále neprodává

Revoluční motor Mazdy se zatím u zákazníků setkává s velmi příznivou odezvou, o to překvapivější tedy může být, že dodnes není k mání ve Spojených státech. A možná ani nebude.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

„Diesel na benzin“ od Mazdy se na jednom z největších trhů světa stále neprodává

22.1.2020 | Petr Prokopec

„Diesel na benzin“ od Mazdy se na jednom z největších trhů světa stále neprodává

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Revoluční motor Mazdy se zatím u zákazníků setkává s velmi příznivou odezvou, o to překvapivější tedy může být, že dodnes není k mání ve Spojených státech. A možná ani nebude.

Mazda před nedávnem přiznala, že je překvapena velkým zájmem o svůj revoluční „diesel na benzin“. Prodeje překonaly veškerá očekávání, a to navzdory dětským chybám, které motor SkyActiv-X postihují. Japonci zjistili nesrovnalosti v softwaru, kvůli čemuž se veškerá dosud vyrobená produkce musela vrátit do servisů. Zájem o motor tedy nepolevuje, ba právě naopak, koupit jej ale přesto lze pouze v Evropě a v Japonsku.

V americké nabídce značky dvoulitrová pohonná jednotka zatím stále chybí, a je otázkou, kdy ji rozšíří. Na starém kontinentu značka s motorem SkyActiv-X hodlá řešit hlavně přísnější emisní limity. Vlastně tedy není podivné, že agregát i přes přítomnost kompresoru a mild-hybridní techniky produkuje ne až tak ohromujících 180 koní a 224 Nm točivého momentu. To je sice vzestup vůči běžnému dvoulitru, na druhou stranu však nejde o nic světoborného. Vysoký výkon totiž pro Mazdu nebyl prioritou.

Spíše než čímkoliv jiným se tedy japonský výrobce chlubí spotřebou 4,3 l/100 km a na ni navázanými emisemi CO2 ve výši 96 gramů na kilometr. Jde sice o hodnoty vypočtené dle metodiky NEDC, ovšem právě na tu bere Evropská unie zřetel v rámci udělování pokut. Nová procedura WLTP zatím slouží pouze zákazníkům. Ti tedy budou mít k dispozici reálnější spotřebu, zatímco Brusel se ve svém boji proti klimatickým změnám bez problémů spokojí s laboratorními výsledky.

Daná skutečnost jen dokazuje, jak vážně to EU s ochranou životního prostředí myslí. Toto téma ale nyní hoďme za hlavu, místo toho se budeme soustředit na samotnou Mazdu. Ta tedy agregát SkyActiv-X naladila s ohledem na evropské požadavky, což sice vedlo k nízkým papírovým emisím, doprovází ji však i onen nepříliš ohromující výkon. Za obojí se navíc musí platit ne zrovna nízká cena. V Česku Mazda 3 s „dieselem na benzin“ startuje na 638 400 Kč.

Právě vysoké sumy na straně jedné a nízký výkon na straně druhé jsou pak důvodem, proč se motor SkyActiv-X dosud nepodíval na americký trh, přestože byl v některých státech očekáván již loni. Dle techniků značky by navíc tato kombinace mohla být důvodem, proč se agregát za Velkou louži nemusí podívat vůbec - Američané chtějí více výkonu a jiné naladění motoru stále není k dispozici.

Mazda má navíc ve Státech v nabídce levnější motor, který nabízí vyšší výkon i točivý moment. Řeč je o 2,5litrové jednotce SkyActiv-G, která pod kapotou Mazdy 3 dává k dobru 188 koní a 253 Nm. Ta by sice byla žíznivější i v reálném provozu než SkyActiv-X, ovšem spotřeba není pro Američany až takovou prioritou jako pro Evropu, kde jsou ceny pohonných hmot na zcela jiné výši. Zájem o revoluční motor by tedy s ohledem na cenu, která by dramaticky převyšovala výkonnější agregát, byl velmi pravděpodobně mizivý.

Vedoucí manažer vývoje pohonných jednotek Eiji Nakai potvrdil, že Mazda momentálně pracuje na počítačových simulacích objemnějšího „dieselu na benzin“. Zda ale budou úspěšné a povedou ke vzniku reálné jednotky, není jisté. Navíc fakt, že je Mazda teprve ve fázi virtuálních testů, není zrovna potvrzením případného brzkého příchodu. Zatím se tedy zdá, že Američané nedostanou SkyActiv-X ani letos. A těžko říct, zda se tak vůbec stane.


„Diesel na benzin“ od Mazdy se na jednom z největších trhů světa stále neprodává - 1 - Mazda 3 2019 SkyActiv-X oficialni sada 01„Diesel na benzin“ od Mazdy se na jednom z největších trhů světa stále neprodává - 2 - Mazda 3 2019 SkyActiv-X oficialni sada 02„Diesel na benzin“ od Mazdy se na jednom z největších trhů světa stále neprodává - 3 - Mazda 3 2019 SkyActiv-X oficialni sada 03„Diesel na benzin“ od Mazdy se na jednom z největších trhů světa stále neprodává - 4 - Mazda 3 2019 SkyActiv-X oficialni sada 04„Diesel na benzin“ od Mazdy se na jednom z největších trhů světa stále neprodává - 5 - Mazda 3 2019 SkyActiv-X oficialni sada 05„Diesel na benzin“ od Mazdy se na jednom z největších trhů světa stále neprodává - 6 - Mazda 3 2019 SkyActiv-X oficialni sada 06„Diesel na benzin“ od Mazdy se na jednom z největších trhů světa stále neprodává - 7 - Mazda 3 2019 SkyActiv-X oficialni sada 07„Diesel na benzin“ od Mazdy se na jednom z největších trhů světa stále neprodává - 8 - Mazda 3 2019 SkyActiv-X oficialni sada 08„Diesel na benzin“ od Mazdy se na jednom z největších trhů světa stále neprodává - 9 - Mazda 3 2019 SkyActiv-X oficialni sada 09„Diesel na benzin“ od Mazdy se na jednom z největších trhů světa stále neprodává - 10 - Mazda 3 2019 SkyActiv-X oficialni sada 10„Diesel na benzin“ od Mazdy se na jednom z největších trhů světa stále neprodává - 11 - Mazda 3 2019 SkyActiv-X oficialni sada 11„Diesel na benzin“ od Mazdy se na jednom z největších trhů světa stále neprodává - 12 - Mazda 3 2019 SkyActiv-X oficialni sada 12
Mazda 3 s motorem SkyActiv-X loví v Evropě zákazníky jako divá, do zámoří se však zatím ještě nepodívala. A není jisté, zda se tak vůbec stane

Zdroj: Auto News

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.