Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
500 km/h. Po donedávna nemyslitelné metě jde další auto. A má na to ji pokořit
27.8.2018 | Petr Prokopec
Dlouho existovalo jediné auto, které dokáže jet rychleji než 400 km/h. Dnes je jich více, o 500 km/h se ale ještě nedávno nezdálo žádnému z nich. Teď si na tuto metu brousí zuby hned dvě.
Když Koenigsegg Agera RS v loňském roce dosáhl rychlostního rekordu na americké veřejné silnici, švédská automobilka tím evidentně šlápla do vosího hnízda. Především domácí firmy Hennessey a SSC alias Shelby Super Cars to považují za hozenou rukavici, kterou nenechají dlouho ležet. V Pebble Beach proto obě vystavily novinky, vedle nichž Agera, stejně jako Bugatti Chiron, mohou působit jako chudí příbuzní.
Hennessey Venom F5 jsme vám představili již o víkendu, dnes si posvítíme na novinku SSC. Ta ukázala model Tuatara, který je pojmenován po ještěrce z Nového Zélandu. Vůči americkému soupeři, jehož jméno odkazuje na nejsilnější tornáda, která svět poznal, je to možná trochu podřadné. Nicméně je to prakticky jediná oblast, ve které se musí Tuatara před někým sklonit. Ve všech ostatních parametrech hodlá hrát prim.
SSC uvádí, že novinka je 4 429 milimetrů dlouhá, 1 991 mm široká, pouhých 1 092 mm vysoká a počítá s rozvorem 2 672 mm. Díky rozsáhlému užití karbonu máme tu čest se suchou hmotností pouhých 1 247 kilogramů, aerodynamicky optimalizovaná karoserie, jež odpovídá sedm let starému konceptu Jasona Castrioty (autora Ferrari 599 či Maserati GranTurismo) pak dosahuje koeficientu odporu vzduchu Cd 0,279.
Právě touto hodnotou Tuatara výrazně překonává konkurenci, Venom F5 a Agera RS totiž mají koeficient Cd 0,33, Chiron pak dokonce 0,36. Ve výsledku se tak nelze divit vcelku sebejistému tvrzení SSC, že nový model překoná metu 300 mil v hodině, tedy 483 km/h. Zásluhu na tom přitom ponese kromě nízké hmotnosti a působivé aerodynamiky i motor, 5,9litrový osmiválec twin-turbo.
Pohonnou jednotku SSC vyvinulo ve spolupráci se společností Nelson Racing Engines, jež se specializuje na výkonné varianty osmiválců od GM, Fordu a Moparu. Motor pro nový supersport ale velmi pravděpodobně nemá spojitost s žádnou z těchto značek, jakkoliv SSC dříve spolupracovalo s GM. Nyní ale měl být agregát navržen zcela nově, a hlavně pod vlastní střechou.
Nakolik se tyto zvěsti potvrdí, není jisté. Podstatné však pro nás je, že motor produkuje 1 368 koní, pokud spaluje 91oktanový benzín. Jelikož je však zároveň uzpůsoben také biopalivu E85, může výkon narůst až na 1 774 koní. Přenášen je pak na zadní kola skrze sedmistupňový „automatizovaný“ manuál zahrnující „robotické řazení“.
Jak rychle se Tuatara dostane na stovku, dvoustovku či třístovku, nebylo zveřejněno. Firma se zatím chlubí jen onou schopností překročit třísetmílovou metu, přičemž dále dodává, že pohonná jednotka váží pouze 194 kilogramů a zvládne točit 8 800 otáček. Spárována je s dvacetipalcovými kovanými koly, jež obouvají pneumatiky Michelin Pilot Sport o rozměru 245/35 vpředu a 345/25 vzadu.
SSC počítá s produkcí 100 vozů, což je výrazný posun vůči informacím, jež se týkaly konceptu a dle nichž by mělo vzniknout jen 40 aut. Ročně by přitom v nové továrně v západním Richlandu ve Washingtonu mělo vznikat zhruba 16 kousků, z nichž každý bude startovat nad milionem dolarů (cca 22,26 mil. Kč). To je s ohledem na dané výkony vlastně pakatel. Kdy je ale Tuatara předvede v praxi, zatím není jasné.
Sériové SSC Tuatara vypadá stejně jako koncept z roku 2011. Nově se však počítá s vyšší produkcí i daleko vyšším výkonem
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před hodinou - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
Nejčtenější články
- Tento stroj vypadá jako přívěs za Cybertruck, je to ale spása pro Česko. Sám hledá a opravuje díry v silnicích
26.3.2024 - Výroba stojí, obchodování s akciemi též, jednání o miliardové investici se zhroutila. Fisker je na hranici bankrotu
26.3.2024 - Nejlevnější Mercedes-AMG GT v prodeji stojí míň než lepší škodovky, dojem s ním uděláte milionový
26.3.2024 - Oblíbené Hyundai i30 dostalo místo nové generace druhý facelift, i Korejci radši přešlapují na místě
26.3.2024 - Stellantis propustil dalších 400 lidí, otevřeně říká, že je to kvůli elektromobilům
26.3.2024
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 13:55 - Milanito
- Onboard videa 04.25. 12:42 - M.Z.
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 11:02 - HondaMan
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22