Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
500 km/h. Po donedávna nemyslitelné metě jde další auto. A má na to ji pokořit
27.8.2018 | Petr Prokopec
Dlouho existovalo jediné auto, které dokáže jet rychleji než 400 km/h. Dnes je jich více, o 500 km/h se ale ještě nedávno nezdálo žádnému z nich. Teď si na tuto metu brousí zuby hned dvě.
Když Koenigsegg Agera RS v loňském roce dosáhl rychlostního rekordu na americké veřejné silnici, švédská automobilka tím evidentně šlápla do vosího hnízda. Především domácí firmy Hennessey a SSC alias Shelby Super Cars to považují za hozenou rukavici, kterou nenechají dlouho ležet. V Pebble Beach proto obě vystavily novinky, vedle nichž Agera, stejně jako Bugatti Chiron, mohou působit jako chudí příbuzní.
Hennessey Venom F5 jsme vám představili již o víkendu, dnes si posvítíme na novinku SSC. Ta ukázala model Tuatara, který je pojmenován po ještěrce z Nového Zélandu. Vůči americkému soupeři, jehož jméno odkazuje na nejsilnější tornáda, která svět poznal, je to možná trochu podřadné. Nicméně je to prakticky jediná oblast, ve které se musí Tuatara před někým sklonit. Ve všech ostatních parametrech hodlá hrát prim.
SSC uvádí, že novinka je 4 429 milimetrů dlouhá, 1 991 mm široká, pouhých 1 092 mm vysoká a počítá s rozvorem 2 672 mm. Díky rozsáhlému užití karbonu máme tu čest se suchou hmotností pouhých 1 247 kilogramů, aerodynamicky optimalizovaná karoserie, jež odpovídá sedm let starému konceptu Jasona Castrioty (autora Ferrari 599 či Maserati GranTurismo) pak dosahuje koeficientu odporu vzduchu Cd 0,279.
Právě touto hodnotou Tuatara výrazně překonává konkurenci, Venom F5 a Agera RS totiž mají koeficient Cd 0,33, Chiron pak dokonce 0,36. Ve výsledku se tak nelze divit vcelku sebejistému tvrzení SSC, že nový model překoná metu 300 mil v hodině, tedy 483 km/h. Zásluhu na tom přitom ponese kromě nízké hmotnosti a působivé aerodynamiky i motor, 5,9litrový osmiválec twin-turbo.
Pohonnou jednotku SSC vyvinulo ve spolupráci se společností Nelson Racing Engines, jež se specializuje na výkonné varianty osmiválců od GM, Fordu a Moparu. Motor pro nový supersport ale velmi pravděpodobně nemá spojitost s žádnou z těchto značek, jakkoliv SSC dříve spolupracovalo s GM. Nyní ale měl být agregát navržen zcela nově, a hlavně pod vlastní střechou.
Nakolik se tyto zvěsti potvrdí, není jisté. Podstatné však pro nás je, že motor produkuje 1 368 koní, pokud spaluje 91oktanový benzín. Jelikož je však zároveň uzpůsoben také biopalivu E85, může výkon narůst až na 1 774 koní. Přenášen je pak na zadní kola skrze sedmistupňový „automatizovaný“ manuál zahrnující „robotické řazení“.
Jak rychle se Tuatara dostane na stovku, dvoustovku či třístovku, nebylo zveřejněno. Firma se zatím chlubí jen onou schopností překročit třísetmílovou metu, přičemž dále dodává, že pohonná jednotka váží pouze 194 kilogramů a zvládne točit 8 800 otáček. Spárována je s dvacetipalcovými kovanými koly, jež obouvají pneumatiky Michelin Pilot Sport o rozměru 245/35 vpředu a 345/25 vzadu.
SSC počítá s produkcí 100 vozů, což je výrazný posun vůči informacím, jež se týkaly konceptu a dle nichž by mělo vzniknout jen 40 aut. Ročně by přitom v nové továrně v západním Richlandu ve Washingtonu mělo vznikat zhruba 16 kousků, z nichž každý bude startovat nad milionem dolarů (cca 22,26 mil. Kč). To je s ohledem na dané výkony vlastně pakatel. Kdy je ale Tuatara předvede v praxi, zatím není jasné.
Sériové SSC Tuatara vypadá stejně jako koncept z roku 2011. Nově se však počítá s vyšší produkcí i daleko vyšším výkonem
Bleskovky
- Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024 - Lewis Hamilton asi pochopil kouzlo Maxe Verstappena, mezi velkými cenami začíná „smažit” počítačové hry
15.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 16:00
- MČR Flat Track: 20. dubna 2024 plochodrážní stadion ve Slaném včera 11:57
- Harley on Tour 2024: vyzkoušejte nové modely včera 10:45
- Pre Assen - na čele jsou Bulega, Montella a Mahendra včera 10:00
- Časový program Pirelli Dutch Round 16.4.2024
Nejnovější články
- Propuštění zaměstnanci Tesly se o svém vyhazovu dozvěděli tak, že jim druhý den ráno přestala jít vstupní karta
před hodinou - Systém stop-stop? Víc jak 457 tisícům Fordů selhává start-stop, motory jim na křižovatkách znovu nenaskočí
před 3 hodinami - Firma stvořila extrémní expediční auto, které přežije i apokalypsu, uvnitř přesto vypadá jako luxusní klub
včera - Jako nový skomíral ve stínu Škody Octavia, o to zajímavější je rodinný kombík Opelu jako ojetina
včera - Tohle je nejnovější Kalašnikov v prodeji. Je-li to zbraň, pak jedině na kolech, přesto zaostává za 73letým originálem
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva