911 může dostat motor uprostřed i v silniční verzi, připouští Porsche

Pokud se změní pravidla závodní série Le Mans, bude muset Porsche přesunout motor zpět za zadní nápravu. Nebo vyrobit homologační sérii.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

911 může dostat motor uprostřed i v silniční verzi, připouští Porsche

13.3.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

911 může dostat motor uprostřed i v silniční verzi, připouští Porsche

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Pokud se změní pravidla závodní série Le Mans, bude muset Porsche přesunout motor zpět za zadní nápravu. Nebo vyrobit homologační sérii.

Před pár měsíci Porsche odhalilo nový závodní speciál 911 RSR. Ten se pro letošek zúčastní hned devatenácti závodů kategorie LM-GTR, přičemž spatřit jej budeme moci také na slavné čtyřiadvacetihodinovce Le Mans. Pravidla této série byla pozměněna, což celému startovnímu poli umožnilo výraznou změnu designu. K té přistoupilo i Porsche, kvůli rozměrnějšímu zadnímu difuzoru dokonce přesunulo motor před přední nápravu.

V historii modelu 911 samozřejmě nešlo o první instalaci pohonné jednotky doprostřed, stejnou koncepcí se pyšnila kupříkladu varianta GT1. Stejně jako kdysi přitom i nyní za vším stála snaha nezaostat za konkurencí. Pokud by Porsche nyní zůstalo u klasického uložení motoru až za zadní nápravou, difuzor by byl kratší a vůz by tím dosahoval nižší aerodynamické efektivity. Rázem by se tak pohyboval leckde, jen ne na čele startovního pole.

Pravidla kategorie LM-GTE nejsou navíc tak detailní, jako je tomu kupříkladu ve Formuli 1. Přestože diktují vozům stejné umístění pohonné jednotky jako u produkčních vozů, Porsche de facto postačí říci, že plochý šestiválec se nachází za řidičem a vše je v pořádku. Šéf divize vozů GT Andreas Preuninger má ovšem pocit, že při této benevolenci dlouho nezůstane a pravidla budou brzo upřesněna či pozměněna.

Tím se dostáváme k jádru pudla. Pokud na změnu pravidel skutečně dojde, Porsche má de facto pouze dvě možnosti - buď motor přesunout zpátky za zadní nápravu, a nebo začít pracovat na silničním modelu 911, jehož šestiválec se taktéž přesune doprostřed. Preuninger přitom naznačuje, že pokud pravidla favorizují uložení motoru před zadní nápravou, má Porsche vlastně jedinou volbu.

Jakkoliv tedy automobilka z Zuffenhausenu pár týdnů po premiéře 911 RSR prohlašovala, že silniční varianta bude mít pohonnou jednotku i nadále za zadní nápravou, a to kvůli instalaci zadních sedadel, která jsou tradičním prvkem, nově to již nemusí být striktní pravidlo. Respektive Porsche může klidně pustit do světa i limitovanou sérii, která by byla potřebná pro homologaci závodního speciálu a jež by dostala motor uprostřed.

Dle Preuningera je taková možnost určitě existuje, nicméně jedním dechem dodává, že „na něčem takovém v současnosti nepracujeme“. Vše tedy nejspíše závisí na vývoji v šampionátu. Pokud ale skutečně dojde k upřesnění pravidel, pak Porsche čekají opravdu perné chvilky, neboť na vývoj silniční verze bude mít jen pár měsíců. I když odhalení a dodání nejsou vždy stejnou věcí...

Jen u tohoto tématu ovšem Preuninger nezůstal. Dále naznačil, že aktuálně odhalené faceliftované Porsche 911 GT3 dostane variantu RS. „Vůči modelu GT3 vždy existovala verze RS, takže... na něčem podobném bychom mohli i pracovat.“ Vůz ovšem dorazí - stejně jako stávající provedení - pouze s převodovkou PDK. Vyvíjen je především pro okruhové využití, kde rychleji řadicí automat přispívá k rychlejším časům.

Pokud tedy patříte mezi milovníky třech pedálů a zároveň i ostřejšího svezení, nemáte jinou možnost, než sáhnout po Porsche 911 GT3. A nejinak tomu bude i do budoucna, neboť příchod obdobného modelu, jakým bylo 911 R, Preuninger vylučuje. Vůz totiž vznikl v důsledku poptávky po ostré variantě s manuálem, tu ale vyřešilo právě facelift GT3. Neznamená to ale, že by Porsche od limitovaných edic upustilo.


911 může dostat motor uprostřed i v silniční verzi, připouští Porsche  - 1 - Porsche 911 RSR 2017 zive foto 01911 může dostat motor uprostřed i v silniční verzi, připouští Porsche  - 2 - Porsche 911 RSR 2017 zive foto 02911 může dostat motor uprostřed i v silniční verzi, připouští Porsche  - 3 - Porsche 911 RSR 2017 zive foto 03911 může dostat motor uprostřed i v silniční verzi, připouští Porsche  - 4 - Porsche 911 RSR 2017 zive foto 04911 může dostat motor uprostřed i v silniční verzi, připouští Porsche  - 5 - Porsche 911 RSR 2017 zive foto 05911 může dostat motor uprostřed i v silniční verzi, připouští Porsche  - 6 - Porsche 911 RSR 2017 zive foto 06911 může dostat motor uprostřed i v silniční verzi, připouští Porsche  - 7 - Porsche 911 RSR 2017 zive foto 07911 může dostat motor uprostřed i v silniční verzi, připouští Porsche  - 8 - Porsche 911 RSR 2017 zive foto 08911 může dostat motor uprostřed i v silniční verzi, připouští Porsche  - 9 - Porsche 911 RSR 2017 zive foto 09911 může dostat motor uprostřed i v silniční verzi, připouští Porsche  - 10 - Porsche 911 RSR 2017 zive foto 10911 může dostat motor uprostřed i v silniční verzi, připouští Porsche  - 11 - Porsche 911 RSR 2017 zive foto 11911 může dostat motor uprostřed i v silniční verzi, připouští Porsche  - 12 - Porsche 911 RSR 2017 zive foto 12911 může dostat motor uprostřed i v silniční verzi, připouští Porsche  - 13 - Porsche 911 RSR 2017 zive foto 13911 může dostat motor uprostřed i v silniční verzi, připouští Porsche  - 14 - Porsche 911 RSR 2017 zive foto 14911 může dostat motor uprostřed i v silniční verzi, připouští Porsche  - 15 - Porsche 911 RSR 2017 zive foto 15911 může dostat motor uprostřed i v silniční verzi, připouští Porsche  - 16 - Porsche 911 RSR 2017 zive foto 16911 může dostat motor uprostřed i v silniční verzi, připouští Porsche  - 17 - Porsche 911 RSR 2017 zive foto 18911 může dostat motor uprostřed i v silniční verzi, připouští Porsche  - 18 - Porsche 911 RSR 2017 zive foto 19911 může dostat motor uprostřed i v silniční verzi, připouští Porsche  - 19 - Porsche 911 RSR 2017 zive foto 17911 může dostat motor uprostřed i v silniční verzi, připouští Porsche  - 20 - Porsche 911 RSR 2017 zive foto 20
Nové Porsche 911 RSR dostalo do vínku motor uprostřed díky benevolentním pravidlům. Pokud ale dojde na jejich upřesnění, bude muset značka šestiválec přesunout zpátky či přistoupit ke speciální homologační sérii

Zdroj: Car and Driver

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.