Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Možný pohon aut budoucnosti skrývá úplně vše potřebné v jednom balení
18.9.2019 | Mirek Mazal
Pohon auta je dnes hodně složitá věc. Potřebujete motor, převodovku, rozvodovku, někdy i kardan, poloosy, často i homokinetické klouby a řadu dalších věcí. S tímto řešením nikoli.
Snad všechny části vozidel prošly letitým vývojem směřující ke zdokonalení, otázka poloměru otáčení ale kvůli neustále se zvětšujícím jako by zůstala pozadu. Poslední dobou se často upozorňuje na téměř neviditelné natáčení zadních kol, které pomůže v pomalých i rychlých zatáčkách, ve městech má ale pořád omezený efekt. I tuto věc by mohl vyřešit nový nápad firmy Protean Electric.
Protean se bez větší nadsázky pokouší znovu vynalézt kolo. Už v roce 2013 předvedl elektromotory integrované do nábojů, ale to není nic až tak převratného, Pokud integrujete kola do motorů, spoustu věcí zjednodušíte, v případě výše zmíněného si ale nepomůžete nikam - pořád budete mít auto s řízením, které bude sice schopno pracovat s větším natočením kol, pro ovládání vozu ale bude pořád limitující a pro konstrukci stále zesložiťující. Proto Protean vyvinul novinku, která do kola integruje úplně vše.
Z konstrukčního hlediska je to geniální. Můžete si vymyslet auto, jaké chcete, na něj pouze přidáte dvě nebo čtyři (pokud bude zájem pohánět všechna kola a dosáhnout dokonalé flexibility) kola od Proteanu, které připojíte k akumulátoru a... jedete. Není tu absolutně žádný omezující prvek, z auta zmizí asi tisíc dnes běžných dílů - nebude tu motor, nebude tu převodovka, jakékoli hnací hřídele, diferenciál, nebude tu ani řízeni, skutečně nic krom karoserie, akumulátorů a kol. Přidáte jen řízení a brzdění „po drátě” a vše se začne pohybovat.
Tento přelom umožňuje nová technologie, která dovoluje kolu otáčet se o 360 stupňů kolem své osy. Prototyp jménem Protean360+ byl vyhlášen jako „první svého druhu, který bude vyvinut pro komerční účely.“ Krom toho bude uvnitř disku kola pochopitelně namontované elektrické hnací ústrojí, řízení, brzdy i zavěšení v jednom kompletním modulu.
Elektromotor v každém rohu karoserie by mohl dodávat až 108 koní (80 kW) a točivý moment 1 250 Nm. Vynásobením čtyřmi by se technologie zařadila mezi velmi výkonné, a tak nutně nemusí jít o řešení pro autonomní autobusy pohybující se po městě, ale klidně i pro auta se sportovními ambicemi. Jestli se někdy v dohledné době dočká nasazení v produkčním autě, je jiná otázka, možný pohon budoucnosti to ale nepochybně je.
Protean Electric vyvíjí nové řešení pohonu aut, všechno nezbytné skryje do rohů karoserie
Zdroj: Protean Electric
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 3 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Šéf Bosche si najednou myslí, že za pár let budou elektromobily kupovat skoro všichni, ještě před měsícem o tom pochyboval
před hodinou - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 2 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 3 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 4 hodinami - Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva