Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Výrobce zbavil pneumatiky jejich nejméně příjemného projevu, lidé ale jen nejásají
18.8.2020 | Petr Prokopec
Pneumatiky se projevují nejrůznějšími způsoby, tím jednoznačně nejméně příjemným je ale jejich hluk. Řešení nyní existuje, každého ale netěší.
Ačkoli jsou pneumatiky v principu stále stejné jako v době, kdy John Boyd Dunlop zpříjemnil svému synovi řádění na tříkolce, v dílčích ohledech se posouvají neustále vpřed. Skutečně revoluční změnu může způsobit leda Michelin, který by rád začal auta osazovat obutím, které se obejde bez vzduchu a nelze jej tak píchnout, nicméně Francouzi s komercializací své novinky počítají až někdy v půlce příští dekády. Do té doby si tedy musíme vystačit s dílčími inovacemi a jednu z těch zajímavých nedávno poslal na trh Goodyear.
Středobodem všech změn je technologie SoundComfort, kterou jsou osazeny letní i zimní pneumatiky hned několika modelových řad (EfficientGrip, Eagle F1 či UltraGrip). Ve všech případech jde o totéž, tedy o vrstvu z pěnového polyuretanu, která byla integrována do pneumatik. Tím je redukována hlučnost obutí a nikoli málo - jedná se o 50 procent ve srovnání s konvenčními plášti. Goodyear říká, že zvukový projev pneumatiky se tím stává pro člověka prakticky neznatelný a výsledkem tedy je o poznání komfortnější pobyt v kabině. Nakonec, něco takového naznačuje už samotný název nového obutí.
Podle Goodyearu aplikace pěny přinesla z hlediska fungování pneu jen pozitiva, jedinou věcí se záporným znaménkem je vyšší cena. Pneumatiky je možné opravit, stejná zůstává záruka a zachován byl i jízdní výkon. Za technologii SoundComfort si však firma logicky účtuje vyšší částky. Přezutí celého vozu vás tak může vyjít poměrně draze, neboť v závislosti na požadovaném rozměru může být rozdíl v cenách od několika set korun až po několik tisíc.
Zákazníci se v ohlasech na nové obutí na Tire Racku různí, v případě hlučnosti je odezva pozitivní. Mezi chválícími si jsou hlavně lidé vlastnící elektromobily, kde využití nové technologie dává větší smysl než u aut se spalovacím motorem - u těch může agregát hluk od pneumatik do značné míry maskovat. To je také nakonec důvod, proč mají tyto pneumatiky perspektivu - elektrických aut bude jistě jen přibývat, a tak si doba tišší obutí prostě žádá.
Přesto není všechno růžové a důvodem rozpaků některých kupců není jen vyšší cena. Problémem má být tvrdost samotného obutí, které prý rázem není tak poddajné. Připomíná prý pneu typu run-flat, které také dostaly „něco navíc” a přes veškeré inovace jsou stále těžší, tvrdší a tedy výsledku hůře fungující, než ty klasické.
Goodyear ovšem říká, že integrovaná pěna na něco takového nemá vliv, že neznamená znatelně zvýšenou tuhost ani hmotnost pneu. Že by tišší pneumatiky daly více vyniknout jiným projevům pneumatik a lidé je tak rázem pociťovali jako méně příjemné? To je v tuto chvíli asi jediné možné vysvětlení tohoto rozporu, které nás nyní napadá. Tedy krom toho, že Goodyear nepřipouští existující nedostatek. Tak či onak bude v případě vašeho zájmu o ně lepší, když si je zkusíte a sami zhodnotíte, jak moc je vám jejich projev příjemný.
Goodyear začal prodávat pneumatiky s technologií SoundComfort, která redukuje jejich hlučnost až o 50 procent, lidem se ale zdají být příliš tvrdé. Foto: Goodyear
Zdroje: Goodyear, Tire Rack
Bleskovky
- 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera - Tento stroj vypadá jako přívěs za Cybertruck, je to ale spása pro Česko. Sám hledá a opravuje díry v silnicích
26.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejnovější články
- Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
před 14 minutami - Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
před hodinou - Ford si nechal patentovat chytré řešení převozu větších věcí, bude mu ho závidět i Škoda se svým Simply Clever
před 2 hodinami - Krachující Fisker se pokouší zachránit zoufalým výprodejem. Auta zlevnil skoro o polovinu, stojí míň než základní Octavie
před 4 hodinami - Firma, která předělává spalovací auta na elektrický pohon, je na hranici bankrotu, bez peněz zastavila činnost
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva