Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Firma říká, že dosáhla největšího pokroku v historii elektromotorů
7.3.2021 | Mirek Mazal
Elektromotory se od doby svého prvního použití v autech v principu nezměnily a zdánlivě na nich ani není mnoho co vymýšlet. Firma Linear Labs ale tvrdí opak a dál vyvíjí svůj nový motor.
O elektrických autech je v posledních letech slyšet častěji než kdy dříve, většina debat ohledně jejich budoucnosti se ale točí kolem akumulátorů. Ty jsou z konstrukčního, uživatelského i ekonomického hlediska alfou a omegou jejich budoucího úspěchu či neúspěchu, v případě samotných motorů obvykle není co řešit.
Ty se během uplynulého století zásadně nezměnily, ostatně jejich konstrukce je natolik jednoduchá, že na nich ani není moc co měnit. Existuje však americká firma, který už chvíli hlásá objevení prvního zásadního vylepšení v základní konstrukci elektromotorů v celé jejich historii. Společnost Linear Labs z Texasu vyvíjí motor zvaný Hunterable Electric Turbine (HET) fungující údajně mnohem lépe všechny dosud používané koncepce a řekla o něm zase o něco víc.
Elektrické automobily s HET prý mohou eliminovat jakýkoli druh převodovek, dále přináší desetiprocentní nárůst dojezdu se zachováním kapacity baterií a ještě k tomu se texaský projekt chlubí až pětinásobným navýšením točivého momentu s dvojitou dávkou výkonu při zachování stejných rozměrů motoru. Elektromotory jsou již známé vysokou porcí newtonmetrů, i proto tvrzení Američanů přitahují pozornost.
Firma Linear Labs říká, že efektivnější fungování zajistí nová stavba motoru. Provedené inovace nevyžadují žádné dramatické technologické pokroky při výrobě pohonné jednotky, důležitý je chytrý způsob navržení jednotlivých částí agregátů. Přestože se elektromotory zdají jednoduché a bez komplikací, existuje u nich celá řada problémů. Jedním je potlačení jevů, ke kterým dochází při pohybu cívek v magnetickém poli. Ty působí proti pohybu a musí se překonávat zvyšováním napětí a proudu v jednotlivých cívkách statoru.
Texasané se to snaží překonat statorem umístěným uvnitř magnetů se stejnou polaritou orientovanou ve směru rotace. Lorentzova síla i odporová síla vrcholí ve stejný moment při průchodu magnetu rotoru okolo cívky, čímž se minimalizují ztráty. Současně jsou magnetická pole na všech čtyřech stranách nastavována tak, aby byla zajištěna jejich synergie. Nový motor navíc umí přesunout koncové magnety a tím zeslabit magnetické pole statoru, což usnadňuje rozjezd a zvyšuje točivý moment v nejnižších otáčkách.
Toto řešení je skutečně potenciálně revoluční, neboť kromě výše uvedených výhod nepotřebuje instalaci dalších, někdy složitých, drahých a těžkých zařízení do útrob aut. Zcela zbytečnou se rázem jeví převodovka, vzhledem k rozměrům a nižší hmotnosti je možné učinit konstrukci elektromobilů ještě kompaktnější a lehčí a při vyšší efektivitě je možné použít menší baterie se vším, co s tím souvisí. Mohlo by to tedy i snížit cenu či zvýšit životnost dalších komponentů.
Aby se nápad Linear Labs dostal do sériové produkce, musí nyní HET zvládnout i nasazení v reálných prototypech. To má proběhnout ještě letos a jsme na to zvědavi.
Potenciálně revoluční systém Hunterable Electric Turbine má pomoci elektromobilům prorazit, poprvé po více jak 100 letech podstatně vylepšuje koncept elektrického motoru. Foto/grafika: Linear Labs
Zdroj: Linear Labs
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před 2 hodinami - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 3 hodinami - V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 05:12 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch