Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Apple si nechal patentovat řešení, na němž si všechny automobilky vylámaly zuby
18.7.2019 | Petr Prokopec
Apple některé věci jistě umí udělat lépe než kdo jiný, ale ty automobilové? Na tomto poli má minimum zkušeností, a tak překvapí, že věří vlastnímu úspěchu řešení, které jiní nezvládli.
Současná situace Applu není tak růžová, jako tomu bylo v předchozích letech. Stojí za tím problémy spojené s nejnovějšími mobilními telefony, které se cenami dostaly příliš vysoko, a zájem o ně tak není takový, jaký společnost očekávala. Kvůli tomu nemohla dodržet smlouvy uzavřené s dodavateli a musí platit tučné pokuty. Něco takového firmu jistě nepoloží, své aktivity ale musí nutně přehodnocovat.
Je tedy otázkou, jak moc se chce nadále angažovat na poli automobilů. Kolem projektu vlastního auta už je chvíli ticho po pěšině a Apple je spojován pouze s vývojem některých dílčích technologií. Také v jejich případě můžeme jen spekulovat, co Apple skutečně provádí, do řečí se ale nyní dostal patent, který firma dříve podala na americký úřad pro ochranu duševního vlastnictví a nyní došlo na jeho schválení a publikování.
Je z něj patrné, že Apple koketuje s technologií, na které si dosud vylámaly zuby všechny renomované automobilky. Řeč je o systému steer-by-wire, který můžeme doslova přeložit jako řízení po drátě. Jde o řízení bez mechanické vazby, kdy volant je propojen s předními koly elektronicky. Jde o technologii inspirovanou v letectví, která spočívá v elektronickém snímání pohybů volantu. Získaný signál je následně elektronicky přenesen na přední nápravu, kde na jeho základě pracuje elektromotor natáčející přední kola. Nejde o přímé spojení, mezi volantem a nápravou je počítač, který signál vyhodnocuje a upravuje. Ohled bere na řadu okolností, vůz tak může teoreticky zatáčet s neskutečnou precizností.
Problémem této technologie je naprostá ztráta přirozené citlivosti, od kol jednoduše nedostanete jedinou přirozenou odezvu, všechna musí být simulovaná. To je stěžejní důvod, proč se řízení bez mechanické vazby neuchytilo, jakkoliv se mu zejména Citroën věnoval pozornost již v 60. a 70. letech minulého století. Od té doby následovali další a další, až jej do sériové výroby dostalo Infiniti. I tento pokus ale skončil fiaskem a model Q50 se nuceně vrátil ke klasice.
Našel tedy Apple způsob, jak negativa překonat? Možná ano, na základě patentu by totiž řízení po drátě mělo být použito u autonomních vozů kde by volant našel jen občasné využití. Ztráta citu by tedy v takovém případě byla spíše okrajovým problémem.
Apple počítá s tím, že technologie by umožnila použití menších a lehčích komponentů, čímž by pozitivně bylo ovlivněno jak přední zavěšení, tak i celkový komfort. Zároveň by došlo na redukci opotřebení. Benefitů tedy ve výsledku není málo, jakkoliv je otázkou, jak moc by se projevily v praxi.
Zbývá pak jen dodat, že řada lidí zmíněných v průvodních dokumentech patentu již pro Apple v současné době nepracuje, místo toho je mají na výplatních páskách firmy jako Waymo nebo Lucid Motors. V jaké fázi tedy nyní práce Applu na automobilových řešeních je, není jasné, patent na specifické řízení po drátě ale má.
Apple si nechal patentovat řízení bez mechanické vazby...
...které do sériové výroby kdysi poslalo už Infiniti. Jeho Q50 byla v případě řízení po drátě průkopníkem, od modelového roku 2016 už ho ale nemá, byly s ním příliš velké problémy
Zdroj: Motor Authority
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 2 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
Nejčtenější články
- Aston Martin vrátil do kabin svých aut tlačítka. Pozoruhodnou cestou zjistil, jak moc lidem vadí je nemít
27.3.2024 - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
27.3.2024 - Zbytečný a takřka neprodejný: Klon Škody Enyaq s logem Fordu neřeší vůbec nic, přesto se začíná prodávat v Česku
27.3.2024 - Číňané začali prodávat své nové luxusní monstrum. Nabušené SUV větší než Kodiaq stojí jen 413 tisíc Kč
27.3.2024 - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 14:29 - mattonecz
- Onboard videa 04.25. 12:42 - M.Z.
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 11:02 - HondaMan
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22