Apple si nechal patentovat řešení, na němž si všechny automobilky vylámaly zuby

Apple některé věci jistě umí udělat lépe než kdo jiný, ale ty automobilové? Na tomto poli má minimum zkušeností, a tak překvapí, že věří vlastnímu úspěchu řešení, které jiní nezvládli.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Apple si nechal patentovat řešení, na němž si všechny automobilky vylámaly zuby

18.7.2019 | Petr Prokopec

Apple si nechal patentovat řešení, na němž si všechny automobilky vylámaly zuby

/

Foto: Infiniti

Apple některé věci jistě umí udělat lépe než kdo jiný, ale ty automobilové? Na tomto poli má minimum zkušeností, a tak překvapí, že věří vlastnímu úspěchu řešení, které jiní nezvládli.


Současná situace Applu není tak růžová, jako tomu bylo v předchozích letech. Stojí za tím problémy spojené s nejnovějšími mobilními telefony, které se cenami dostaly příliš vysoko, a zájem o ně tak není takový, jaký společnost očekávala. Kvůli tomu nemohla dodržet smlouvy uzavřené s dodavateli a musí platit tučné pokuty. Něco takového firmu jistě nepoloží, své aktivity ale musí nutně přehodnocovat.

Je tedy otázkou, jak moc se chce nadále angažovat na poli automobilů. Kolem projektu vlastního auta už je chvíli ticho po pěšině a Apple je spojován pouze s vývojem některých dílčích technologií. Také v jejich případě můžeme jen spekulovat, co Apple skutečně provádí, do řečí se ale nyní dostal patent, který firma dříve podala na americký úřad pro ochranu duševního vlastnictví a nyní došlo na jeho schválení a publikování.

Je z něj patrné, že Apple koketuje s technologií, na které si dosud vylámaly zuby všechny renomované automobilky. Řeč je o systému steer-by-wire, který můžeme doslova přeložit jako řízení po drátě. Jde o řízení bez mechanické vazby, kdy volant je propojen s předními koly elektronicky. Jde o technologii inspirovanou v letectví, která spočívá v elektronickém snímání pohybů volantu. Získaný signál je následně elektronicky přenesen na přední nápravu, kde na jeho základě pracuje elektromotor natáčející přední kola. Nejde o přímé spojení, mezi volantem a nápravou je počítač, který signál vyhodnocuje a upravuje. Ohled bere na řadu okolností, vůz tak může teoreticky zatáčet s neskutečnou precizností.

Problémem této technologie je naprostá ztráta přirozené citlivosti, od kol jednoduše nedostanete jedinou přirozenou odezvu, všechna musí být simulovaná. To je stěžejní důvod, proč se řízení bez mechanické vazby neuchytilo, jakkoliv se mu zejména Citroën věnoval pozornost již v 60. a 70. letech minulého století. Od té doby následovali další a další, až jej do sériové výroby dostalo Infiniti. I tento pokus ale skončil fiaskem a model Q50 se nuceně vrátil ke klasice.

Našel tedy Apple způsob, jak negativa překonat? Možná ano, na základě patentu by totiž řízení po drátě mělo být použito u autonomních vozů kde by volant našel jen občasné využití. Ztráta citu by tedy v takovém případě byla spíše okrajovým problémem.

Apple počítá s tím, že technologie by umožnila použití menších a lehčích komponentů, čímž by pozitivně bylo ovlivněno jak přední zavěšení, tak i celkový komfort. Zároveň by došlo na redukci opotřebení. Benefitů tedy ve výsledku není málo, jakkoliv je otázkou, jak moc by se projevily v praxi.

Zbývá pak jen dodat, že řada lidí zmíněných v průvodních dokumentech patentu již pro Apple v současné době nepracuje, místo toho je mají na výplatních páskách firmy jako Waymo nebo Lucid Motors. V jaké fázi tedy nyní práce Applu na automobilových řešeních je, není jasné, patent na specifické řízení po drátě ale má.


Apple si nechal patentovat řešení, na němž si všechny automobilky vylámaly zuby - 1 - Apple Steer-by-wire 2019 patent 01Apple si nechal patentovat řešení, na němž si všechny automobilky vylámaly zuby - 2 - Apple Steer-by-wire 2019 patent 02
Apple si nechal patentovat řízení bez mechanické vazby...

Apple si nechal patentovat řešení, na němž si všechny automobilky vylámaly zuby - 3 - Infiniti Q50 Drive by Wire 01Apple si nechal patentovat řešení, na němž si všechny automobilky vylámaly zuby - 4 - Infiniti Q50 Drive by Wire 02Apple si nechal patentovat řešení, na němž si všechny automobilky vylámaly zuby - 5 - Infiniti Q50 Drive by Wire 03Apple si nechal patentovat řešení, na němž si všechny automobilky vylámaly zuby - 6 - Infiniti Q50 2013 DAS 03Apple si nechal patentovat řešení, na němž si všechny automobilky vylámaly zuby - 7 - Infiniti Q50 2013 DAS 01
...které do sériové výroby kdysi poslalo už Infiniti. Jeho Q50 byla v případě řízení po drátě průkopníkem, od modelového roku 2016 už ho ale nemá, byly s ním příliš velké problémy

Zdroj: Motor Authority

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.