Audi odhalilo další nové RS. Je to taková 450koňová Octavie, pořádně jedovatá

Kdo dosud chtěl opravdu výkonný liftback, musel zamířit do vyšší střední třídy pro auta jako Porsche Panamera. Audi RS5 nabízí totéž níže a levněji.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Audi odhalilo další nové RS. Je to taková 450koňová Octavie, pořádně jedovatá

28.3.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek

Audi odhalilo další nové RS. Je to taková 450koňová Octavie, pořádně jedovatá

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Kdo dosud chtěl opravdu výkonný liftback, musel zamířit do vyšší střední třídy pro auta jako Porsche Panamera. Audi RS5 nabízí totéž níže a levněji.

Liftbacky dlouho nepatřily mezi vyhledávané karosářské typy. Mezi malými auty jde o skoro neexistující věc, v nižší střední třídě s touto koncepcí dlouhodobě boduje jen Škoda Octavia a byť v té střední jich bylo vždy více, například u Fordu Mondeo šlo o hůře prodávanou alternativu - byla to znovu jen Škoda, tentokrát Superb, která tady dokázala a dokáže být s liftbackem úspěšná. A ani ve vyšších sférách se to jimi zrovna nehemžilo, modely jako Audi A7, Porsche Panamera či BMW 5 (dnes 6) GT byly spíše výjimkami.

V posledních letech ale liftbacků přibývá. Octavie má mezi kompakty konkurenta v podobě Hyundai i30 Fastback, ve střední nyní boduje třeba VW Arteon nebo Kia Stinger a do vyšší dorazily nové generace výše zmíněných strojů. O co tu ovšem dosud byla nouze, je opravdu výkonný vůz tohoto ražení, který by se nejmenoval Porsche Panamera Turbo nebo Audi RS7 Sportback. Teď tu je a je znovu od Audi - říká si RS5 Sportback.

Poprvé Audi A5 s pěticí dveří vytáhlo v roce 2009, v jeho první generaci ale nabídlo nanejvýš verzi S5 Sportback. Dnes na newyorském autosalonu odhalilo nový Sportback s provedení RS a máme pocit, že dobře udělalo - praktických aut, co nejsou kombi, není nikdy dost. Šéf Audi Sportu Michael-Julius Renz k tomu říká: „Inovativní interpretace pětidveřového vysoce výkonného kupé nemá ani předchůdce, ani přímého konkurenta.“ A má pravdu, jiné tak výkonné auto této koncepce a velikosti na trhu neexistuje.

Exteriér kombinuje už známé křivky s ostřeji tvarovanými detaily, žádné velké drama se ale nekoná. Můžeme vidět dlouhý rozvor a krátký přední i zadní převis. Kabina je posunuta vzad za delší přední kapotu. Přední část se vyznačuje širokou mřížkou chladiče s typickým nápisem quattro. Hlavní vstup sání doplňují boční rozměrné otvory pro další přísun svěžího vzduchu.

Boční linie přechází přes vyboulené blatníky do zadních partií, kde se RS5 představuje s malou odtrhovou hranou kufru a dominantním párem velkých koncovek výfuku po krajích difuzoru. Nové Audi bude obouvat 19palcové nebo 20palcové disky. Podle tiskové zprávy lze doplňky nabarvit do jedné z možností odstínu Gloss Black, Carbon, nebo Matte Aluminum.

Vnitřní prostor pro pět cestujících bude vybaven sportovními sedačkami s volitelným voštinovým vzorem v jemné kůži Nappa. Kromě mnohých emblémů se přítomnost k rychlé divizi může zdůraznit kontrastním červeným prošíváním, jež se pak najde i na useknutém volantu s logem RS. Digitální informační displeje virtuálního kokpitu poskytnou všechny potřebné informace o automobilu. Posádka svá zavazadla převeze v kufru o velikosti 480 litrů, po sklopení zadních sedadel 40:20:40 se kapacita může navýšit do celkových 1 300 litrů.

Motor bude stejný jako u RS5 Coupe a RS4 Avanty, tím pádem bude pod kapotou 2,9 TFSI V6 twin turbo s výkonem 331 kW (450 koní) a 600 Nm. 0-97 km/h by měl dokázat pokořit za 3,9 sekundy, maximální rychlost je, když se připlatí, 280 km/h, standardně omezovač zasáhne při 250 km/h. Obě turbodmychadla jsou namontována v úhlu devadesáti stupňů vzhledem k válcům a jsou umístěna mezi řadami válců. Tím se zkracuje dráha mezi válci a turby, což slibuje včasné reakce na sešlápnutí plynového pedálu.

Výkon skoro třílitrové V6 putuje přes osmistupňovou automatickou převodovou skříň na všechna kola systémem quattro se středovým diferenciálem. Nastavení pohonu rozděluje výkon asymetricky mezi nápravy 40:60, tím by měl zaručit optimální trakci. Pokud dojde k prokluzu na nápravě, většina výkonu okamžitě proudí na tu druhou, až o 85 % dopředu a 70 % dozadu.

Podvozek je proti standardní Audi S5 Sportback tvrdší a nižší o sedm milimetrů. Volba jízdních režimů Audi drive select je v základní výbavě. Bude možné dokoupit lepší pružení včetně Dynamic Ride Control (DRC) a keramické brzdy, které by měly zkrátit brzdnou dráhu 1 840 kg těžké novinky.

Pozoruhodné je, ze Audi RS 5 Sportback bude coby evropské auto zpočátku k dispozici jen v prodejnách v USA a Kanadě, a to asi od druhé poloviny roku 2018. Cena zatím nebyla stanovena. Evropský zákazník si bude muset počkat na pozdější, zatím též neupřesněný termín uvedení na trh - čekejme ale první polovinu roku 2019.


Audi odhalilo další nové RS. Je to taková 450koňová Octavie, pořádně jedovatá - 1 - Audi RS5 Sportback 2018 prvni 01Audi odhalilo další nové RS. Je to taková 450koňová Octavie, pořádně jedovatá - 2 - Audi RS5 Sportback 2018 prvni 02Audi odhalilo další nové RS. Je to taková 450koňová Octavie, pořádně jedovatá - 3 - Audi RS5 Sportback 2018 prvni 03Audi odhalilo další nové RS. Je to taková 450koňová Octavie, pořádně jedovatá - 4 - Audi RS5 Sportback 2018 prvni 04Audi odhalilo další nové RS. Je to taková 450koňová Octavie, pořádně jedovatá - 5 - Audi RS5 Sportback 2018 prvni 05Audi odhalilo další nové RS. Je to taková 450koňová Octavie, pořádně jedovatá - 6 - Audi RS5 Sportback 2018 prvni 06Audi odhalilo další nové RS. Je to taková 450koňová Octavie, pořádně jedovatá - 7 - Audi RS5 Sportback 2018 prvni 07Audi odhalilo další nové RS. Je to taková 450koňová Octavie, pořádně jedovatá - 8 - Audi RS5 Sportback 2018 prvni 08Audi odhalilo další nové RS. Je to taková 450koňová Octavie, pořádně jedovatá - 9 - Audi RS5 Sportback 2018 prvni 09Audi odhalilo další nové RS. Je to taková 450koňová Octavie, pořádně jedovatá - 10 - Audi RS5 Sportback 2018 prvni 10Audi odhalilo další nové RS. Je to taková 450koňová Octavie, pořádně jedovatá - 11 - Audi RS5 Sportback 2018 prvni 11
Audi RS5 Sportback se ukázalo v New Yorku na autosalonu v americkém podání, zbytek světa se také dočká, ale později

Mirek Mazal

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.