Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Audi s diesely nekončí, nový motor má turbo, el. kompresor, 347 koní a 700 Nm
21.2.2019 | Petr Prokopec
Technika vrcholného naftového osmiválce z Audi SQ7 se nastěhovala i do menšího šestiválce. Mild-hybridní technika má se nové SQ5 TDI stará o parádní dynamické parametry za nízké spotřeby.
Nad diesely již řada automobilek začala lámat hůl. Momentálně se však zdá, že sepsání parte bylo v případě těchto pohonných jednotek předčasné. Německý autoklub ADAC během testů přímo na silnici zjistil, že diesely jsou v mnoha případech dokonce čistější než benzinové agregáty. Není s nimi tedy spojena jen nižší produkce emisí CO2, ale rovněž NOx. To by mohlo v dieselovém fanklubu rozdmýchat novou vlnu zájmu, načež by nás nemělo překvapit, když automobilky opětovně začnou ve větší míře prezentovat novinky spalující méně vonné oktany.
Jako první se v tomto ohledu hlásí Audi, jež pouhých pár hodin po zveřejnění výše zmíněné klíčové zprávy vyrukovalo s novým modelem SQ5 TDI. Tato verze doplňuje předloni odhalenou benzinovou variantu, určena je však pouze pro evropské trhy. Ty oblaží nejen třílitrovým šestiválcem, ale kromě klasického turbodmychadla také elektrickým kompresorem, jenž má redukovat prodlevy při sešlápnutí plynového pedálu a zároveň ponížit spotřebu.
Danou technologii Audi představilo u modelu SQ7 TDI, pod kapotou většího SUV však byla instalována turba dvě. Menší si musí vystačit pouze s jedním, jeho kompresor však byl dále vyladěn. Poháněn je elektromotorem o výkonu 7 kW, který jej zvládá roztočit na 65 tisíc otáček za pouhých 300 milisekund. V té chvíli má řidič k dispozici tlak 1,4 baru, navíc již při nízkých otáčkách. Není tedy divu, že SQ5 TDI zvládá zrychlit z klidu na stovku za 5,1 sekundy, tedy stejně rychle jako benzinová verze.
Vůči svému staršímu příbuznému má novinka menší handicap v podobě nižšího výkonu (347 versus 354 koní), na druhé straně ji však válcuje točivým momentem (700 Nm versus 500 Nm). Kde má pak stoprocentně navrch, to je spotřeba, na jejímž snížení se podílí implementace mild-hybridní techniky. Ta spočívá ve 48voltovém elektrickém okruhu, rekuperaci brzdné energie, integrovaném startéru-generátoru a lithium-iontové baterii, která byla usazena pod podlahu zavazadelníku.
Mild-hybrid má reálnou spotřebu snižovat o zhruba 0,7 litru na sto kilometrů, jak bylo tohle číslo spočítáno ale už řečeno nebylo. Aktuálně známe hodnoty jen dle postaršího cyklu NEDC, dle nějž se průměr pohybuje mezi 6,6 a 6,8 l/100 km. Ve skutečném světě si ovšem vůz stoprocentně řekne o více paliva, nicméně i při zachování relativně rozumné jízdní dynamiky byste neměli překročit deset litrů na sto kilometrů.
Spekulace si ale necháme na jindy, nyní se od motoru přesuneme ke zbytku techniky. Ta počítá s osmistupňovým automatem a pohonem všech kol Quattro již ve standardu, přičemž samosvorný diferenciál dokáže poslat v případě potřeby až 85 procent výkonu dozadu či až 70 procent dopředu. Za normálních okolností je ovšem systém nastaven v poměru 40:60. Potvrzená je tak dominance zadku, který lze navíc za příplatek osadit i sportovním diferenciálem.
Rozhodnout se rovněž můžete pro nahrazení standardních 20palcových kol 21palcovými ráfky, na výběr jsou dokonce tři různé designy. Další volba je pak spojena s brzdovým ústrojím, které vpředu počítá s šestipístkovými třmeny a kotouči o průměru 375 milimetrů - spojena je však pouze s barvou třmenů (základem jsou černé, červené trůní v příplatkové výbavě). V případě karoserie je pak omezením pouze vaše fantazie a velikost bankovního účtu.
Ještě než zamíříme do kabiny, v rychlosti dodáme, že Audi SQ5 TDI používá vpředu i vzadu pětiprvkovou nápravu. Oproti běžnému SUV se navíc pyšní agresivněji stylizovanými nárazníky či lehce zrevidovanou čelní maskou, standardně pak nabídne třeba LEDky vpředu i vzadu. V rámci interiéru je pro změnu možné počítat s kůží obšitým volantem, sportovními sedadly oháknutými do Alcantary nebo sadou nerezových pedálů.
Také uvnitř je ovšem možné povýšit, sedadla tak lze nechat očalounit kůží Nappa s výrazným vzorem, zatímco hliníkové dekory udělají místo dřevěným aplikacím či karbonovým lištám. V takové chvíli ovšem můžete zapomenout na základní cenu, jež byla pro německý trh stanovena na 67 750 Eur (cca 1 743 000 Kč). Tím nám navíc informační pramen vysychá, zmínit již můžeme jen letní zahájení prodeje.
Nové Audi SQ5 TDI dostalo do vínku nejen klasické turbo, ale i elektrický kompresor. Oslnit tak má působivou dynamikou i nízkou spotřebou
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Bentley našlo nový diplomatický výraz pro odpor zákazníků k vnucovaným autům, odložilo elektrické plány
20.3.2024 - BMW unikly ještě lepší záběry jeho nového X, nejlépe ukazují, proč budou mít SUV značky znovu navrch
20.3.2024 - Nový Mercedes-AMG GT se čtyřválcovým motorem je další odpovědí na otázku, kterou nikdo nepoložil
20.3.2024 - Tesla Cybertruck zkusila přebrodit docela normální potok, asi metr za ním se začala rozpadat
20.3.2024 - Putinova limuzína dostala facelift, poprvé se ukáže světu při inauguraci staronového ruského prezidenta
20.3.2024
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 00:27 - abgx1
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.18. 22:02 - Eda
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch