Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Audi SQ5 TDI: první dieselové S je realitou
16.6.2012 | Petr Miler | Přidat příspěvek
(+ videa) Podle očekávání se v předvečer závodního víkendu v Le Mans představilo světu první eSkové Audi s naftovým motorem pod kapotou.
Některá média hovořila o možném představení dieselového Audi SQ5 v Le Mans v posledních dnech s otazníkem jako o velkém překvapení, my už jsme ale začátkem dubna zmínili, že se přesně toto stane. Naše zdroje v Audi se obvykle nemýlí, pár detailů v tomto příběhu je ale nakonec trochu jinak. SQ5 TDI se nestanula na začátku odhalování faceliftované Q5, ale naopak na jeho konci - inovovaný výchozí model byl představen už v dubnu a o něco později jsme vám mohli ukázat nejen jeho další fotky, ale i inovovanou verzi Hybrid. SQ5 TDI tedy berte jako jakousi třešinku na dortu, i když někteří ji dozajista budou vnímat jako poněkud shnilou.
Proč? Ostrá Q5 je totiž nejen prvním „sportovním crossoverem” značky, ale i vůbec prvním „S”, jenž sází na naftový motor. Skousnut obě tyto novinky naráz bude pro konzervativněji smýšlející příznivce značky jistě tvrdý oříšek, ale co jim zbývá? Fráze o ose Ingolstadt-Mnichov jsou poněkud otřepané, ale pravdivé - pochybujeme o tom, že by SQ5 TDI vznikla, kdyby BMW letos nevyrukovalo dieselovými M včetně crossoverů jako X5 M 50d. Ale nechoďme už kolem horké kaše, pojďme se do ní rovnou ponořit.
Jak jistě tušíte, vůz vychází z faceliftované Q5, které přidává pár designových odlišností. Jsou až nad očekávání decentní - v zásadě jde pouze o masku chladiče oděnou do platinové šedi s matně hliníkovým lemováním, které je vlastní i krytům vnějších zpětných zrcátek, střešním ližinám a zadnímu difuzoru. Specifický je i střešní spojler a drobné odlišnosti bychom našli i na obou náraznících (ten zadní má tradiční dvě dvojité koncovky výfuků), ale že byste z dálky SQ5 jednoduše poznali... To se zkrátka říci nedá.
Specifika najdeme i v interiéru, ani zde ale nelze hovořit o divočejších změnách. Nejvíce citelná budou pro posádku sportovní sedadla čalouněná v kombinaci kůže/alcantara, nejviditelnější pro řidiče pak zřejmě upravená přístrojová deska s šedým pozadím „budíků” a bílými rafičkami. Zbylé novinky byste patrně bezpečně uhádli i bez dalších vodítek - sportovní volant, stejně pojatá hlavice řadící páky a obložení palubní desky.
Nejzajímavější jsou tedy tradičně technické záležitosti, i když ani zde nejde hovořit o jakémkoli překvapení. SQ5 je vlastní motor 3,0 TDI s dvojitým přeplňováním, který se poprvé představil již před více než rokem v nové A6 Avant. Stejně jako v ní, i pod kapotou ostré Q5 disponuje výkonem nejvýše 313 koní pramenícím z točivého momentu nejvýše 650 Nm dostupného v rozmezí 1 450 až 2 800 ot./min.
Motor je neměnně spjat s osmistupňovým automatem Tiptronic a jeho výkon dále míří na kola obou náprav. Aby SQ5 nebyla jen „kvé-pětkou” se silným motorem, dostala také upravené řízení s jinak naladěným elektrickým posilovačem a vcelku razantně pozměněné odpružení kol - podvozek je snížen o plných 30 mm a je též adekvátně přitvrzen. Jízdu jistě nezměkčí ani standardně dodávaná 20" kola z lehkých slitin osazená pneumatikami o rozměrech 255/45 R20.
S veškerou zmíněnou výbavou se ingolstadtské SUV může pochlubit zrychlením z 0 na 100 km/h za 5,1 sekundy a maximální rychlostí omezenou na 250 km/h. Průměrná kombinovaná spotřeba pak činí 7,2 litru nafty na 100 km jízdy.
Pokud vás zmíněné láká, musíme váš zájem poněkud mírnit. Vůz se totiž má dostat do prodeje až v prvním čtvrtletí příštího roku, tedy ne dříve než za 6 měsíců. Přesto je známa jeho základní cena pro německý trh - 58 500 Eur neboli cca 1,5 milionu Kč.
Zatím není jasné, jestli naftový motor bude tím jediným v nabídce pro SQ5, už dříve se totiž hovořilo také o použití agregátu 3,0 TFSI přinejmenším pro americký trh. Jestli jde o pravdivé spekulace ale ukáže až čas.
Toto je první naftové a „sportovně-užitkové” S v dějinách Audi - model SQ5 TDI
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 3 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera
Nejnovější články
- Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
před 2 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 3 hodinami - Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
před 4 hodinami - Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
před 6 hodinami - Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- BMW Divize 03.28. 16:03 - delphin
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 15:08 - Truck Daškam
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 13:54 - Předseda
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 13:19 - GeneHawkins
- Onboard videa 03.28. 13:17 - GeneHawkins
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.28. 03:30 - brnenska.odchytova
- Fiat a vše kolem nich 03.27. 16:46 - pavproch