Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Audi začalo v tichosti prodávat zcela nový motor 3,0 TDI, i když se má čím chlubit
1.11.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Žádná tisková zpráva, žádné nadšení, jen prosté zařazení do ceníku. I tak může vypadat začátek prodeje nového dieselu v dnešní době.
Doplněno 2.11.: Zatímco v českém ceníku A5 nový motor stále chybí, v konfigurátoru už se vyskytuje. Cena této verze v případě kupé začíná na 1 447 900,- Kč.
Již v červnu loňského roku jsme si mohli představit nové Audi A5. To zamířilo do prodeje s řadou pohonných jednotek, mimo jiné také s třílitrovým turbodieselem. Pokud se ovšem dnes zadíváte do českého ceníku, bude vás čekat jedno překvapení - tato pohonná jednotka se v něm sice nachází, ovšem pouze ve verzi naladěné na 218 koní. Po ohlášeném vrcholu, tedy verzi s 286 k, budete pátrat marně.
V tom německém bylo donedávna možné najít i variantu s 272 koňmi, novinka s 286 ale chyběla i v něm. Teď už je možné koupit i tu a lze předpokládat, že ji v řádu týdnů bude možné objednat také v českých luzích a hájích. Na toto zdržení ale upozornit nechceme, zajímavý je spíše fakt, že automobilka se o příchodu motoru zcela nové generace do prodeje nikde ani slovem nezmínila. To je velmi neobvyklé, tiskové zprávy obvykle provází i rozšíření nabídky o naprosté prkotiny, natož pak o další generaci jednoho z nejžádanějších motorů.
Důvod netřeba dlouze hledat, tkví v politické korektnosti, momentálně v automobilovém světě často skloňovaném pojmu. Na diesely zkrátka není pohlíženo zrovna v dobrém světle, a přestože se zejména u prémiových automobilek a výše posazených modelů prodávají jak na běžícím pásu, výrobci raději na veřejnosti mluví o elektromobilitě, autonomním řízení a dalších systémech, jenž budou přinejmenším ještě léta okrajovou záležitostí.
My si s takovými věcmi hlavu nelámeme, a tak „opomenutí” Audi rádi napravíme. Nový motor 3,0 TDI tedy produkuje 286 koní v rozmezí 3 750 až 4 000 otáček a 620 Nm točivého momentu, jenž je k dispozici v pásmu 1 500 až 3 000 ot./min. To je o 14 koní a 20 Nm více než jeho předchozí evoluce, pouze tato dvě čísla ale nemají dostatečně reflektovat, o kolik je nový motor lepší.
Jak to u nových generací pohonných jednotek bývá, má předchozí iteraci překonávat ve všech ohledech, tedy i průběhem výkonu, reakcemi na pokyny řidiče a v neposlední řadě i efektivitou. Standardem pro tuto jednotku je pohon všech kol quattro a osmistupňová automatická převodovka, v rámci zrychlení na stovku pak kupé A5 naměříme 5,2 sekundy a nejvyšší rychlost činí 250 km/h.
Zmínit samozřejmě můžeme také průměrnou spotřebu, která byla vypočítána na 4,9 litru na 100 kilometrů, což je o 0,3 litru méně než dosud, emise CO2 pro změnu činí 143 g/km. Sníženy pak byly rovněž emise NOx, neboť agregát disponuje objemným NOx katalyzátorem, ve které jsou při nízkých výfukových teplotách - tedy po startu - oxidy zachycovány a při naplnění zpracovány během motoru na bohatou směs.
Audi v rámci spalovacího procesu emisí využilo systém AVS, který umožňuje ovládání výfukových ventilů ve dvou fázích. Po vypláchnutí spalovací komory dochází k opětovanému pootevření výfukových ventilů, což umožňuje zpětné nasátí výfukových plynů do spalovací komory. To zvyšuje jejich teplotu a současně i efektivitu jejich čištění. Motor také disponuje i systémem SCR, který zasahuje ve všech ostatních situacích.
Zmínit můžeme také nově vyvinuté, o 20 procent lehčí turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek, které pracuje při plnicím tlaku 3,3 baru. Důraz byl při vývoji kladen na co nejlepší odezvu motoru na pokyn plynového pedálu. Nový nízkotlaký systém recirkulace výfukových plynů zvyšuje efektivitu turbodmychadla. Pracuje hlavně ve středních a vyšších otáčkách, kdy neomezuje tok plynů na turbínu.
Ve finále tu pak máme termální management, který disponuje dvěma nezávislými okruhy, což umožňuje motorovému oleji rychleji dosáhnout provozní teploty. Technici Audi navíc zapracovali ještě na odlehčení hřídele či hlavy válců, což ještě dále navyšuje účinnost jednotky. Tím nám ale informace končí, pročež jen dodáme, že dle nové nomenklatury bude motor značen jako 50 TDI.
Pokud by vás pak zajímaly ceny, můžeme zmínit, že v Německu Audi A5 3,0 TDI (pardon, 50 TDI...) s 286 koňmi startuje na částce 54 000 Eur (cca 1 384 000 Kč). Je tak o 4 650 Eur (119 500 Kč) dražší než verze s třílitrem naladěným na 218 koní. Ten je přitom možné v ČR koupit od 1 305 900 Kč, nový vrchol tedy stoprocentně překoná hranici 1,4 milionu korun.
Audi konečně začalo nabízet 3,0 TDI s 286 koňmi...
...spárovat s ním můžete A5 Coupe i Sportback
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 10 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
před 4 hodinami - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před 6 hodinami - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před 7 hodinami - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před 9 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva