Autem roku v Číně se poprvé v historii stal normální vůz, porazil všechny drahé soky

Ačkoli se Čína tituluje jako lidová republika, ani volba tamních aut roku tomu léta neodpovídala. Bez prémiové značky a puncu exkluzivity dosud zvítězit nešlo, časy se ale zjevně mění.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Autem roku v Číně se poprvé v historii stal normální vůz, porazil všechny drahé soky

25.11.2019 | Petr Prokopec

Autem roku v Číně se poprvé v historii stal normální vůz, porazil všechny drahé soky

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Ačkoli se Čína tituluje jako lidová republika, ani volba tamních aut roku tomu léta neodpovídala. Bez prémiové značky a puncu exkluzivity dosud zvítězit nešlo, časy se ale zjevně mění.


Čína je sice oficiálně titulována jako „lidová republika“, když se ale ohlédneme za minulostí tamní volby auta roku, o „lidový“ vůz skoro nešlo zavadit. To je velmi neobvyklé ve srovnání s výsledky stejných anket jinde ve světě - drahá auta čas od času vyhrají, obvykle ale paběrkují vedle obyčejnějších, širším vrstvám dostupných modelů.

Například loni se tak v Čině vítězem stal Lexus ES, který na pódium doprovodily Toyota Camry a Audi A8L. O rok dříve zamířilo na stupínek nejvyšší Volvo S90, jenž překonalo prodloužené BMW řady 5 a Range Rover Velar. Před třemi lety pak triumfoval Mercedes třídy E s prodlouženým rozvorem, za nímž se sešikovaly Audi A4L a Geely Bo Yue, zatímco rok 2015 patřil Geely GC9, Mercedesu-Maybach S a Jaguaru XE.

Číňané tedy s oblibou vynáší na piedestal dražší vozy především prémiových značek, za čímž stojí hlavně ohromení jejich exkluzivitou. O to překvapivější je tak letošní volba, neboť králem roku 2020 není drahá limuzína z Německa, Japonska či Švédska. Místo toho byla Autem roku zvolena Mazda 3. Ta přitom byla zvolena z původních 194 kandidátů, jenž osmatřicítka porotců postupem času seškrtala na deset finalistů.

Pro Mazdu, která je na čínském trhu k mání pouze jako sedan, jde o první takové ocenění v zemi se zdí viditelnou až z vesmíru. Rozhodně však nejde o první titul, který nová trojka vyhrála. Vůz se totiž před pár dny stal Autem roku také v Thajsku, přičemž následoval úspěchu, jakého se zde dočkala Mazda CX-3 před třemi lety. Mimo to se nedávno Trojka stala také Ženským autem roku. Jen Evropské auto roku (COTY) už z ní nebude.


Autem roku v Číně se poprvé v historii stal normální vůz, porazil všechny drahé soky - 1 - Mazda 3 Cinske auto roku 2020 01Autem roku v Číně se poprvé v historii stal normální vůz, porazil všechny drahé soky - 2 - Mazda 3 Cinske auto roku 2020 02Autem roku v Číně se poprvé v historii stal normální vůz, porazil všechny drahé soky - 3 - Mazda 3 Cinske auto roku 2020 03Autem roku v Číně se poprvé v historii stal normální vůz, porazil všechny drahé soky - 4 - Mazda 3 Cinske auto roku 2020 04Autem roku v Číně se poprvé v historii stal normální vůz, porazil všechny drahé soky - 5 - Mazda 3 Cinske auto roku 2020 05Autem roku v Číně se poprvé v historii stal normální vůz, porazil všechny drahé soky - 6 - Mazda 3 Cinske auto roku 2020 06Autem roku v Číně se poprvé v historii stal normální vůz, porazil všechny drahé soky - 7 - Mazda 3 Cinske auto roku 2020 07Autem roku v Číně se poprvé v historii stal normální vůz, porazil všechny drahé soky - 8 - Mazda 3 Cinske auto roku 2020 08Autem roku v Číně se poprvé v historii stal normální vůz, porazil všechny drahé soky - 9 - Mazda 3 Cinske auto roku 2020 09
Nová Mazda 3 je čínským Autem roku 2020 jako první obyčejnější vůz v historii ankety. V zemi se přitom prodává jen jako sedan

Zdroj: Mazda

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.