Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Auto mající jet 560 km/h zná své ceny. 5 000 koní stojí méně než 1 500 u Bugatti
20.11.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Ať už věříte tomu, že se dostane do prodeje s avizovanými parametry nebo ne, jeho autoři to s ním myslí vážně. Devel Sixteen tak už má i své ceny.
Extrémní auta vždy zdobila stěny klukovských pokojů, však se přiznejte, komu na stěně visel třeba McLaren F1. Je ale otázkou, zda se na plakáty někdy dostane i produkční verze Develu Sixteen. Tento dubajský supersport nemusíte vnímat jako krásný vůz, obdivovat ho ale lze z jiných důvodu. Jeho vrcholné provedení má nabídnout extrémních 5 000 koní, tedy nejvyšší výkon, jakým kdy disponovalo sériové auto. Na starost ho má 12,3litrový šestnáctiválec vyvinutý firmou Steve Morris Engines, jen k němu musí mít závodní benzín.
Zní to velmi zajímavé, otázkou ale stále zůstává, jestli toto auto překoná stadium prototypů. Ano, motor již má hotový. A ano, na Dubai Motor Show se ukázaly hned tři předprodukční exempláře. Jenže všechny byly nepojízdné.
Jsou tu navíc další oblasti, o kterých se pochybuje. V rámci nejvyšší rychlosti Devel již od počátku sliboval prolomení pětisetkilometrové bariéry a útok až na metu 560 km/h. To mělo zpočátku zařídit 4 500 koní, pohonná jednotka však nakonec má o nějakých 11 procent vyšší výkon. Ovšem ať již jeho výše bude jakákoliv, pokud nedojde k přenesení na silnici - a že to bude těžké i s pohonem všech kol - žádný 560 km/h se konat nebude. Nemluvě o tom, že pneumatiky zvládající takové tempo dnes neexistují.
Michelin, který obouvá Bugatti Chiron i Koenigsegg Agera RS, před nedávnem přiznal, že 457 km/h, jichž dosáhla švédská stíhačka, bylo nejvyšším číslem, jaké v reálu vůbec viděl. Jít dále na pochopitelně lze, Michelin ale už úspěch nezaručuje a nemusíme si říkat, co by znamenala exploze pneumatiky v takové rychlosti. Proto prý Michelin zkouší vyvinout nové obutí s firmami z leteckého průmyslu, nicméně je otázkou, zda a případně kdy uspějí.
Přes tyto pochybnosti ovšem autoři Develu nepřipouští, že by vůz nezamířil do výroby. Jsou si tím tak jistí, že už nyní odhalili ceny, které ve výsledku nejsou zdaleka tak extrémní jako parametry vozu. S ohledem na výkon a udávanou jízdní dynamiku má totiž Devel Sixteen osazený oním motorem V16 stát jen 2,2 milionu dolarů (cca 47,87 mil. Kč). To je méně než Chiron v základu. Nyní si přitom uvědomme, že Bugatti na předchozím Veyronu prodělalo kalhoty a jeho nástupce vlastně vznikl jen díky touze mít v koncernové koruně pořádně velký diamant.
Devel má pak možná za sebou nemalé dubajské peníze a na jedné straně i zhruba čtyřletý vývoj, nicméně prozatím žádné reálné kilometry najeté v extrémním tempu. Firma tak snadno může narazit na problémy, s nimiž bojovalo Bugatti, tedy třeba na přehřívání některých komponentů či špatnou aerodynamiku. Počítačové simulace od dob vzniku Veyronu značně pokročily, ale se všemi nástrahami reálného světa vývojáře stále s to konfrontovat nejsou.
Existuje tedy vskutku řada pochybností, nicméně budeme jen rádi, pokud se dubajský supersport skutečně nakonec na silnice dostane. Základní provedení s motorem V8 twin-turbo o výkonu 2 000 koní má stát 1,6 milionu dolarů (34,82 mil. Kč). Stejná pohonná jednotka, jen naladěná na 3 000 koní, pak vyjde na 1,87 mil. USD (40,69 mil. Kč), což již není tak výrazný cenový nárůst proti základu.
V obou případech nejspíše půjde o upravený osmiválec od koncernu GM, ostatně na pohonné jednotce LS je založen i onen šestnáctiválec, v jehož případě jde v podstatě o dva motory V8 spojené do sebe (stejným způsobem vznikl kdysi dvanáctiválec Astonu Martin vycházející ze dvou šestiválců Fordu). Majitelé se u základních verzí mají dočkat svých vozů dva roky po sepsání objednávky, respektive pouhý rok v případě verze V16.
Devel Sixteen se v Dubaji ukázal hned v několika prototypech, nicméně nejasnosti ohledně sériové výroby stále přetrvávají, navzdory oznámení cen jednotlivých verzí
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 8 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 9 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 11 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva