Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Auto mající jet 560 km/h zná své ceny. 5 000 koní stojí méně než 1 500 u Bugatti
20.11.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Ať už věříte tomu, že se dostane do prodeje s avizovanými parametry nebo ne, jeho autoři to s ním myslí vážně. Devel Sixteen tak už má i své ceny.
Extrémní auta vždy zdobila stěny klukovských pokojů, však se přiznejte, komu na stěně visel třeba McLaren F1. Je ale otázkou, zda se na plakáty někdy dostane i produkční verze Develu Sixteen. Tento dubajský supersport nemusíte vnímat jako krásný vůz, obdivovat ho ale lze z jiných důvodu. Jeho vrcholné provedení má nabídnout extrémních 5 000 koní, tedy nejvyšší výkon, jakým kdy disponovalo sériové auto. Na starost ho má 12,3litrový šestnáctiválec vyvinutý firmou Steve Morris Engines, jen k němu musí mít závodní benzín.
Zní to velmi zajímavé, otázkou ale stále zůstává, jestli toto auto překoná stadium prototypů. Ano, motor již má hotový. A ano, na Dubai Motor Show se ukázaly hned tři předprodukční exempláře. Jenže všechny byly nepojízdné.
Jsou tu navíc další oblasti, o kterých se pochybuje. V rámci nejvyšší rychlosti Devel již od počátku sliboval prolomení pětisetkilometrové bariéry a útok až na metu 560 km/h. To mělo zpočátku zařídit 4 500 koní, pohonná jednotka však nakonec má o nějakých 11 procent vyšší výkon. Ovšem ať již jeho výše bude jakákoliv, pokud nedojde k přenesení na silnici - a že to bude těžké i s pohonem všech kol - žádný 560 km/h se konat nebude. Nemluvě o tom, že pneumatiky zvládající takové tempo dnes neexistují.
Michelin, který obouvá Bugatti Chiron i Koenigsegg Agera RS, před nedávnem přiznal, že 457 km/h, jichž dosáhla švédská stíhačka, bylo nejvyšším číslem, jaké v reálu vůbec viděl. Jít dále na pochopitelně lze, Michelin ale už úspěch nezaručuje a nemusíme si říkat, co by znamenala exploze pneumatiky v takové rychlosti. Proto prý Michelin zkouší vyvinout nové obutí s firmami z leteckého průmyslu, nicméně je otázkou, zda a případně kdy uspějí.
Přes tyto pochybnosti ovšem autoři Develu nepřipouští, že by vůz nezamířil do výroby. Jsou si tím tak jistí, že už nyní odhalili ceny, které ve výsledku nejsou zdaleka tak extrémní jako parametry vozu. S ohledem na výkon a udávanou jízdní dynamiku má totiž Devel Sixteen osazený oním motorem V16 stát jen 2,2 milionu dolarů (cca 47,87 mil. Kč). To je méně než Chiron v základu. Nyní si přitom uvědomme, že Bugatti na předchozím Veyronu prodělalo kalhoty a jeho nástupce vlastně vznikl jen díky touze mít v koncernové koruně pořádně velký diamant.
Devel má pak možná za sebou nemalé dubajské peníze a na jedné straně i zhruba čtyřletý vývoj, nicméně prozatím žádné reálné kilometry najeté v extrémním tempu. Firma tak snadno může narazit na problémy, s nimiž bojovalo Bugatti, tedy třeba na přehřívání některých komponentů či špatnou aerodynamiku. Počítačové simulace od dob vzniku Veyronu značně pokročily, ale se všemi nástrahami reálného světa vývojáře stále s to konfrontovat nejsou.
Existuje tedy vskutku řada pochybností, nicméně budeme jen rádi, pokud se dubajský supersport skutečně nakonec na silnice dostane. Základní provedení s motorem V8 twin-turbo o výkonu 2 000 koní má stát 1,6 milionu dolarů (34,82 mil. Kč). Stejná pohonná jednotka, jen naladěná na 3 000 koní, pak vyjde na 1,87 mil. USD (40,69 mil. Kč), což již není tak výrazný cenový nárůst proti základu.
V obou případech nejspíše půjde o upravený osmiválec od koncernu GM, ostatně na pohonné jednotce LS je založen i onen šestnáctiválec, v jehož případě jde v podstatě o dva motory V8 spojené do sebe (stejným způsobem vznikl kdysi dvanáctiválec Astonu Martin vycházející ze dvou šestiválců Fordu). Majitelé se u základních verzí mají dočkat svých vozů dva roky po sepsání objednávky, respektive pouhý rok v případě verze V16.
Devel Sixteen se v Dubaji ukázal hned v několika prototypech, nicméně nejasnosti ohledně sériové výroby stále přetrvávají, navzdory oznámení cen jednotlivých verzí
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 6 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejčtenější články
- Nejlevnější Mercedes-AMG GT v prodeji stojí míň než lepší škodovky, dojem s ním uděláte milionový
26.3.2024 - Oblíbené Hyundai i30 dostalo místo nové generace druhý facelift, i Korejci radši přešlapují na místě
26.3.2024 - Stellantis propustil dalších 400 lidí, otevřeně říká, že je to kvůli elektromobilům
26.3.2024 - Hned tři oblíbené německé sporťáky končí bez nástupce. Lidé by je chtěli dál, prodávat se ale dál nesmí
26.3.2024 - Specifický přístup k elektromobilům se BMW bohatě vyplácí, pochybovači aspoň prozatím ostrouhali
26.3.2024
Živá témata na fóru
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Onboard videa 04.25. 19:03 - řidičBOB
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 18:40 - Brus
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 14:29 - mattonecz
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda