Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Automobilkám se už teď nevyplácí sázka na SUV, jejich předpoklady byly mylné
16.11.2019 | Petr Prokopec
Americké automobilky Ford a GM si myslely, že když vyřadí z nabídky modely, které trvale ztrácí na popularitě, jejich zákazníci sáhnou po SUV, které prodeje táhnou. Jenže nic takového se neděje.
Pravděpodobně jste už zaslechli, že se Ford a General Motors nyní zaměřují primárně na SUV a pick-upy a zejména v USA vyřazují z nabídky téměř všechno ostatní. Tato strategie na jedné straně nepostrádá logiku, neboť ve Státech momentálně po vyšším podvozku a zvýšené stavbě karoserie volá okolo 60 procent zákazníků. To je opravdu velké číslo, které si žádá změny v přístupu automobilových výrobců. Jenže by přitom nemělo být zapomínáno na oněch 40 procent, neboť ani to není malá část klientů.
Tuto skutečnost stratégové obou velkých amerických automobilek přehlíželi s tím, že móda SUV je nyní natolik silná, že lidé zapomenou na sedany či hatchbacky, stejně jako kdysi zapomněli na koně. Nicméně realita je o trochu jiná a modrému oválu i GM se sázka na jednu kartu začíná nevyplácet. Ukazuje se, že někteří zákazníci po SUV prostě netouží. A když jim auta, která preferují, neprodá jimi po léta preferovaná značka, jednoduše zamíří jinam.
Dokládá to studie magazínu Edmunds, jež se na obě značky zaměřila poté, co z amerického repertoáru zmizel Ford Focus a Chevrolet Cruze. Tyto vozy se rozhodně neprodávaly špatně. Prvního se za loňský rok prodalo 113 345 kusů, druhý pak oslovil dokonce 142 617 zákazníků. To jsou čísla, pro která by menší výrobci pomalu vraždili, modrý ovál a GM se je ale zjevně rozhodli odepsat s nadějí, že lidé přejdou na ziskovější SUV.
To se ovšem nestalo, místo toho tu máme „rekordně nízký počet lidí, kteří mění Focus a Cruze za nový vůz, a přitom zůstávají u Fordu a Chevroletu“. Loajalita zákazníků modrého oválu v posledních třech letech poklesla o nemalých 7 procent. Edmunds předpokládá, že toto číslo ještě naroste, neboť Ford hodlá ze své nabídky vyřadit také Fusion (evropské Mondeo). I tento typ v nabídce definitivně skončí.
U GM je situace o trochu odlišná, neboť automobilka hodlá ve svém portfoliu ponechat modely Malibu a Sonic. Poslední Cruze vyrobila v březnu. I to se však ukazuje být chybou, neboť už 9 procent dřívějších majitelů vyměnilo tento model za nový a ani oni z velké části u Chevroletu nezůstávají. Řečí suchých čísel hned 42 procent z těch, kteří dříve vlastnili Cruze či Focus, sáhli znovu po sedanu, ovšem konkurenční značky. A situaci stále pro Chevrolet i Ford vylepšuje fakt, že zákazníci mají alternativy v podobě větších sedanů, ani ty se ale nebudou prodávat věčně.
Z konkurenčních aut jsou nejčastěji voleny Honda Civic a Toyota Corolla, pročež se vlastně nelze divit reakcím zástupců těchto automobilek, již po stěžejním prohlášení Fordu a GM propukli v jásot. Počet lidí, kteří Cruze vyměnili za Civic či Corollu, se v posledních třech letech téměř zdvojnásobil.
Dle studie se kompaktní vozy podílejí na celkových letošních registracích v Americe z 9,1 procenta a jejich podíl na trhu si udržuje stabilní výši. U sedanů vyšší třídy je podíl osmiprocentní. To znovu nejsou vyloženě vysoká čísla, pořád je to ale přes 17 procent trhu. A dovolit si ignorovat skoro pětinu zákazníků se nezdá být moudré, ať se na věc podíváme jakkoli.
Studie magazínu Edmunds nevyznívá pro Ford a GM příliš lichotivě, zákazníci je opouštějí ve prospěch aut jiných značek
...a Cruze bylo touto optikou spíše chybou než dobrým rozhodnutím
Zdroj: Edmunds
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 7 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 10 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
před 4 hodinami - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
před 6 hodinami - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 7 hodinami - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
před 9 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 10 hodinami